Inlägg från: Anonym (Så svårt att sluta dricka) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Så svårt att sluta dricka)

Trodde att jag hade kontroll

Nu skulle jag behöva lite stöttning och hjälp av er.

Lite om bakgrunden; sedan hösten 2014 så har jag börjat dricka alldeles för mycket. Det har oftast funnits en baginbox hemma och trots att jag otaliga gånger lovat mig själv att inte dricka mer än ett glas till helgen så spricker det gång på gång.

Nu dricker jag 1-2, ibland 3 glas vin varje kväll. Det blev lite droppen i morse när jag tom var så bakis så jag kräktes flertalet gånger av det. Smyger med detta inför sambon också och jag inser ju hur farligt ute jag är. Min mamma var dessutom alkoholist.

Är nu så innerligt trött på att misshandla min kropp och ljuga för mig själv och omgivningen. Så snälla, lite peppning och tips på vägen tas tacksamt emot. Vill, och behöver, verkligen sluta att dricka.

• Svar på tråden Trodde att jag hade kontroll

Tack för svar. Det ironiska är att jag mycket väl vet vad alkohol gör med kroppen då jag läst medicin. Det som stör mig mest är att jag gång på gång sviker mig själv när jag upprepar beteendet. Och nu börjar det även falla över på mitt arbete, jag går ju dit men känner att jag inte längre presterar på topp.

Träning, ja jag har försökt starta upp tidigare men lagt av. Kanske skulle jag ta ett ordentligt tag i detta nu då. Vinprovningar och den typen av umgänge tror jag snarare stjälper i detta läge.

Druckit då han gått och lagt sig, skyller på att jag ska jobba undan lite. Jag drar mig för att prata med sambon men förstår att det kanske vore klokt. Har nystat detta tidigare men jag tror inte h*n inser allvaret i det.

Anonym (M) skrev 2016-01-20 13:24:23 följande:

Undrat lite hur du i hela friden lyckas dölja 3 glas vin per kväll för sambon? Första steget är att berätta för honom så han kan stötta och sedan att prata med någon... Det bästa är att söka upp bästa av grupp direkt... Och få stöd av andra som vet hur det är

Anonym (M) skrev 2016-01-20 13:25:04 följande:

Söka upp närmaste aa grupp ska det stå

Har varit på ett sånt möte men det var länge sen nu. Ska nog ge det en chans till.
    Anonym (Z) skrev 2016-01-20 13:32:16 följande:

Han kanske låtsas att han inte märker nåt.

Klart att han märker när innehållet börjar minska men oftast så märker han nog inte, känner jag honom rätt skulle han ta upp det.
    Anonym (Mia) skrev 2016-01-20 13:32:58 följande:

Ge dig själv löftet att aldrig någonsin dricka själv. Du tillåter dig då att dricka men när någon annan är med så ser de vad och hur mycket du dricker. Sedan tycker jag du ska vara ärlig och berätta för din sambo, ni måste sluta med Bag-in-box. Endast köpa hem när ni ska ha vin av någon anledning. Sådär som jag som är obotligt godissugen måste göra, bara köpa godis när jag ska få äta av det, kan inte ha en påse hemma till lördagen för den äter jag upp närmaste kväll.

Jag har tagit upp önskemålet om att endast ha vin hemma på flaska till speciella tillfällen, men eftersom han inte förstått mitt problem riktigt (hur allvarligt det är) så vill han hellre ha baginbox för att själv kunna ta ett glas när han vill (och det är inte ofta). Detta är även genant att diskutera hemma tycker jag.
    Aniiee skrev 2016-01-20 13:33:11 följande:

Först: Ta kontakt med en hjälporganisation (INTE AA! Forskning har visat att AA och deras metoder inte hjälper mer än om du skulle sitta hemma på kammaren. Uppklarningsprocenten på AA är bara 5 procent, återfallet är gigantiskt. SMART är ett bättre alternativ, men det finns fler. Googla på "alternativ till anonyma alkoholister"/"alcoholics anonymous alternatives")

Sedan: Tala med din man. Säg sanningen och visa att du söker efter hjälp.

Sen är det "bara" att sätta igång. 

Tack för tipsen!

Ska se hur jag ska ta upp det med honom, skäms så..
Svar på tråden Trodde att jag hade kontroll