Trodde att jag hade kontroll
Kan du sluta jobba undan och gå och lägga dig samtidigt?
Jag har samma problem och det har gått i vågor i 5 år. Har ingen önskan eller behov att sluta, då jag inte får så mycket negativt av det. Blir inte bakis, så inga problem med jobb, ingen tydlig ökad tolerans sett över tid. Men när jag blir mer eller mindre berusad majoriteten av dagarna i veckan är det inte bra för vikten/hälsan eller allmänna livet (sitta i soffan med vin istället för att göra vettiga saker).
Jag försöker ta bort de situationer som gör att jag dricker, iaf till vardags. Så om du dricker när din sambo inte ser, se till att vara tillsammans. Sedan om jag dricker att det ska bli mindre alkohol som att köpa småflaskor så man bara tar ett glas (för de rymmer inte mer), köpa flaskor med lite lägre alkohol% (gillar ett vitt vin med 8,5%), då blir det inte så illa att dricka en flaska). Småflaskor kan ju vara bra om din sambo vill kunna ta ett glas. Belöna mig om jag lyckas. Kan tom vara alkohol (då jag är bra på att unna mig saker annars med...), om jag inte dricker sön-tors, är det ok på fredag. Då kan jag dricka med gott samvete för jag har förtjänat det. Om jag inte klarar kvällarna innan jobbet får jag inte på fredag (vilken är min favoritdag).