Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Loppan84 skrev 2016-07-20 23:15:43 följande:

Ok dåså :) jadå fått i mig en del vätska alla dagarna och ordentligt med mat nu ikväll faktiskt så det får nog bra :) men Gud två matförgiftningar?! Vilken sjuk otur. Men hur kunde de veta att det inte var någon av de farliga bakterierna typ listeria eller nått sånt?

Toxoplasma och (framförallt) listeria är ju faktiskt rätt ovanligt som tur är, och sen har ju dessa bakterier inte alls samma symptom som en matförgiftning så man kan nog vara lugn och säker på att det bara var dålig mat och att man inte blivit smittad. :)
    Vanlig matförgiftning brukar vara helt ofarligt för fostret.
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-07-23 17:51:41 följande:

Åkte på världens smärta igår när jag såklart var i en annan del av Sverige.. Helvete. Aldrig haft så ont i hela mitt liv, högersida ryggen och strålande fram mot högersida mage. Helt tårögd och svettig av smärta. Tillslut tog jag mig till sjukhuset där jag var och smärtan blev värre. Vilket jag inte ens trodde gick. Grät som ett barn och det rann svett.

Bäbisen mådde bra och dom trodde på njuren, hydronefros hette det tydligen. Livmodern som pressar och stasar urinledaren till njuren (?) vanligt med problem av högra njuren tydligen?

Gick över iaf och fick smärtlindring. Är så sjukt rädd att få tillbaka smärtan. Någon som hört talas om det? :S

Jag fick faktiskt så brutalt ont så som du beskriver förra graviditeten fast typ 1-2 veckor innan bf, var inne på sjukhuset och tog lite prover men sen gjorde dom inte så mycket mer och fick aldrig veta riktigt vad det var, vet att dom sa att man kan få lite njurproblem och dom gjorde ultraljud för att kolla njuren men var så långt gången att dom knappt kunde se mina organ bakom fostret.. . Hade lite ont till och från efteråt fram till förlossningen men aldrig lika smärtsamt igen.
    Tyckte i alla fall värmekudde hjälpte litegrann och jag köpte ett slags band på Apoteket som man kunde fästa runt hela kroppen med typ kardborreband och när man aktiverade bandet så var det varmt i 8 timmar, det var gudomligt när jag hade som ondast (det var engångsband som man köpte i 2-pack)
    Hoppas det inte kommer tillbaka!
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-07-24 22:51:03 följande:

Alltså, är så fundersam på det här med magen och växt. Har ju inte gått upp för mycket i vikt - ligger hela tiden innanför normalen för mitt BMI och i nedre delen av vad man bör/kan gå upp. Men magen är ändå gigantisk - som sagt har jag inte gått upp nån annanstans (inte ens brösten) och har ingen vätska. Kan det vara så att magen växer oroande fort trots normal viktuppgång? Tänker på trasiga magmuskler och massa hängande hud etc :-/ Så här står det dessutom i min app om kommande 4 veckor och det är ju inte så kul när det redan ser ut som jag ska föda. Finns det någon chans att min mage växt tidigt och blir färdigväxt fortare och att jag därför inte får en jätteökning vecka 28-32? Vad tror alla proffsen?

Som självutnämnt proffs säger jag att du är nog inte så ovanligt stor. Klart man känner sig stor när man aldrig nånsin varit såhär stor förut. Jag känner mig också färdigväxt fast jag var minst dubbelt så stor i slutet på förra graviditeten. Minns också att folk trodde jag skulle föda när som helst när jag hade 3 månader kvar, men det är för att man inte har något att jämföra med. Tror du har alldeles perfekt mage för den vecka du är i.
    Har du någon nytagen bild? :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-07-24 23:13:42 följande:

Kanske men när man följer kurvan men BARA lagt på sig på magen så känns det ju logiskt att den måste va större än för de flesta :(

här är en bild från ikväll, 26+4. Men snälla säg inte att den ser helt vanlig ut nu om du inte menar det dör att va snäll eller nått - jag vill bara få en realistisk bild av vad som väntar och hur jag ligger till.

Jo men å andra sidan är ju alla magar olika, tex symetrical har ju en rätt "liten" mage utan att det är något konstigt, mer bara att alla är byggda på olika sätt och livmodern ligger lite olika också. Du sa väl att du hade framåtlutad livmoder? Kan tänka mig att magen trycks ut mer än hålls inne som för tex symetrical (sorry för att jag använder dig massor som exempel symetrical!!)

Sen kommer magen växa mycket uppåt under kommande veckorna, i veckan du är i nu slutar väl livmodern lite över naveln men kommer fortsätta växa uppåt så samtidigt som han växer utåt kommer han ju även ta ner plats uppåt. Sen kan du ju säkert lagt på dig nånstans annat än magen utan att det märks också, men oavsett vad så ÄR du normal!

Och för att jag inte bara ska verka snäll så bifogar jag en bild från när jag var i 27+0 förra gången (eller nej, postade den på instagram då men är helt säker på att den är tagen några dagar tidigare)
  • Sajocawa
    Sagan12345 skrev 2016-07-26 14:15:04 följande:
    Spännande att du redan har sammandragningar, undra när bebisen tittar ut. När är bf?
    Vill bara påpeka att sammandragningar kan man ha hela graviditeten, jag hade nog konstant sen vecka 20 första graviditeten och flera veckor tidigare den här gången.
    Det är däremot när förvärkarna kommer igång som det blir spännande och man kan hoppas på en förlossning snart ;)
  • Sajocawa
    sagoskog skrev 2016-07-26 19:20:44 följande:
    Vad är egentligen skillnaden på sd och förvärkar? Har ju sedan tidigt haft episoder av regelbundna täta sd. Men senaste veckorna har de börjat göra rätt ont. Som förlossningsvärkar, men bara precis i början och de blir inte starkare. De har klingat av efter någon timme eller två.
    Vet kanske inte just den exakta skillnaden, om det finns någon exakt medicinskt skriven regel. Men jag skulle väl vilja påstå att förvärkar är när sammandragningarna börjar kännas/göra ont, så som du beskriver att det börjar för dig. Det är ju därför man alltid ska kontakta mödravården/förlossningen om man har sammandragningar som gör ont i tidig graviditet eftersom det kan vara tecken på prematur födsel. Och känns dom inte speciellt mycket i tidig graviditet (mer än vad sammandragningar känns liksom) så är det helt normalt eftersom livmodern bara tränar inför vad som komma skall :)

Men ja, som symetrical säger så kan man ju tyvärr ha förvärkar ett par veckor innan de riktiga värkarna kommer ändå...
  • Sajocawa
    eagle87 skrev 2016-07-26 20:11:16 följande:
    Japp osen loppan O jag sen iskristall O du lol
    Apropå det att vi alla ligger så himla nära. Hur är det i England för dig Eagle , samt i Norge för loppan att gå över tiden? Hur länge får ni gå över tiden innan det blir igångsättning? :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-07-28 01:30:31 följande:

Alltså halsbränna från helvetet. Vet att det är en liten grej men just nu är det så fruktansvärt irriterande - kan inte äta nånting och sitter och sover typ med 20 kuddar så fogarna gör vidrigt ont på morgonen istället. Köpte Nuvalocol i Sverige och det funkade faktiskt riktigt bra för mig trots att drt var över disken utan recept. Har prövat ALLT som finns här i Norge och inget funkar, Reduflux gör det tom värre :( Ska be min mamma skicka Nuvalocol så får vi se om det klmmer fram. Under tiden får jag försöka mig på hemmakurer - så ge mig era bästa husmorstips tack!

Blanda bikarbonat i ett glas vatten och drick :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-07-31 12:02:23 följande:

Eagle jag vet inte vad det betyder?

M
    Tror hon menade grupp b streptokocker, gbs :)
  • Sajocawa
    eagle87 skrev 2016-07-31 21:37:14 följande:
    Mm ja hoppas bara de inte blir dålig stämning..

Vi var på 4d ultraljud idag:) fick ingen superbra bild så vi ska tillbaka nästa vecka men hår är den bilden jag fick
    Men vad mysigt med en 3D-bild ändå. Ser ni några likheter redan nu då? :D
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend