Inlägg från: Loppan84 |Visa alla inlägg
  • Loppan84

Gravida från Tempar/Fertility Friend

Korgen är lite sockersöt för min smak, skulle inte tagit rosetter eller mönstrat tyg om jah fick välja men är svärmor som sytt och då fick hon välja - är ju så få månader den lilla korgen är aktuell ändå ;) dessutom lite mysigt att sambon sov i samma korg när han va bebis :)
  • Loppan84
    GästenT skrev 2016-10-10 10:34:50 följande:

Påtal om förlossningsväska så packar jag rätt basic.

Kläder till ungen att åka hem i (Hörde av BM att dom ändå rekommenderar att mest ligga hud mot hud på förlossningen så kläder är mer nödvändigt till påvägen hem)

Filt

Kamera

Underkläder till mig

Sen typ en liten necessär med hudvård och hygien.

Förlossningsbrevet och mobilladdare ska i men sen känner jag mig nöjd. :P

Wow imponerande minimalistiskt. Jag kommer packa alltför mycket känner jag på mig haha Men i Norge är det också vanligt att man får stanna 2-3 dagar på BB (vilö man verkligen åka hem får man ju, men lite skönt med Amningshjälp etc första dagarna)!så blir ju oftast lite längre än i Sverige där de flesta verkar åka hem med en gång nästan. Får se lite hur länge vi stannar men åtminstone en natt. Vad tänker ni andra?

Men har du inte fått ömma bröstvårtor? Måste redan ha varma ammningsinlägg i ull för att inte få ont i brösten så det kan va ett tips till dig att sätta upp på listan som får när det är ännu kallare.
  • Loppan84
    Sagan12345 skrev 2016-10-10 10:49:11 följande:

Så mysigt du fixat.

Tycker inte alls du är ute i väldigt god tid..

Vår spjälsäng är redan på plats, å skötbord. I helgen drog jag upp rullgardin, vägghylla, och byrå.

Jag vill verkligen få klart de som behövs för jag märker redan nu hur ont i kroppen jag får av att fixa för mycket.

I veckan kommer vagnen också :)

Väldigt smart. Vi byggde ju nya garderober och flyttade alla våra kläder till Oslo förra veckan så blev en del organiserande när allt skulle flyttas runt, och så fixa med alla de sista babygrejerna också. var helt förstörd i kroppen och särskilt bäckenet i flera dagar efter - var lite för sent för så mycket fixande för mig. Hade inte tagit marginal för att va sliten så här på slutet.
  • Loppan84

Förlåt att jag spammar nu! Men måste bara säga HURRA för att jag återigen kan andas. Alltså lättnaden när han flyttar från lungorna och ner i magen är otrolig! Hände ju förra gången han flyttade ner också men sen när han flyttat upp har det återgått till andningsproblem nästan utan att jag märkt det. Nu när jag kan andas nästan fritt igen märker jag hur blockerat det varit. Av allt som hänt under 9 månader måste jag säga att känslan av att plötsligt kunna andas fritt är det absolut skönaste.

Halleluja baby boy, nu stannar du där nere denna gången <3

• Loppan84
    Bäbiiiis skrev 2016-10-10 11:11:50 följande:

Ett tips till förlossningsväskan är tofflor. På bb kan det kännas ofräscht att gå runt i bara strumpor. Eftersom alla nyförlösta blöder en del kan det även finnas bloddroppas här och var i korridoren.

Sen blev jag väldigt kall om fötterna under förlossningen och hade gärna haft varma sockar på mig. Man har ju benen i högläge under krystningen och om man ev behöver sy efteråt så allt blod hinner ju försvinna.

Ullsockor står på listan, men tofflor hade jag inte tänkt på. Bra tips! Tack tack.
  • Loppan84
    GästenT skrev 2016-10-10 12:49:07 följande:

Ni som är erfarna eller bara kloka, har som molande mensvärk i mage och rygg och liksom ner mot hålet. Haft i helgen också. Det är inte som att det stretchas utan mer molvärk. Känns lite mer nu än igår. Exakt samma känsla som när mensen är påväg. Är det en del av att ha förvärkar eller är det bara att livmodern växer typ?

Har haft det till och från sista veckorna och det har tilltagit på nätterna sista veckan, är tydligen förvärkar enligt bm igår. De blir starkare och starkare och när riktiga värkarna sätter igång är det den känslan men mycket starkare.
  • Loppan84
    GästenT skrev 2016-10-10 13:39:30 följande:

Hmmm okej. Hade hoppats på växtvärk. xD Måste man inte ha som sammandragningar samtidigt för att det ska vara förvärkar alltså?

Inte som jag förstått iaf. Hade en del sd innan men de har nästan försvunnit och märker bara det om jag lyfter eller går väldigt mycket. nu är det molvärk i mage och ut mot ryggen, starkast på nätterna. Samt en del hugg i bäckenet och att det känns "tungt" i bäckenet.
  • Loppan84

Här Eagle är våra grejer som du undrade över.

- Sovpåsen har vi då alltså ovanpå lammskinnet i vagnen. Det är så pass kallt här på vintrarna att man nästan måste ha både underlag och sovpåse och då kändes detta som bra kombo.

- babybjörn one fick vi på köpet med vagnen men har läst överallt att den ska va väldigt förbättrad ergonomiskt både för bebis och förälder än de gamla varianterna. Tänkte dock vänta med den till han är ett par månader.

- bärsjal tar vi med till BB tror jag.

- fick också en sovpåse till babyskyddet av min svåger så nu har vi det också, var väl nån här inne som sa att det var väldigt praktiskt.

- ullpläd som svärmor Stickat <3

Detta är typ allt annat vi har köpt utöver detta: kläder, några filtar, "klutar" (kommer verkligen inte ihåg vad det heter på svenska - men cloth på engelska. Vad fan är det på svenska?), zinksalva, badbalja, badolja, blöjpapperskorg (som man fick gratis från Babyshop när man handlade nått där - tips till er andra om de nu har samma erbjudande i Sverige) och skötmatta (inte skötbord).

Är det nu nått vi missat som vi verkligen borde ha?

• Loppan84
    hoppitossa skrev 2016-10-10 20:51:17 följande:

Någon som vet hur det är med vul/ul och inte vara skriven i Stockholm? Får man boka tid för det till vanlig taxa (som verkar ligga mellan 350-650 ändå?

När jag bodde i Sthlm gick jag hos mama Mia. Väldigt nöjd med dem - men var ju aldrig gravid men många år med preventivmedel och kontroller. Eftersom man inte får göra kub här i Norge tänkte jag göra det privat hos Mama Mia eftersom jag ändå skulle va i Sthlm och fira påsk just vecka 12 - och det gick jättebra fast jag inte ens är skriven i Sverige sen flera år - man måste bara betala självkostnadspris. Vet ju inte om alla kliniker har samma men där gick de iallafall och de sa också att de hade många norskor som var där. Var dock så illamående den veckan att jag låg sängliggande och sjukskriven utan att kunna resa mig utan att spy så blev aldrig nån kub ;)
  • Loppan84
    hoppitossa skrev 2016-10-10 21:23:25 följande:

Då bör det inte vara några problem att vara skriven i ett annat landsting. :)

Nej precis! Kan som sagt inte svara för andra kliniker men mama Mia ska funka iaf och de är bra :)
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend