todo nada skrev 2016-01-12 13:34:16 följande:
Var i debattartikeln jämfördes de bägge sakerna? För jag kunde inte se någon jämförelse i texten öht.
Sexuella trakasserier är inget skillt fenomen, det var just vad som hände i Köln. Kvinnor blev sexuellt trakasserade av en större grupp män där det dessutom verkar varit planerat. Faktum är att jag inte kan komma på någon annat fall av sexuella trakasserier som fått så stor uppmärksamhet i media. Det är någonting som vanligen lyfts fram som en liten notis på sin höjd i tidningen innan de flesta fall slutar med att ärendet läggs ner. Som jag redan skrivit tycker jag det vore ytterst konstigt om en sådan allvarlig händelse av just den typen av brott inte skulle leda till en ökad debatt om just sexuella trakasserier mot kvinnor överallt i alla länder där det rapporteras om händelsen.
Det blir löjligt när det uteslutande bara får pratas om "icke europeiska män som tafsade på kvinnor i Köln på nyår", och inte under någon omständighet nämnas att sexuella trakasserier är ett stort globalt problem.
De andra hundratusentals (om inte miljoner) kvinnor i världen som också utsatts för samma sak, får vänta tills utvecklingen når dit att det inte krävs att ett stort antal kvinnor blir trakasserade av ett stort antal män vid samma tillfälle, utan helt enkelt sätta sig ner i båten och vänta tills dess det som hände dem blir lika mycket värt at uppmärksamma i media. Hur lång tid tror du det tar innan vi når dit att en kvinna som trakasserats sexuella av en man får en helsida i tidningen?
Jag undrar lite om du faktiskt läst debattartikeln och vad jag skrivit kring det? Eller om du numera rakt av sväljer det som skrivs av de medlemmar som smeker ditt ego ömmast?
Jag tycker det vore jävligt illa om fokuset försökte skiftas från händelsen i Köln. Men jag anser inte att den gjorde det i debatt artikeln.
Ok. Jag tycker iallafall att det framgår jämförelser redan i rubriken "Svenska män har inte bättre kvinnosyn" samt på ett ställe till och indirekt på några andra. Skenet som rubriken kastar gör även att jag uppfattar hela artikeln som en jämförelse per se, även om enbart den ena eller den andra parten nämns i textpassagernas specifika sammanhang - det är dock inget konkret exempel att ta upp men så uppfattar iallafall jag det.
Personligen så är jag inte oroad för att det kommer hit människor ifrån andra kulturer i sig. För även om deras kvinnosyn kan skilja sig ifrån vår västerländska (och då menar jag inte något automatiskt negativt eller relativt negativt, med den saken) så tror jag att det likväl skulle handla om, mer eller mindre, marginella skillnader, i den stora bilden. Jag är snarare orolig för att vi har släppt in väldigt många människor som vi inte vet någonting om och som vi först om ungefär två år i Migrationsverkets belamrade och ineffektiva system, har en bättre bild utav, samt - enligt myndigheters egna rapporter - har låtit ungefär lika många (men totalt okända) människor få vandra helt spårlöst i landet.
Jag personligen är alltså inte nämnvärt orolig för allmänt främmande kulturer, utan jag är snarare orolig för direkt onda uppsåt och att de kan ha riktats mot Sverige - medan regeringen har hanterat den här flyktingkrisen på ett helt okontrollerat vis, fram tills relativt nyligen (och när de i min mening har fått göra på tok för snäva val som konsekvens, sett till alternativen).
Rent empatiskt så fungerar jag inte heller som så att jag jämrar mig mer över drabbade kvinnor i Sverige än i exempelvis Köln eller Syrien. Det är bara olika avstånd rent geografiskt, till exakt samma lidande.
"Faktum är att jag inte kan komma på någon annat fall av sexuella trakasserier som fått så stor uppmärksamhet i media."
Jag tror att det handlar om både brottens natur, att de upplevs som exotiska för oss - om det sedan beror på att identiska brott inte har fått tillräckligt med ljus tidigare eller ej, kan jag inte svara på - samt att gruppen förövare verkade (i vägande majoritet) vara just asylsökande eller illegala migranter (hur det ser ut med fördelningen numera har jag dock inte hunnit kolla upp än, kom ganska nyligen hem ifrån skolan och satte mig så gott som direkt framför Familjeliv - så såg iallafall nyheten ut när det begav sig).
I övrigt finner jag det inte konstigt att sexualbrott diskuteras mer brett vid sådana här händelser och större mediateckningar, reagerar bara på aktuella och dylika jämförelser och när de verkar komma som "i munnen" på det andra. Och jag vet inte när enskilda sexualbrottsoffer skulle få en sådan omfattande mediateckning.
"Jag undrar lite om du faktiskt läst debattartikeln och vad jag skrivit kring det? Eller om du numera rakt av sväljer det som skrivs av de medlemmar som smeker ditt ego ömmast?"
Eftersom du väljer att misstänkliggöra mig som person så vill jag se på vilka grunder du gör det. Kan du vara god och leva upp till den förfrågan?