• Anonym (Så svårt att sluta dricka)

Trodde att jag hade kontroll

Nu skulle jag behöva lite stöttning och hjälp av er.

Lite om bakgrunden; sedan hösten 2014 så har jag börjat dricka alldeles för mycket. Det har oftast funnits en baginbox hemma och trots att jag otaliga gånger lovat mig själv att inte dricka mer än ett glas till helgen så spricker det gång på gång.

Nu dricker jag 1-2, ibland 3 glas vin varje kväll. Det blev lite droppen i morse när jag tom var så bakis så jag kräktes flertalet gånger av det. Smyger med detta inför sambon också och jag inser ju hur farligt ute jag är. Min mamma var dessutom alkoholist.

Är nu så innerligt trött på att misshandla min kropp och ljuga för mig själv och omgivningen. Så snälla, lite peppning och tips på vägen tas tacksamt emot. Vill, och behöver, verkligen sluta att dricka.

• Svar på tråden Trodde att jag hade kontroll
  • Anonym (Oj)

Åh, hoppas du tar dig igenom detta!!! Kan det hjälpa något att du blir mer kunnig om mat och vin i kombination? Då kan man få mer respekt för drycken, att dricka med andakt. Kanske gå på en vinprovning, lära dig mer... Och bryt ett beroende med ett annat, bli bra på en sport! Dans t.ex. Du har säkert kapacitet för det... Du har bara riktat den fel. Motion gör dig fräsch, när man är fräsch vill man inte supa.

Vet att det är en sjukdom men kanske har du tur att det inte är kört!! Du behöver ett nytt fokus... Byta håll.

Tack för svar. Det ironiska är att jag mycket väl vet vad alkohol gör med kroppen då jag läst medicin. Det som stör mig mest är att jag gång på gång sviker mig själv när jag upprepar beteendet. Och nu börjar det även falla över på mitt arbete, jag går ju dit men känner att jag inte längre presterar på topp.

Träning, ja jag har försökt starta upp tidigare men lagt av. Kanske skulle jag ta ett ordentligt tag i detta nu då. Vinprovningar och den typen av umgänge tror jag snarare stjälper i detta läge.

• Anonym (M)

Undrat lite hur du i hela friden lyckas dölja 3 glas vin per kväll för sambon? Första steget är att berätta för honom så han kan stötta och sedan att prata med någon... Det bästa är att söka upp bästa av grupp direkt... Och få stöd av andra som vet hur det är

• Anonym (M)

Söka upp närmaste aa grupp ska det stå

• Anonym (samma här)

vi dricker varje helg ( fre-lör) och har gjort det i många år. Det eskalerar på sommaren med att man dricker varje dag. Ibland är man redlös.
    Skäms för detta och vi har pratat flera år om att vi inte kan fortsätta detta beteende men så blir det fredag och då ska man ju "fira"

jag (vi) mår skitdåligt över min sits och inser att jag har blivit en alkoholist och har varit det i många år. Åtminstone en sk helgalkis. Är sugen på vardagarna ibland också men "håller" mig till helgen.

fy fan vad patetisk man är!

• Anonym (Z)
    Anonym (M) skrev 2016-01-20 13:24:23 följande:

Undrat lite hur du i hela friden lyckas dölja 3 glas vin per kväll för sambon? Första steget är att berätta för honom så han kan stötta och sedan att prata med någon... Det bästa är att söka upp bästa av grupp direkt... Och få stöd av andra som vet hur det är

Han kanske låtsas att han inte märker nåt.
  • Anonym (Z)

• Anonym (Mia)

Ge dig själv löftet att aldrig någonsin dricka själv. Du tillåter dig då att dricka men när någon annan är med så ser de vad och hur mycket du dricker. Sedan tycker jag du ska vara ärlig och berätta för din sambo, ni måste sluta med Bag-in-box. Endast köpa hem när ni ska ha vin av någon anledning. Sådär som jag som är obotligt godissugen måste göra, bara köpa godis när jag ska få äta av det, kan inte ha en påse hemma till lördagen för den äter jag upp närmaste kväll.

• Aniiee

Först: Ta kontakt med en hjälporganisation (INTE AA! Forskning har visat att AA och deras metoder inte hjälper mer än om du skulle sitta hemma på kammaren. Uppklarningsprocenten på AA är bara 5 procent, återfallet är gigantiskt. SMART är ett bättre alternativ, men det finns fler. Googla på "alternativ till anonyma alkoholister"/"alcoholics anonymous alternatives")

Sedan: Tala med din man. Säg sanningen och visa att du söker efter hjälp.

Sen är det "bara" att sätta igång. 

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/

Druckit då han gått och lagt sig, skyller på att jag ska jobba undan lite. Jag drar mig för att prata med sambon men förstår att det kanske vore klokt. Har nystat detta tidigare men jag tror inte h*n inser allvaret i det.

Anonym (M) skrev 2016-01-20 13:25:04 följande:

Söka upp närmaste aa grupp ska det stå

Har varit på ett sånt möte men det var länge sen nu. Ska nog ge det en chans till.
  • Anonym (Oj)

Det var lite därför jag inte rådde till AA.

• Anonym (M)
    Anonym (samma här) skrev 2016-01-20 13:28:33 följande:

vi dricker varje helg ( fre-lör) och har gjort det i många år. Det eskalerar på sommaren med att man dricker varje dag. Ibland är man redlös.

Skäms för detta och vi har pratat flera år om att vi inte kan fortsätta detta beteende men så blir det fredag och då ska man ju "fira"

jag (vi) mår skitdåligt över min sits och inser att jag har blivit en alkoholist och har varit det i många år. Åtminstone en sk helgalkis. Är sugen på vardagarna ibland också men "håller" mig till helgen.

fy fan vad patetisk man är!

Ja alltså jag kanske är fördomsfull men jag har lätt att förstå att man hamnar i ett alkoholmissbruk eftersom det är så socialt accepterat och även många gånger normen... Jag som inte dricker är ju den som sticker ut och får höra gliringar.. Alla klarar inte det utan viker sig och tar det där vinglaset ändå..

Däremot har jag oerhört svårt att känna medkänsla för folk med drogproblem... För du vet att det är farligt första gången du testar....

Så patetisk tycker jag inte är rätt ord.. Svag möjligtvis... Men du vet om det och erkänner det för sig själv vilket är ett stort steg på vägen.... Ta hjälp av någon som vet hur det är... Många kommuner har speciella alkoholrådgivare man kan kontakta samt AA, du är nära så ta det här sista steget
    Anonym (Z) skrev 2016-01-20 13:32:16 följande:

Klart att han märker när innehållet börjar minska men oftast så märker han nog inte, känner jag honom rätt skulle han ta upp det.
    Anonym (Mia) skrev 2016-01-20 13:32:58 följande:

Ge dig själv löftet att aldrig någonsin dricka själv. Du tillåter dig då att dricka men när någon annan är med så ser de vad och hur mycket du dricker. Sedan tycker jag du ska vara ärlig och berätta för din sambo, ni måste sluta med Bag-in-box. Endast köpa hem när ni ska ha vin av någon anledning. Sådär som jag som är obotligt godissugen måste göra, bara köpa godis när jag ska få äta av det, kan inte ha en påse hemma till lördagen för den äter jag upp närmaste kväll.

Jag har tagit upp önskemålet om att endast ha vin hemma på flaska till speciella tillfällen, men eftersom han inte förstått mitt problem riktigt (hur allvarligt det är) så vill han hellre ha baginbox för att själv kunna ta ett glas när han vill (och det är inte ofta). Detta är även genant att diskutera hemma tycker jag.
    Aniiee skrev 2016-01-20 13:33:11 följande:

Först: Ta kontakt med en hjälporganisation (INTE AA! Forskning har visat att AA och deras metoder inte hjälper mer än om du skulle sitta hemma på kammaren. Uppklarningsprocenten på AA är bara 5 procent, återfallet är gigantiskt. SMART är ett bättre alternativ, men det finns fler. Googla på "alternativ till anonyma alkoholister"/"alcoholics anonymous alternatives")

Sedan: Tala med din man. Säg sanningen och visa att du söker efter hjälp.

Sen är det "bara" att sätta igång. 

Tack för tipsen!

Ska se hur jag ska ta upp det med honom, skäms så..
  • Anonym (Tips)

Kan du sluta jobba undan och gå och lägga dig samtidigt?

Jag har samma problem och det har gått i vågor i 5 år. Har ingen önskan eller behov att sluta, då jag inte får så mycket negativt av det. Blir inte bakis, så inga problem med jobb, ingen tydlig ökad tolerans sett över tid. Men när jag blir mer eller mindre berusad majoriteten av dagarna i veckan är det inte bra för vikten/hälsan eller allmänna livet (sitta i soffan med vin istället för att göra vettiga saker). 

Jag försöker ta bort de situationer som gör att jag dricker, iaf till vardags. Så om du dricker när din sambo inte ser, se till att vara tillsammans. Sedan om jag dricker att det ska bli mindre alkohol som att köpa småflaskor så man bara tar ett glas (för de rymmer inte mer), köpa flaskor med lite lägre alkohol% (gillar ett vitt vin med 8,5%), då blir det inte så illa att dricka en flaska). Småflaskor kan ju vara bra om din sambo vill kunna ta ett glas. Belöna mig om jag lyckas. Kan tom vara alkohol (då jag är bra på att unna mig saker annars med...), om jag inte dricker sön-tors, är det ok på fredag. Då kan jag dricka med gott samvete för jag har förtjänat det. Om jag inte klarar kvällarna innan jobbet får jag inte på fredag (vilken är min favoritdag).

Svar på tråden Trodde att jag hade kontroll