krockat med mamma bil.
hejsan! har hamnat i ett lite knivigt läge. för drygt ett år sedan köpte jag en bil. eller mamma köpte en bil rättare sagt. jag betalade den till min mamma.
det började med att mamma behövde en bil att pendla till jobbet med. då jag bott hos henne utan att betala hyra några år så kom vi överens om att jag skulle betala bilen till henne, men jag fick låna den när jag var i behov av en bil. jag skulle få ta över bilen efter drygt ett år när vi var gällande överens om att min "skuld" var betald. under semestern fick jag ägg kastat på bilen när jag lånat den under en resa söderut några dagar. vi fick då ingen ersättning eftersom jag hade betalat bilen men min mamma stod som ägare på den. då dem var eniga om att jag hade det ekonomiska intresset för bilen. vi tyckte att det inte var värt att ta en tvist med försäkringsbolaget för en sådan skitgrej. mamma böt även försäkringsbolag då hon fick ett bättre erbjudande hos ett annat.
efter det var jag väldigt försiktig med att låna bilen. men nu blev det en olycka av allvarligare slag.
jag lånade bilen då jag och min sambo är mitt i en flytt. jag hade köpt lite saker och var påväg hem då en annan bil körde på mig i sidan när jag hade företräde. både han och jag är överens om att han var orsak till olyckan. efter skadeanmälan skett så fick min mor ett mejl där dem kräver kvitto på bilen samt andra betalningshandlingar för att kunna gå vidare i ärendet. det finns tyvärr inget kvitto på bilen då ägandebevis skall vara gällande. sen har jag för mig att enligt lag ska inte försäkringsbolag kunna kräva kvitto. det skall räcka med att en närstånde intygar att hon eller han äger varan och har förvärvat den.
det finns ett avtal som jag skrivit med min mor där det framgår att hon äger bilen trotts att jag betalat för den. men jag är osäker på om det håller?
kan man ej ge en gåva till någon? är det olagligt? vill knappast att min mamma ska behöva betala den andras bilskador då egentligen hon eller jag inte har något med skadan att göra? hur bör man gå tillväga för att försäkringsbolaget ska förstå hur det ligger till?