Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Lite ofräsch fråga men svettas ni mycket? Svettas så mycket på både dagarna och nätterna, men i vanliga fall brukar jag inte göra det alls. Ingen fara med det egentligen men undrar bara om det är fler än mig?

• Loppan84
    eagle87 skrev 2016-03-30 11:22:22 följande:
    Mmm de svårt för de gör så big deal om man inte följer me O typ hjärntvättar min man då om hur dålig jag är etc...

Minns du att min svmor inte ville att ja skulle gå ut me graviditet till 6.5 mån.. Igår sa jag till min att jag längtar tills om 2 v då ja kan lägga ut pregnancy announcement på instagram O berätta till mina mostrar fastrar kompisar O kusiner... Han ba de går ju inte för min mamma vill ju inte O ja har ngr av hans kusiner som följer på insta. Men vafan de väll upp till mig?
    Åh herregud. Nu får du säga till honom att klippa navelsträngen och att det är HELT orimligt att vänta till 6,5 månad med att berätta - alla som ser dig kommer ju förstå långt innan dess. Sen får ni väl komma överens med hur ni ska göra med Facebook typ, där är man ju olika - jag lägger ut en del men min man lägger inte ut nått så tror inte han vill att vi lägger ut där förrän det typ är dags för bf ;) men att du ringer och berättar för vilka du vill eller uppdaterar ett låst instagramkonto kan väl knappast va ett problem?
  • Loppan84
    eagle87 skrev 2016-03-30 17:56:46 följande:
    Mm precis. Har pratar me han nu O förklarat hur jag känner O han verkar fatta:) jag gillar social media O är en väldigt öppen person :)

Hur mår du nu? Jag förstod inte riktigt ditt inlägg igår, vad har hänt vad har du för infektion? Är du hemma från jobbet? Hur e illamående? Detta har varit den värsta veckan för mig när de gäller illamående...
    Ja är sjukskriven. Gick till läkaren för att få tabletter mot illamående, då tog hon också några prov och hade väldigt hög sänka och vita blodkroppar = infektion. Vad det är för infektion vet jag inte men ska tillbaka på fredag så hoppas det är borta då, annars blir det penicillin. Men det är nog lite av anledningen till att jag varit så dålig också, har knappt orkat stå på benen sista dagarna. Tänker att kombinationen av värsta illamåendeveckorna och sjukdom nog gjorde sitt ;)
  • Loppan84
    sagoskog skrev 2016-03-30 22:58:22 följande:
    Det är säkert ingen fara, men vad konstigt det låter. Vad hade du i crp? Det är ingen fara att ta p.c. när man är gravid (förutom vissa starkare sorter). Det finns restriktioner mot att skriva ut p.c. till i övrigt friska personer "i onödan" (pga resistens bland annat). Men mot gravida brukar ju det omvända råda. T.ex. En uvi hos en normal frisk person brukar man låta försöka läka ut själv, medans uvi hos gravida alltid ska p.c. behandlas. Vissa gravida med benägenhet för uvi kan t.o.m.behandlas förebyggande med p.c. hela graviditeten. Men det är ju bara ett exempel, vet ju inte vad de tror det kan röra sig om och varför de avvaktar. Jag undrar lite vart din infektion skulle kunna sitta? Har du några symptom som skulle kunna avslöja vad det rör sig om?
    Kommer inte ihåg crp nu men den va hög iaf. De tog urinprov men fann inget men hade kissat mindre än nån timme innan bara så de skickade urinen på odling, jag har lätt att få uvi i vanliga fall så de vill väl kolla det innan de går vidare. Mina symptom är svåra att veta eftersom de jag inte vet vad som är graviditet, vad som är sjukdom och vad som är allergi (precis blivit full pollensäsong här och jag är allergisk och har glömt ta medicinen i god tid som man ska). Men illamående, kissnödig hela tiden, trött, täppt i näsan, kliar i halsen, hosta.
    Tippar att det är uvi faktiskt :-/
  • Loppan84

Hittade den här länken om när magen syns och verkar som att det för min del är svullna tarmar. Går lite upp och ner hur mkt det syns så misstänkte att det inte kunde va livmodern ännu :) vecka 11 nu så enligt denna är det några veckor till innan det börjar synas.

www.niomanader.se/magen-nar-kommer-magen/

• Loppan84

Förresten - en sak som inte finns här i Norge är nyponsoppa. Fick importerat några paket med pulver nu när vi va i Sverige och kall nyponsoppa är ta mig tusan det godaste jag smakat typ ;) Tips om det andra som sliter med matlusten!

• Loppan84
    GästenT skrev 2016-03-31 14:59:46 följande:

Märkligt med din infektion Loppan84!

Jag har själv åkt på UVI och gyn-läkaren jag träffade började att behandla på plats och sen fick jag hämta ut mer. Det var inge snack om saken utan dom sa att man behandlar direkt vid infektion när man är gravid.

Hoppas att dina värden är bättre nu!

Hmm som sagt de hittade inget i mitt urin så lite konstigt om de skulle behandla för uvi utan att konstatera uvi. Jag vill heller inte äta penicillin i onödan så det tycker jag är bara bra. Det var mindre än en timme sen jag kissade när jag lämnade urinprov så de tog en odling och om det visar på uvi så får jag penicillin på fredag vid återbesök. Inga konstigheter.

Sen är det ju allmänt känt och kritiserat att svenska vårdcentraler har varit alltför snabba med att skriva ut penicillin, ingen annanstans i Europa tas lika mycket penicillin och det är ju inte bra för kroppen och har skapar många resistenta bakterier. Har aldrig fått så mycket penicillin som i Sverige och då har jag bott i Norge, Tyskland, England och USA. I alla de länderna är de mycket mer konservativa med penicillin. När jag bodde i Sverige hade jag otroligt stora problem med uvi och åt kur på kur, och tom en 3-månaders kur som 17-åring. Till slut fick jag en tysk läkare (i Sverige) som sa att hon inte ville skriva ut mer penicillin för uvi om jag inte hade stora problem eller det gick upp i njurarna och gav mig istället rådet att dricka och kissa väldigt mycket vatten i ett par dagar och dricka ingefärate och efter några gånger med den processen har uvi nästan inte kommit tillbaka. Eller nån gång men från 1-5 ggr per år till en gång varannat till vart tredje år ungefär.
  • Loppan84

Här står om att Sverige också har ändrat sina riktlinjer och ska minska sitt antibiotikabehandling som resten av Europa.
    Kan va lite intressant läsning om olika infektioner som brukar behandlas med antibiotika i Sverige men fått nya riktlinjer. Det är från västra Götaland landsting så kan säkert variera lite inom olika landsting.

www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Mer-om/Forsiktigare-anvandning-av-antibiotika/

• Loppan84
    Sajocawa skrev 2016-03-31 16:56:44 följande:
    Haha loppan älskar att typ 90% av dina inlägg innehåller länkar, du är sån där som googlar precis allting va? ;)

Hehe, nä men trist med infektion men måste va superskönt att du ändå fått en anledning till ditt mående och att det inte berodde på bara graviditeten...
    Haha that's me ;) Du vet att som tråkig ingenjör gillar man ofta att ty till fakta och statistik ;)
  • Loppan84

Åhh vad härligt att allt var bra. Sötis, men jag har ingen gissning! Herregud så Spännande att ni inte tog reda på könet!

Vet inte om jag klarar att inte ta reda på det, för att jag är så nyfiken, men samtidigt känns det så otroligt roligt och spännande att inte veta. Hur gjorde ni med nr 1?

Symetrical skrev 2016-04-01 14:52:28 följande:

Rul gick jättebra! Allt såg finfint ut och vi blev flyttade en dag fram, så bf 23/8 nu. <3

Dock valde vi att inte ta reda på könet, men ni får gärna gissa.

Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend