Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?

grind skrev 2016-01-12 22:30:25 följande:
    Enligt svt leder 5 procent till fällande dom.

Så med det i beaktande är vi uppe i 92 individer av 1000 som anmäls för våldtäkt per år.

Och sedan anmäld bara ca 20 procent av alla sexualbrott.

Jaha, då var vi uppe i 460 individer av 1000 som utför våldtäkt under en femårsperiod.

Alarmerande även om en individ kan vara ansvarig för flera våldtäkter.
    Vad är det för siffror som du refererar till. Kan du länka?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    grind skrev 2016-01-12 22:42:42 följande:
    Nej, det är verkligen inte en liten andel. Som jag skrev ovan är det de som registrerats för brott, dvs dömts.

Endast ca 20 procent av alla sexualbrott anmäls. Endast 5 procent av alla anmälningar leder till fällande dom.

Så vad som ser ut att vara en liten andel blircen stor andel i slutändan. Seda ska vi ha i åtanke att ca 70000 våldtäkter utförs i Sverige varje år.

23 ggr blir en gigantisk skillnad.

Du svamlar. Uppgiften om 70 000 gäller det totala antalet sexualbrott av vilka våldtäkter bara står för ca 30% (kanske mindre eftersom ofredande och mindre allvarliga sexualbrott anmäls i mindre utsträckning än våldtäkter).

Brå menar att den typ av våldtäkt som inte anmäls (mörkertalet) är våldtäkter som sker mellan personer som är bekanta och det är inte alls säkert att invandrare har samma överrepresentation när det gäller den typen av våldtäkter.

År 2014 anmäldes totalt 6 697 våldtäkter. baserat på statistiken jan - nov beräknas antalet våldtäkter minska med nästan 1 000 stycken för år 2015 (statistiken ska enligt BRÅ släppas under veckan så snart vet vi definitivt)

• KillBill
    grind skrev 2016-01-12 23:20:25 följande:

Angående våldtäktsutvecklingen i Sverige.

Nu är du där igen. Statistiken på 70-talet och statistiken idag är inte jämförbar.

Den Svenska sexualbrottslagstiftningen har förändrats i omgångar sedan 70-talet. Man räknar också med att sexualbrott blivit mindtre skamfullt att anmäla och att detta leder till att fler människor anmäler våldtäkt idag än på 70 talet. 

• KillBill
    grind skrev 2016-01-12 23:32:27 följande:
    Det du nämner är inte ens en liten förklaring. Utvecklingen är alarmerande.

Men jag ser att du försöker göra en Dan Eliasson och mörka.

Du har fel. Titta exempelvis på vad som händer i grafen 2005. Samma år som lagstiftningen skärps kraftigt och väsentligt många fler saker räknas som våldtäkt så ökar också anmälningarna. Är det konstigt? Nej!

• KillBill
    grind skrev 2016-01-12 23:28:18 följande:
    Det var trevligt att se att polisen förbättrar sig men det förändrar ju inte sakfrågan.

Byter du ut Sveriges svenskfödda befolkning med individer från överrepresenterade grupper så skulle vi få en ökning av våldtäkter i minst 5 siffriga belopp.
    Det är du som inte kan räkna...
  • KillBill
    Konstatera skrev 2016-01-13 00:11:46 följande:
    Nu diskuterar vi våldtäkter, och det du presenterar är ingen smickrande läsning, utan är snarare en revolution för statistiken. Nu är detta en väldigt gammal rapport, vars underlag baseras på mitten och slutet av 80-talet. 

Men om vi ska utgå ex från siffran 4,6 dömda våltäktsbrottslingar per 1000 invånare, och sedan betänker att vi bara under denna flyktingsvåg tagit emot circa 120 000 män innebär det att 576 av dessa kommer dömmas för våltäkt under de närmaste åren.

Volym är viktigt att poängtera. 

Jag håller självklart med dig om att varje våldtäkt är en våldtäkt för mycket men vi måste ändå hålla oss till korrekta uppgifter. Det blir  inte rätt om du applicerar talet för de flyktingar som ligger högst i statiken på flyktingar som ligger lägre i statistiken.  

Sedan får du betänka att undersökningen är 20 år gammal (den data som rapporten bygger på är ännu äldre). BRÅ  skriver i utredningen 1996 att felmarginalen är stor och i senare undersökningar så är överrepresentationen bland invandrare för sexualbrott lägre än i undersökningen från 1996. 

I rapporten från 1996 så avser alla uppgifter en tidsperiod på 5 år. Per år så är antalet våldtäker i den grupp som ligger högst mindre än 1 våldtäkt per 1000 personer (vilket självklart också är för mycket).

Det ska bli intressant att ta del av fjolårsstatistiken som ska komma under veckan. Det verkar som att antalet sexualbrott minskar och det är självklart glädjande.

• KillBill
    grind skrev 2016-01-13 00:39:59 följande:
    Den argumentation som KillBill för är typisk för vänstern i Sverige. Oavsett hur tydlig statistiken är så hittar man alltid ursäkter för att nonchalera den. Och de landar i regel alltid ut i att källan inte är trovärdig eller att det finns osäkerheter som gör att man inte kan verifiera den. Sedan kryddas det med lite personangrepp. Någon egen fakta presenteras dock i regel aldrig utan tanken tycks vara att avfärda alla fakta så att inga slutsatser ska kunna dras. Jag har samtalat på internet i en mängd frågor de senaste 15 åren så har viss erfarenhet.

Bortförklaringarna kring våldtäktsökningarna grundar sig naturligtvis i att det är en obekväm sanning som man inte vill beröra. Vi har i dagarna sett hur polisen t.o.m. gått så långt att man mörkar massövergrepp för att man är oroliga för hur det kan användas i den politiska debatten.

Jag skulle säga att det sätt som du argumenterar på är typisk för främlingsfientliga och rasistiska grupperingar i samhället. Du väljer att presentera statistik som inte är relevant eller som är förvrängd  och bortser från adekvat forskning på området. Jag håller med om att antalet våldtäkter i samhället är alldeles för många men jag vänder mig mot den bild som bl.a. måla upp där i princip alla utländska män är våldtäktsmän. Det är helt enkelt inte sant.

• KillBill
    grind skrev 2016-01-13 00:39:59 följande:
    Den argumentation som KillBill för är typisk för vänstern i Sverige. Oavsett hur tydlig statistiken är så hittar man alltid ursäkter för att nonchalera den. Och de landar i regel alltid ut i att källan inte är trovärdig eller att det finns osäkerheter som gör att man inte kan verifiera den. Sedan kryddas det med lite personangrepp. Någon egen fakta presenteras dock i regel aldrig utan tanken tycks vara att avfärda alla fakta så att inga slutsatser ska kunna dras. Jag har samtalat på internet i en mängd frågor de senaste 15 åren så har viss erfarenhet.

Bortförklaringarna kring våldtäktsökningarna grundar sig naturligtvis i att det är en obekväm sanning som man inte vill beröra. Vi har i dagarna sett hur polisen t.o.m. gått så långt att man mörkar massövergrepp för att man är oroliga för hur det kan användas i den politiska debatten.

Det är ohederligt att påstå att jag inte presenterar fakta.  Allt som jag har påstått i tråden i kväll bygger på uppgifter i den BRÅ rapport som du själv hänvisar till eller källor som jag länkar till. när jag kritiserar grafer som du har hämtat på Affes statistikblogg så beror det på han (och du) bortser från att det finns logiska förklaringar till att statistiken ser ut som den gör. Du behöver bara läsa slutsatser från forskare och kriminologer för att inse att Affes statistikblogg inte är något som man ska bygga en faktabaserad diskussion på.

• KillBill
    Digestive skrev 2016-01-13 01:29:35 följande:
    Kan du inte presentera deras slutsatser?

Anser du att statistik borde följa ett så kallat nollsummespel eller iallafall indikera på ett (så som jag beskriver i mitt föregående inlägg)?

Mins du åren mellan 1995-2003 som en tid då människor var omkring 9 gånger mer osäkra/tveksamma/oroliga för/rädda för/nämn själv en anledning för att inte anmäla sexualbrott, än idag?

Frågorna är uppriktigt ställda. Har som sagt fört samma resonemang som du själv gör här men känner anledning till att bepröva det.
    Jag är inte säker på vad det det är som ser märkligt ut men sexualbrottslagstiftningen har skärpt flera gånger från 70-talet till idag (exempelvis 1987, 2005, 2013. Under 90 talet skärptes också lagen så att det blev olagligt att köpa sexuella tjänster). Skärpningarna gäller alltså både våldtäkter och andra typer av sexualbrott därför kan du inte räkna med ett nollsummespel.
Svar på tråden Kvinnor ofredas sexuellt i Kalmar, är jag en hemsk människa om jag inte bryr mig?