• dreamz

Vi som planerar äggdonation 2016

suuuuck!

Har ringt runt som en dåre men hittar ingen gyn som kan hjälpa mig!

någon som kan ge mej tips inboxa snälla! =)

• dreamz

Kör AVA clinic med IL drop å immunförsvar osv?

Har dom någon gyn dom sammarbetar med i sverige?

• dreamz
    xxx4 skrev 2016-03-08 18:21:23 följande:

Tog allt hemma via gyn och skickade till Serum.

Hur fixade du IL dropet? fick du betala det privat eller fick du remiss utav din gyn?
  • dreamz
    xxx4 skrev 2016-03-08 22:04:40 följande:

IL fick jag recept på av gyn o sedan hjälpte vårdcentralen till att sätta det.

har inboxat dig
  • dreamz
    Lavisen skrev 2016-03-09 15:33:07 följande:

Hej alla, 
    jag försöker hänga med o läsa i tråden fast jag inte är så aktiv o svarar ofta...
    Vill bara ge er andra lite hopp... har idag sett två hjärtan slå (v 7)  och är så otroligt glad o lättad. Nu ökar chanserna att jag åtminstone får behålla ngn av de hela vägen, förhoppningsvis bägge såklart... Så ge inte upp ni som kämpar på, till slut är det er tur o jag håller tummar o tår för er alla!

Åh men vilken underbar nyhet!! grattis!
  • dreamz

Tjejer!

Ni som gjort hysto utomlands har ni tecknat en försäkring ifall det skulle hända något på operationsbordet?

Min kära mor nojjar fruktansvärt mycket över om det skulle hända mig något å ingen skulle hjälpa mig att jag skulle förblöda på operationsbordet..

Så ja försöker lugna henne men hon vill teckna en extra försäkring..

Ni som gjort hysto på serum, hur går den till, e dom olycksförsäkrade eller räcker det med en vanlig reseförsäkring? Blir man helt nedsövd eller lokalbedövad?

• dreamz
    längtar74 skrev 2016-03-10 12:42:08 följande:
    Hej!
    Jag har ju bara gjort en hysto på Serum, så kanske har våra mer erfarna kompisar i tråden bättre råd. Jag gjorde inget mer än att se till att ha ett giltigt EU-försäkringskort med mig. Kanske borde man göra mer, jag vet inte...??

Men angående själva ingreppet: kommer inte ihåg nu om det var NinaCamilla eller Trex, men jag fick en superbra (och lugnande!!) beskrivning av hur det går till av en av dem. Stämde rätt precis!

Ingreppet görs på något av sjukhusen i Aten. Jag hamnade på Mitera, stort, med inriktning på förlossningar och kvinnovård. Man får åka dit kvällen innan för att blodprov, blodtryck, EKG och fylla i lite papper. Du får även träffa en kardiolog (eller åtminstone fick jag det) - det kändes väldigt omsorgsfullt. Mer så än innan den hysto jag gjort i Sverige! Det tog väl ca en timme totalt.

Nästa morgon ska du vara på sjukhuset igen, fastande. Jag skulle vara där 06.00, så det blev taxi från hotellet - med "breakfast box" iordningställd av hotellet att ta med. Väl på sjukhuset var det rätt snabbt avklarat, betalning i förskott, sedan in till op. Det är lätt narkos och du får sedan ligga på uppvak efteråt. När jag var där hamnade två andra kvinnor i samma sal. De träffade jag sedan på på kliniken.

När man vaknat till får man gå och kissa, och åtminstone på Mitera fick man en kopp te och något litet att äta - men kändes bra att dessutom ha hotellfrukosten att lägga till. Sedan var det lite pyssel med att bli utskriven, många turer från den ena disken till den andra för stämplar och underskrifter, men till slut kunde vi ta en taxi tillbaks till Serum. Där träffade jag Penny igen - tillsammans med läkaren som gjorde själva ingreppet. Hon hade då redan sett filmen på hyston (du får med dig en DVD från sjukhuset) och förklarar noga vad de upptäckt och vad som gjorts. 

Jag var själv lite nojig över att bli sövd utomlands, men det noggranna besöket på sjukhuset dagen innan gjorde åtminstone mig lugn. De har stenkoll! Och det är stora, moderna sjukhus, så alla upptänkliga resurser finns.

Jag hoppas att någon av de andra har ngt klokt att säga ang behov av ev extra försäkring så att din mamma kan känna sig lugn. Det ska sägas att jag inte ens berättade för min att jag skulle göra ngt ingrepp. Jag vet att hon hade oroat sig hela tiden då, även om min man var med på resan. Jag kände bara att jag inte pallade med att hantera hennes oro, eftersom jag själv kände mig lite nervös. 

Stor kram och hoppas att du får tillräckligt med info för att göra din mamma lite lugnare.
    åh det låter bra! tack så jättemycket!
    Får jag fråga vad Hyston kostade?
  • dreamz
    Uptomeism skrev 2016-03-10 20:31:28 följande:

Åh, vad jag längtar efter att sluta med lutinus! Efter helgen ska jag börja trappa ner. Nervöst, men så skönt som sagt!

Och så ska jag skriva till kliniken och fråga mer om donatorerna. Jag fick märkligt nog ner info vid mitt första försök än vid mitt andra, men eftersom läkaren jag träffade då pratade så dålig engelska tänkte jag att det var bättre att ta det om det tog sig.

Och så ska jag börja berätta för folk att jag är gravid! Det känns nervöst. Jag är ju ensamstående och har barn sedan tidigare. Jag räknar med tuffa frågor.

På söndag går jag in i vecka 13.

mysigt! <3 kraam!
  • dreamz
    NinaCamilla skrev 2016-03-10 22:31:47 följande:

Dreamz: Jag har gjort flera op i Serum t o m lapraskopi och 4 hyston. Som jag ser det, har jag aldrig fått så noggrann behandling innan och efter op i Sverige än i Aten. Du är i goda händer. Tänk oxå att hysto görs via vaginalt och sällan är det någon stor ingrepp även om de kan ta bort myomer. Jag har knappast blött något efteråt. Tyvärr ingen reseförsäkring gäller om du bestämmer själv att söka utomlands för vård - planerad vård. Jag tog med mig EU- kortet från försäkringskassan. Jag kan nämnda oxå att när jag gjorde laproskopi (tillhåll) i Aten, var städerskan flera ggr i mitt rum. Sthlms största sjukhus såg jag ingen på 24 timmar och sedan kom städskandalen att de använder handsprit på handfatet. Du kommer gå via den fina privata vården i Aten. Förstås är det lättare för mig att op i Aten eftersom mannens släkt kommer från Grekland och har gjort flera ingrepp där. Lycka till!

Men EU-kortet gäller väl?

Ja det känns bättre nu efter lite info =)

Så tacksam för att ni har tagit er tid å skrivit! <3
    Kram!
  • dreamz
    Bappen skrev 2016-03-10 23:05:00 följande:
    ET 18 Mars, hur ligger du till?
    Bappen jag har inboxat dig!
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016