Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

hoppitossa skrev 2016-10-19 14:49:46 följande:

Tack, bara skönt att få ur sig det lite också. 

Hon är privat och jobbar egentligen inte med fertilitet öh, jag fick hjälp med min äl av henne så har fått vul bara för att hon är snäll nu. Vi har inskrivning på mvc imorgon innan vul så då lär jag väl tillhöra någon vanlig bm efter det som ska sköta kontroller. Det dumma är att vi inte har någon gynakut här utan då är det akuten eller vc som gäller.  

Aha då förstår jag! Men dåså då får du ju en vanlig bm snart, vad skönt. Gynakuten ska man aldrig till när man är gravid ändå förutom möjligen precis i början, men efter rul är det förlossningen du vänder dig till om det är nått akut och allt annat fixar de hos MVC :) Så det gör inget om der finns gynakut nu när du är gravid
  • Loppan84
    sagoskog skrev 2016-10-19 16:12:08 följande:

Spännande Loppan! Här sitter jag på min förvärk-värk expertis, som inte kommer göra dig ett dugg klokare. Både förra och denna graviditeten har jag haft täta, regelbundna förvärkar (3-5min intervall). Tvillingförlossningen startade med värkar var 3e min (de gjorde så ont att det var utan tvekan). Denna gång så väcktes jag av en värk kl 05 på morgonen. De var riktigt klena och kom med ca 7 min emellan (ganska oregelbundna också). Ändå var det så extremt tydligt att det var något annat än förvärkarna. Det är jättesvår att förklara skillnaden. Men tänk dig mer definierade och tydliga. Dessa fortsatte sedan hela dagen, utan att varken eskalera eller upphöra. De gjorde nog ingen större åverkan på tappen. Men på kvällen drog det igång på riktigt.

Tack för du delar din erfarenhet också :) ja jag får bara lita på att när det är dags så märker jag det hehe.

Hur är det med er? Ingen baby blues? Allt funkar? <3
  • Loppan84
    Sajocawa skrev 2016-10-19 14:43:36 följande:

Såg att någon ovanför skrev att det är på mvc man får hinnsvepning. Det är däremot väldigt olika vart man bor.

Jag bodde ju i Göteborg förra graviditeten och där får inte barnmorskorna på mvc göra hinnsvepning utan det är bara personal på sjukhuset som får göra det. Bor man däremot i kommunen Mölndal som ändå "hör till" Göteborg så får man hinnsvepning hos mvc (så jag var jätteavis på alla mina vänner som bodde typ 5 minuter från mig och alla födde tidigt för att dom fick hinnsvepningar före bf...)

Däremot att bara kolla läget vet jag inte hur det är, det borde ju alla på mvc få göra. Det är ju dessutom din barnmorska som gör efterkontrollen efter förlossningen, alltså kollar därnere så allt ser okej ut med läkning mm.

[quote=77064078][quote-nick]eagle87 skrev 2016-10-19 14:47:14 följande:[/quote-nick]Här gör de inte svepning förräns man passerat 40 v O de kollar inget men ja har ljugit till min bm lite om mitt mående så därför ska hon kolla tappen om den e öppen måste hon ringa en consultant och få authority till att göra en membrance sweep... hade ja varit över 40 v skulle hon gjort de utan problem[/quote

Såg dessa nu! Jag har kontroll på måndag 2 dager innan bf och då frågar jag bara. Min bm är svensk, tänkte jag inte på innan när jag frågade vad det hette på norska/engelska så hon vet ju vad jag är ute efter :)
  • Loppan84
    GästenT skrev 2016-10-19 20:49:43 följande:

Jag är rätt less på dom här regelbundna sammandragningarna/förvärkarna som är obehagliga och störande men som inte gör ont eller leder någon vart.. har så var och varannan dag i några timmar. Men eftersom att dom är helt "onödiga" men ändå påfrestande så får dom gärna antingen leda till något eller helt enkelt vänta med att komma tills dom tänker ha någon upptrappning och starta igång förlossningen. Låter man gnällig om man resonerar så? xD

Nej jag känner ju exakt likadant. Så onödigt liksom och så massa energi för att analysera dem fast det kanske inte ens betyder nått Och ärligt talat - om man inte får va lite gnällig när man är gravid i vecka 40 när sjutton får man det då? Gnäll mera säger jag bara
  • Loppan84
    Sajocawa skrev 2016-10-19 21:58:00 följande:

Kom att tänka på en sak Loppan, du har ju bf snart.. enligt svenska mått i alla fall.. när du träffar din barnmorska, pratar ni om ett annat bf då? (Inte för att man pratar så mycket om datumet, men menar bara om hon har en annan uppfattning än dig om när ditt bf är..du fattar nog vad jag menar) Hehe kom bara att tänka på det när du la upp bilden förut att du gick in i v.40 och blev nyfiken :)

Hehe ja stämmer, har bf nästa onsdag (26/10) men om jag räknar som de gör i Sverige är bf på lördag tror jag (22/10). Orkar inte bolla med två dstum så förhåller mig nu bara till 26/10.
  • Loppan84
    Loppan84 skrev 2016-10-19 22:18:01 följande:

Hehe ja stämmer, har bf nästa onsdag (26/10) men om jag räknar som de gör i Sverige är bf på lördag tror jag (22/10). Orkar inte bolla med två dstum så förhåller mig nu bara till 26/10.

Alltså tvärtom mot vad du skrev - jag har bara använt norska bf inte svenska. Norska vården här skiter ju i att de räknar annorlunda i Sverige och att jag ville ha tidigare bf liksom ;) Dessutom stämde det bf jag fick i Morge med det jag fick i FF så då fick det bli det.
  • Loppan84

[quote=77065214][quote-nick]eagle87 skrev 2016-10-19 22:41:42 följande:[/quote-nick]Hmm va konstigt jag räknar som Sverige O England har bf 25/10.. när hade du äl O bim igen?[/quote

Äl hade jag väl 3/2. Bim är jag lite osäker på men har 13 dagar lutealfas så 15 eller 16/2? Kommer inte riktigt ihåg hur man räknar där. I Norge räknar de en fullgången gravidtet som 40+3 i Sverige 39+6. England då?

• Loppan84

Men med det sagt så är ju inte datumet i Norge räknat ut från ÄL elle bim utan bara mätning av foster - så det kan ju hända (oh så är det ju oftast) att de inte stämmer överens med varandra.

Alltså bf 26/10 som de opererar med här är baserat på mätningen i RUL och vecka 12 (fick samma datum bägge gångerna) medan det svenska bf jag skrev nu kom från att jag bara räknade tillbaka 4 dagar eftersom Sverige räknar kortare tid - men det blir ju också fel. Det säkraste datumet blir alltså 26/10 som egentligen är baserat på mätning men också blir 40+0 enligt äl i ff faktiskt. Då var det nog 25/10 jag hade som bf när jag räknade ut från äl enligt ff (39+6) och det var därför vi hsde samma i starten?

• Loppan84

ehh sorry att jag spammar med en miljon olika frågor idag men kom en annan sak jag skulle fråga förresten.

Förra veckan gick jag ju ner i vikt litegrann vilket jag har förstått är helt normalt. Men idag vägde jag mig och har gått upp 2,5 kg. Blir ju då 2 kg sista två veckorna totalt men kan ju inte bortse från att 2,5 kg kommit på en vecka. Är det normalt med så stor ökning på slutet? Ska sägas att jag haft lite vätska hela tiden men sista veckan märkt mer av det och svullna fötter/ansikte. INre nått jättealarmerande men använder stödstrumpor varje dag och kan inte ha mina ringar längre. Normalt eller nått jag ska nämna för MVC? Totalt plus 14 kg nu då, lite trist att gå från plus 11,5 till 14 på en veckan :-/

Hur mycket har ni gått upp Eagle, Sajocawa och ni andra? göstenT vet ju att du har mer med all din vätska men blir ju lite specialfall <3

• Loppan84
    Bäbiiiis skrev 2016-10-20 07:42:34 följande:

14 kg låter ju som en dröm. Jag gick upp 22 förra gången och det var inte så mycket vätska då. Jag kände mig inte så svullen i alla fall. Men tappade 14 kg på 2 veckor. Sen tog det nästa ett år att tappa resterade 6 kg.

Men gick du upp mycket distans veckorna? Står i min app att då ska vikten stagnera eller man ska tom gå Bern - istället går jag upp 2 kg på en vecka. Blir orolig och får väldigt stor lust att göra ett tul :-O
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend