Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?

grind skrev 2016-01-13 02:16:19 följande:
    Du svarade inte på frågan. Du har pratat om denna utvidgning av våldtäktsbegreppet 2005 som förklaringvtill fler anmälda våldtäktet. Men hur kommer det sig då att även övriga sexualbrott ökar i samma takt åren efter. Rimligtvis borde de ha minskat om din teori hade varit en starkt bidragande faktor då fler sexualbrott hade rubricerats som våldtäkter.

Vad jag ser är mängder med skenargument som inte håller logiskt. Sedan finns det väl ingen som kan tro att svenskt rättssystem ska svara ärligt i dessa frågor när de själva gått ut med att de anpassar sin retorik för att inte påverka debatten. Statistiken är det vi har att gå efter och internationella studier.
    Det är svårt att övertyga någon som inte vill tro. Jag kommer förklara under veckan men om du själv vill veta mer, innan dess, så kan du googla efter BRÅs Sexualbrottsrapporter som ges ut med jämna mellanrum och som finns att läsa på webben.
  • KillBill
    grind skrev 2016-01-13 07:16:08 följande:

Jag tror ingenting utan håller mig till den fakta som. finns. Jag har diskuterat detta ämne med dig i snart en månad och dina argument är spekulationer så att folk inte tror dig är korrekt, folk ska inte tro dig när du kommer med löst grundade spekulationer.

Framförallt så lyfter jag fram vad forskarnas slutsatser på området. Om jag säger att antalet våldtäkter har legat på ganska konstanta tal de senaste åren så är det en uppgift som kommer ifrån en kriminolog (och inte en egen slutsats)
  • KillBill
    grind skrev 2016-01-13 07:05:52 följande:
    Jag har läst BRÅ och inte ens de påstår att de inte skulle ha skett någon ökning i faktiska våldtäkter.

Sedan har du ingen förklaring och det är ju lött att förstå varför då det inte finns någon.
    Det är en skillnad på vad man menar med antal anmälda våldtäkter och antalet våldtäkter. Att anmälningarna ökar innebär inte alltid att våldtäkterna ökar men det antar jag att du vet om du har läst BRÅs rapporter.
  • KillBill

Så här skriver BRÅ 2009, några år efter den kraftiga ökningen på den graf som du visade i går kväll (och som ligger till grund för det felaktiga påståendet om att Sverige skulle vara ett land som ligger i toppen när det gäller antal våldtäkter i världen)

"Våldtäkt är ett starkt integritetskränkande brott som måste tas på stort allvar. Därför måste vi också vara ansvarsfulla när vi använder siffror som beskriver våldtäkt. För närvarande pågår en diskussion om nivån på våldtäkter i Sverige jämfört med andra europeiska länder, där diskussionen utgår från statistik om anmälda brott.

Inom den etablerade forskningen om brottsnivåer och brottsutveckling är man överens om att det inte går att bedöma och jämföra de faktiska nivåerna av våldsbrott som våldtäkt mellan länder genom att jämföra antalet polisanmälda brott. Skillnaderna mellan ländernas rättssystem och system för att skapa statistik över polisanmälda brott är nämligen inte bara stora - de är mycket stora.

För det första har vi i Sverige en påtagligt vid juridisk definition av vad som är våldtäkt. Det gör att fler gärningar i Sverige bedöms och registreras som våldtäkt än i flertalet andra länder. För det andra lägger vi i Sverige på ett mycket tidigt stadium i processen ner ovanligt mycket arbete på att registrera alla fall som kan misstänkas vara våldtäkt, vilket gör att vi även räknar med fall som senare visade sig vara något annat sexualbrott, inget brott alls osv. Vi registrerar också alla enskilda gärningar, inte bara det senaste tillfället eller huvudbrottet. I många andra länder väntar man och sorterar bort många fall från statistiken, för att de inte har valt lika ambitiösa system för att registrera brott och skapa statistik som vi.

Och det är inte bara på våldtäktsområdet som de här skillnaderna märks. På framför allt hela området brott mot person utmärker sig Sverige genom att registreringen av brott är mer extensiv än i flertalet andra länder i Europa. Det är sådant som ligger bakom att det exempelvis registreras tio gånger så många fall av misshandel i Sverige som i Grekland. De svenska siffrorna i statistiken över anmälda brott ser värre ut än i andra länder - och får rättsväsendets prestationer att se sämre ut eftersom det i princip med automatik innebär att lägre andelar brott klaras upp, leder till dom osv.

I stället för att titta på statistiken över anmälda brott - som i alla fall bara visar en del av det faktiska antalet brott - rekommenderar brottsforskare i stället jämförelser mellan länder utifrån stora frågeundersökningar till allmänheten, så kallade offerundersökningar. Just sexualbrott som våldtäkt är i och för sig inte lätt att undersöka genom offerundersökningar, eftersom det handlar om känsliga erfarenheter och för att synen på sexualbrott skiljer sig åt mellan länder.

Men i den offerundersökning som finns som tillåter grundläggande jämförelser mellan nivåer av utsatthet för sexualbrott i tio europeiska länder, ligger inte Sverige högst som i anmälningsstatistiken. Vi ligger inte högst alls. I stället återfinns vi nära medelvärdet, vilket vi för övrigt också gör när det gäller misshandel och hot trots att vi jämfört med andra länder har så många sådana anmälda brott. Att vi inte ligger sämre till än många andra länder innebär förstås inte att läget är bra. Sker det våldtäkter så är nivån för hög.

Brå har under årens lopp tagit fram relativt mycket material om vad man bör tänka på vid tolkningar av siffror från kriminalstatistik, inklusive vid internationella jämförelser. Här intill finns länkar till ett par sådana material.

Jan Andersson, generaldirektör"

web.archive.org/web/20100302154424/http://www.bra.se/extra/news/&id=42

• KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-01-13 22:26:49 följande:
    Hur vet du att anmälningsbenägenheten ökat?

En anledning till att BRÅ gör bedömningen att anmälningsbenägenheten ökar är att samtidigt som antalet anmälda våldtäkter har ökat så visar inte BRÅ stora trygghetsundersökning (NTU) med ca 12000 respondenter på samma ökning för sexualbrott.

www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Digestive skrev 2016-01-14 00:19:06 följande:
    Inom gruppen kvinnor mellan 15-24 år så kommer Uppsala Universitet och NCK fram till följande siffror samt tidsspann: " [...] 14 procent [råkade ut] för någon form av sexuellt våld under senaste året.".

Gruppen 16-79 år känns orimligt bred för kategorin sexualbrott.

tinyurl.com/hy4nsk8
    Via de länkar som jag lämnat (och länken nedan) kommer du till till den mer detaljerade BRÅ rapporten. Där är statistiken uppdelad mellan män och kvinnor men också uppdelad mellan olika åldersintervall exempelvis åldersintervallet 16-24 år.

www.bra.se/download/18.47fa372d1520dfb2fc51c5e2/1452520810398/2016_1_NTU_2015.pdf
  • KillBill
    grind skrev 2016-01-14 09:02:10 följande:
    Du har visat att anmälda våldtäkter inte per automatik är antalet våldtäkter. Något knappast någon tvivlat på tidigare.

I övrigt bekräftar det du presenterat att våldtäkterna ökat sedan 70-talet.
    Nu har BRÅ släppt helårsstatistiken över antalet anmälda brott för år 2015.  statistik.bra.se/solwebb/action/index

Antalet anmälda våldsbrott minskar i samhället och detsamma gäller sexualbrott och våldtäkter. 

Under perioden 2010 till 2015 uppgår invandringen i Sverige till ca 700 000* men detta har inte gett några tydliga avtryck i statistiken över antal anmälda brott.

Antalet anmälda sexualbrott och antalet anmälda våldtäkter ökade från år 2005 och åren därefter och det bedömmer BRÅ i huvudsak beror på den  skärpta sexualbrottslagstiftningen som trädde i kraft år 2005.

* www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningens-sammansattning/Befolkningsstatistik/25788/25795/Helarsstatistik---Riket/26046/
    (med tillägg av invandring på 160k år 2005)

• KillBill
    grind skrev 2016-01-14 22:10:37 följande:
    Rådatan stödjer det som forskning visat. Dvs att de berörda grupperna är betydligt mer överrepresenterade vad gäller våldtäkt än våldsbrott.

BRÅs bortförklaringar har ingen trovärdighet. Dels har det svenska rättssystemet öppet deklarerat att man uttalar sig pragmatiskt snarare än sanningsenligt. Dels kommer BRÅ fram till extrema skillnader vad gäller benägenhet i att begå våldtäkt beroende på ursprung i sin rapport 1996. Fast i kommande rapporter låtsas man som att dessa skillnader inte finns.

Självklart ser man inte elefanten i rummet om man av politiska skäl bestämt sig för att bortse från den.
    BRÅ är tydliga med invandrare är överrepresenterade när det gäller våldtäkter så det är onödigt att diskutera. Det jag vänder mig emot är bilden som många främlingsfientliga målar upp där de får det att låta som att varje manlig invandrare är en våldtäktsman fast sanningen är att det handlar om att ytterst få invandrare som begår våldtäkt.

Ett tydlig indikation på detta är att antalet anmälda våldtäkter minskade ganska mycket 2015 trots att invandringen varit rekordstor de senaste åren.
  • KillBill

I många trådar här på FL målar nationalister upp bilden av Sverige som ett laglöst land där brottsligheten och övergreppen har tagit över. Denna beskrivning har emellertid inget med verkligheten att göra. Antalet anmälda våldsbrott, sexuella trakasserier och våldtäkter var färre 2015 än på flera år.

• KillBill
    sumot skrev 2016-01-17 00:15:57 följande:
    Nationalister? Vad har det att göra med folk som menar att Sverige skulle vara laglöst.

Förstår inte riktigt din koppling heller att bara för våldsbrott inte ökat lika mycket som tidigare år (källa?) är det samma som att vi ligger på en bra nivå nu? Eller är det någon drastisk minskning som skett som jag helt missat? Oavsett är det rätt ignorant att säga att de som upplever att det är laglöst har fel. Talar nog mest för din egen okunskap och oerfarenhet tyvärr.

Antalet sexualrelaterade brott (inkl. våldtäkter) minskade med ca 14% eller 2 850 st. år 2015 jämfört med år 2014.

Tittar man på antalet våldsbrott så låg antalet anmälda brott 2015 i princip på samma nivå som 2014 (en minskning med 14 st.). Ställer man antalet anmälda våldsbrott i relation till Sveriges befolkningsstorlek så låg antal anmälda våldsbrott år 2015 i relation till befolkningsstorleken på en lägre nivå än år 2005.

Källa:
    statistik.bra.se/solwebb/action/index

• KillBill
    KillBill skrev 2016-01-17 01:00:51 följande:

Antalet sexualrelaterade brott (inkl. våldtäkter) minskade med ca 14% eller 2 850 st. år 2015 jämfört med år 2014.

Tittar man på antalet våldsbrott så låg antalet anmälda brott 2015 i princip på samma nivå som 2014 (en minskning med 14 st.). Ställer man antalet anmälda våldsbrott i relation till Sveriges befolkningsstorlek så låg antal anmälda våldsbrott år 2015 i relation till befolkningsstorleken på en lägre nivå än år 2005.

Källa:statistik.bra.se/solwebb/action/index

Även när det gäller sexualrelaterade brott så gäller uppgifterna antalet anmälda brott.
  • KillBill
    sumot skrev 2016-01-17 10:45:52 följande:
    När antalet anmälningar ökar är det viktigt att lyfta fram att vi fick annan lagstiftning. När trenden visar motsatt då glöms det helt plötsligt bort att kolla på olika omvärldsfaktorer. T ex om kopplingen med att våldsbrott med unga män minskat kan bero på att många sitter inne med sina datorer istället för att gå ut och slåss. Det gäller ju att granska statistiken från alla håll och inte plocka ut det som passar ens egen världsbild bäst. Hur såg t ex samma statistik ut för 2014?

I trådar som denna som tar upp ämnet invandrare och våldtäkter så blir det helt plötsligt tyst när det nämns att statistiken visar att vissa folkgrupper är överrepresenterade för t ex våldtäkter. Något som egentlgien är väldigt intressant att diskutera.

Oavsett hur kommer det sig att vissa resonerar så sjukt som TS att kvinnor får skylla sig själva. Beror det på generell dålig kvinnosyn som riktningen här i tråden varit. Eller går det att se ett nytt fenomen? Jag kan förstå det Ts vill lyfta fram men tyvärr misslyckas det då ett kvinnohat lyser igenom inlägget. Det är tragiskt att vissa använder det som skett i tex Kalmar för att på ytterliga sätt få trycka ned kvinnor. Samtidigt som det är lika tragiskt att vissa använder det för att belysa våldet mot kvinnor generellt för att på så sätt komma ifrån vad det här ämnet egentlgien handlar om (flyktingar som i grupp går på västerländska).
    Uppgifterna som jag refererar till är rådata från landets polismyndigheter för 2015 som släpptes i torsdags den 14 januari 2016. BRÅ har inte analysera siffrorna ännu men kommer säkert presentera en analys om några månader.

Det kan hända att en del sexualbrottslingar sitter i fängelse men samtidigt har Sveriges befolkning ökat med mer än 100 000 under år 2014 och 2015 (antalet invandrare har ökat med 286 000 under dessa två år). När antalet anmälda sexualbrott minskar i absoluta tal 2015 så är detta med stor sannolikhet mycket glädjande siffror oavsett eventuella omvärldsfaktorer.
  • KillBill
    Anonym (anonym) skrev 2016-01-19 22:43:34 följande:
    Källa är väl den där polismannen som det hänvisas gång efter gång när diskussioner om våldtäkt sker, kvinnor anmäler oskyldiga män eftersom de har varit otrogna och är rädda för att det ska komma ut, de anmäler snälla killar som hämnd för att killen inte var intresserad av en relation, de anmäler för att de ska få en klumpsumma i skadestånd, allt detta gäller givetvis bara när det gäller vanliga snälla svenska killar.
    Detta tror jag inte ett dyft på. Däremot finns det ett stort mörkertal dvs det begås fler våldtäkter än som anmäls.
Svar på tråden Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?