Inlägg från: Sajocawa |Visa alla inlägg
  • Sajocawa

Gravida från Tempar/Fertility Friend

sagoskog skrev 2016-08-07 20:25:56 följande:
    Ja det var rätt mastigt att vara på dop och bröllop hela em efter bara en timmes sömn, men det gick iaf :) idag tvärsomnade jag dock mitt på dagen och sov flera timmar (trots att jag sovit ok i natt). Ungarna fick en ipad/mobil överdos igen :) Men efter att ha varit en vecka på resande fot (till finland med deras pappa) så är det väl godtagbart. Jag känner mig iaf som en ny människa efter den extra tuppluren :)

Jag befinner ju mig precis mellan 29 och 39 nu och jag kan säga att det har successivt blivit jobbigare och jobbigare. Men det känns ännu inte som någon katastrof. Illamående och yrsel är väl det värsta just nu, vilket faktiskt blir bättre ju aktivare jag är. Jag har ju dock lyxen att bara gå hemma. All respekt till er som jobbar. Ärligt talat borde alla få gå hemma från åtminstone v. 28. Visst är det du som jobbar på salong? Jag fixar knappt att sitta alls (stå eller ligga är det som gäller), så jag fattar inte hur ni lyckas.
    Verkar verkligen vara olika där. Jag jobbar ibland på spa där jag står precis hela dagarna , klarar absolut inte det... Men i veckorna är jag också i salong och det är sån lyx att få sitta ner och göra tex en ansiktsbehandling. Älskar att sitta <3
    Visserligen får jag brutalt ont vid revbenen när jag sitter för länge (var exakt samma förra graviditeten) men i salongen så varierar ställningarna så mycket så kommer definitivt hänga kvar i salongen längre än på spa:t . Men ska till läkaren imorgon och förhoppningsvis bli sjukskriven från spa-jobbet. Då har jag i alla fall bara en sak att fokusera på sen.
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-08-11 17:21:30 följande:

Någon som har erfarenhet av järnbrist? Låg i tisdags precis på gränsen till vad som är "ok" och då äter jag fasiken niferex varje dag. Brukar det hålla sig stabilt såhär mot slutet eller är det vanligt att det kan dippa mer framöver och kan man då dubbla dosen?

Får säkert svar av bm om det skulle dippa mer men är nyfiken om någon av er har koll? :)

Vad har du för värde nu?
    Jag låg typ alltid i underkant men ändå inom okej (typ 110-115) förra graviditeten, trots järntabletter fasiken hela tiden, minns bara att det dippade nångång (jag kanske slarvade med tabletterna eller nåt..) för sen i slutet var det tillbaka på helt okej värde igen. Tror det är lugnt för dig så länge du hela tiden tar tabletterna i alla fall så det inte blir sämre pga du slarvar. Men ja, din bm kanske vill att du ökar dosen ändå :)

Den här gången hade jag sämre än sämst men är åtminstone påväg uppåt... (Trots att jag inte tagit en enda järntablett under sommaren pga resande)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-08-11 19:30:09 följande:

Ni som har barn innan (och ni andra också om ni vet) - kan ni hjälpa mig hur vi ska göra med sängen. Visar en dubbelsäng som inte går att ställa mot väggen på någon sida utom huvudmännen pga sneda väggar och bjälkar. Det betyder att bebisen kan trilla ut från sängen om den sover brevid mig. Kan han sova i mitten mellan mig och pappan eller är det inte att rekommendera? Alternativt finns det någon smart sak/möbel som man kan sätta brevid sängen som hindrar bebisen från att trilla ut? Eller räcker med baby nest även om sängen inte står mot en säng? Tänker att hela baby nestet kan ramla ut isåfall. Så många frågor. Vi kommer också ha en korgarna (vet inte vad det heter men är som en stor korg på ben som sambon sov i som bebis) men tror jag kommer vilja ha honom hos mig iaf i starten och korgen som nödlösning/senare.

Vi har aldrig haft vår dubbelsäng mot någon vägg. När dottern var nyfödd kunde hon ju inte ta sig en mm ens, jag ammade på nätterna och bytte tutte varje gång så hon låg både mellan mig och pappan, och utanför mig mot sängkanten utan att nånting hände. När hon låg i sängen utan oss (typ på dagen) så la vi henne i mitten av sängen. Ibland låg hon i babynest och en bebis kan definitivt inte rulla ur sängen och ta med sig hela babynestet i fallet :)
    När hon blev lite större och började rulla runt i sängen så bullade vi upp med lite kuddar på sidorna under madrassen (så att hela madrassen liksom fick en uppförsbacke ut mot sidorna). Så fort hon lärde sig krypa lärde vi henne att gå ur sängen själv (och så tog vi bort benen från sängen för vi hade sån jäkla hög säng). Det har aldrig skett någon olycka. Enda gången hon faktiskt har ramlat ur sängen har varit typ vid 1,5 års ålder när hon var inne i en period när hon kröp runt i sängen i sömnen varje natt, och då har hon varit så stor att det inte varit någon fara för att hon ändå förstår vad som händer och varför hon fick ont :)
  • Sajocawa
    sagoskog skrev 2016-08-11 19:26:59 följande:

Jättefin mage Saga! :)

Eagle87 - vad bra att ni har pratat och hoppas att ni kan hitta en situaton där ni båda känner ett mindre stressade. Och att han givetvis drar ner på alkoholen.

Symetrical - vad du fixar :) själv känner jag mest att för varje grej jag fixar så dyker två nya upp.

GästenT - svår att veta med järnbrist. Men oavsett så går det att dubbla dosen om det skulle vara så. Säger jag iaf, men din mage har kanske sista ordet i det :/ För mig funkar 1niferex/dag toppen, men jag skulle hellre se att de ger mig järninjektioner än att utmana ödet med en dosökning.

Själv håller jag på att bryta ihop här hemma. Jag har så jäkla ont. Har legat vaken i timmar de senaste nätterna pga onda sd och har även likadana episoder på dagarna. Smärtmässigt så är de jämförbara med hur de kändes strax innan jag var öppen 5 cm sist och de kommer riktigt tätt. Men det kan ju inte vara riktiga värkar heller eftersom de alltid upphör (efter 15 min eller 3 timmar typ). Känns inte rimligt att ha så här ont, men samtidigt så vet jag ju att Symetrical också haft mycket mensvärk. Det kanske är någon nerv som det trycker på eller något? Det känns dumt att ignorera smärtan när den är såpass påtaglig (tänk om det är en infektion eller något ännu värre?), men samtidigt vet jag inte vad jag ska höra av mig om och till vem. Förvärkar har man ju. När jag inte har ont så mår jag ju dessutom toppen. Känns också som om det blir bättre när jag håller mig sysselsatt, vilket borde indikera att jag kanske tycker det känns värre än vad det är för att jag tänker på det för mycket.

I övrigt så lämnade jag prover för gallsyror i morse pga klåda i handflatorna. Håll tummarna för att det ser bra ut :)

Om jag vore du med så starka och mycket sammandragningar hade jag ändå kontaktat förlossningen, de kan kolla om tappen åtminstone påverkats än.
    När födde du med tvillingarna? Tvillingar föds ju vanligtvis tidigare men vem vet ifall du hade fött tidigt oavsett om det bara varit ett barn liksom.. Om du hänger med på hur jag menar :)
  • Sajocawa
    Loppan84 skrev 2016-08-11 20:24:05 följande:

Aha ja det hade ju varit enklast om han bara kunde sova i sängen med oss. Är dock inte orolig att han ska rulla ut ur sängen själv men att jag eller sambon ska råka lägga oss på honom om han ligger i mitten. Mer orolig för sambon fakriskt han rullar runt mycket på nätterna så hade hellre haft honom på min utsida, men tänk om jag råkar knuffa ut honom?

Nu ska man väl aldrig säga aldrig, men majoriteten av alla föräldrar samsover ändå med sina barn, och inga föräldrar varken rullar på sina barn eller knuffar dom i sömnen :)
  • Sajocawa
    GästenT skrev 2016-08-11 18:05:58 följande:
    Jag ligger på 112, vet inte om alla bm rekommenderar samma men hon sa att man ska ligga över 110, fick du samma information? :) Har ätit niferex varje dag sen några veckor tillbaka, har givetvis säkert glömt 1 eller 3 gånger under alla dessa veckor. Haha ;) Men tycker mig tagit dom nästan varje dag den senaste tiden. Är väl till att bli supernogrann nu när man vet att det är underkant. Va skönt att det ändå höll sig stabilt för dig sen, då finns det ju hopp om att det håller sig såhär nu tiden ut om jag fortsätter att ta varje dag. :)

Hur mycket har du legat på nu under denna graviditet?
    Ja jag har för mig att det är något sånt, att man helst ska ha minst 110-115 men helst ligga över 120 i alla fall.
    Vid inskrivningen den här gången hade jag 100 och nu för någon vecka sen var det uppe i 107.
  • Sajocawa
    Symetrical skrev 2016-08-12 16:36:53 följande:
    Juno på flicka, Milian på pojke.

Själv då?
    Juno är verkligen fint :)
    Jag gillar Ebbot eller Sigge, men min gillar Nils. Det ska ju passa med en Elsa också :) Men vi bestämmer inte heller något förrän han är här :)
  • Sajocawa
    eid skrev 2016-08-13 11:01:47 följande:
    Sagan12345 skrev 2016-08-13 09:46:11 följande:Jag tror verkligen inte du behöver oroa dig. Jag har för lite magmuskler som håller tillbaka :)

Jag har faktiskt läst de att har man mycket magmuskler kommer magen senare. Och det är väl kanske därför du växer på bredden?! Min mage har alltid varit lite mjuk och töjbar.

Min mage går också lite upp å ner beroende på dag.

När ska du på rul? har du börjat känna rörelser än? Vad säger vågen för dig?
    Vad gulliga ni är! Tack för pepp :) Då hoppas vi på att magmusklerna ger efter och att bebismagen börjar synas inom några veckor. Skönt att höra att ni är några fler som hade likadant. Ja det känns verkligen som alla på jobbet tror att jag har gått och blivit lite småfet under semestern.. haha

Sagan- Jag ska på ul den 31/8, så himla spännande :) När ska du göra igen? Känner absolut ingenting än- försöker klappa och hålla på magen för att den ska känna sig lite ompysslad- men just nu känns det verkligen som spökveckor.. Jag har faktiskt inte vägt mig på några veckor- det är och har alltid varit en öm tå för mig. Sedan min startvikt har jag kanske gått upp 4-5 kilo är min chansning- gick ner några kilo i början men de tog sig igen. Du hade bara gått upp ett kilo va?
    Det låter rimligt det där med magmusklerna. Under min första graviditeten var magen mycket mer återhållsam och spänd liksom. Nu har jag knappt tränat upp musklerna mellan graviditeterna så den här gången har det verkligen bara "hängt ut" sen plusset typ.. Den har växt snabbt men hela tiden varit rätt mjuk, som att musklerna inte hållt igen alls utan bara släppt ut all extra fett jag haft, inte förrän nu i v 27 tycker jag att den är helt utspänd/hård som att det faktiskt bara är bebis som spänner ut den.
  • Sajocawa
    Iskristall skrev 2016-08-14 15:36:17 följande:
    Vad skönt att höra! Men platsbristen oroar mig lite. Vart ställer vi spjälsängen sen egentligen? Äh det ordnar sig förstås! Vi har tanken nu att börja med en såndär sidecrib att ha vid vår säng.
    Äh, sånt löser sig alltid. Bättre att ta det som det kommer också än att försöka stressa upp sig över sånt som är så långt kvar till, man vet ju inte hur det blir. Min dotter är 2 (och har ett eget stort rum med säng och allt till och med) med vi samsover fortfarande ändå. Spjälsängen blev för övrigt helt oanvänd så den här gången skaffar vi inte ens någon :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend