• Milla2016

Vi som planerar äggdonation 2016

Hej!

Tänkte kolla om det finns intresse för en tråd för oss som planerar/gör äggdonation under 2016?

Jag medicinerar nu inför ett FET i januari.

Någon annan som är på gång eller planerar?

• Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016
  • hoppfull2016
    Ankan2016 skrev 2016-05-02 13:28:50 följande:

Hej!
    Tack för en bra och informativ grupp!

Jag försöker välja klinik för äggdonation och söker tips. Vad tycker ni har varit bra/dåligt på olika kliniker? Vad är bra att fråga om och tänka på?

Vilka ställen får man se foton på donatorerna, nån som vet?
    Jag har bara hittat det i St: Petersburg, men de är väldigt dyra,
    12 900 euro för en sk "premium" donator (dvs de har donerat tidigare med framgång) , men det visade sig att alla deras donatorer som var någorlunda lika mig var "premium" och då kostar det 3 000 euro ytterligare (annars 9 900 euro). Kände att det blev väldigt dyrt jämfört med tex Rigas 6500 euro, svårt beslut.

I Finland är det lag på att barnet ska få veta vem donatorn är vid 18 års ålder, men som förälder får man bara veta längd, hår- och ögon färg i alla fall på den kliniken jag kontaktade. Är det samma överallt? .
    Ha en fin dag i vårsolen !

Hej Ankan:)

Jag vill tipsa dig om kliniken jag var på, Intersono. (Jag skrev ett hiskeligt långt inlägg om vår resa till äggdonation för några dagar sen efter jag läst din kommentar;) Jag hade samma frågor som du när jag började och hade önskat att någon visste det jag vet nu, så jag delar gärna min historia och kunskap jag skaffat mig. Jag hade också först bestämt mig för ava i st Petersburg eftersom det var den enda kliniken jag kände till som visade bilder på donatorerna. För mig var det en viktig del i denna abstrakta och sköra process. Och jag önskade även en premium donator, detta blev väldigt dyrt som du också konstaterat. Jag räknade med att man kanske skulle behöva gå igenom processen mer än en gång med en ny donator ifall det inte fungerade den första omgången och det hade då blivit hiskeligt dyrt. Dom hade också ett erbjudande att man gjorde tre ägguttag för 29900 euro och om man inte lyckas blir gravid skulle man få 70 procent tillbaka. Problemet i den dealen var att om man lyckas på första ägguttaget avbryts processen och man har inte rätt till de resterande två ägguttagen som man betalat för. Det var en väldigt dålig deal om man hade önskat ett syskon.

Efter mycket letande och research hittade jag Intersono. Jag är så väldigt nöjd med mitt val och jag hade önskat att jag själv hade fått tipset när jag stod i mitt letande. Dom har samma success rate som ava st perterburg. De visar också bilder, men även bild när donatorn är vuxen. De har på samma sätt både premium och icke premium donatorer, men mig veterligen är det ingen prisskillnad mellan dessa två kategorier. Denna klinik är också väldigt duktiga på missfallsproblematik och immunologiska problem.

Lviv är en universitetsstad så de flesta donatorerna är högskolestudenter, på samma sätt som det är i Barcelona på Ivi.

Eftersom valutakursen är väldigt låg där så blir även priset väldigt bra när vi översätter till vår valuta. Vi betalade 5150 euro för en äggdoantion med fresh ET och förvaring av embryon för ett år. I St Petersburg tar dom 12900 euro för en äggdonation med ett fresh ET om man vill se bild och önskar en premium donator. Om man inte lyckas på första försöket är upplägget detsamma både i Lviv och i St Petersburg. Restkommande frozen transfer kostar mellan 1100-1300 euro styck.

Det som är bra att veta är att denna klinik även har icke anonyma donatorer (med bild). Processen är då exakt samma som i Sverige. När barnet blivit 18 år har hen möjligt att få veta donatorns identitet om så önskas. Och som alla vet så betalar försäkringskassa hela äggdonationen utomlands om den sker med samma lagar som i Sverige, alltså genom öppen donator.

Hoppas du hittar någon klinik som passar dig! Det finns med all säkerhet massa andra bra kliniker som många här på forumet rekommenderat som är minst lika bra som den jag var på, men jag ville bara dela min erfarenhet för jag är så väldans nöjd:)

• Sara405

Va intressant att läsa din historia hoppfull2016!

Jag blir helt tokig av alla val. Vi har egentligen inga krav på donatorns bakgrund eller utseende och ser gärna att ett barn kan få ta reda på donatorn en dag. Tycker valet av ställe är så svårt, det praktiska i resorna från göteborg och priset är viktigt. Får man vara så fräck och fråga vad ni som varit med ett tag betalat? Är det nån som vill dela med sig av det? Tillkommer mycket kostnader under tiden som man inte vet från början?

En fråga jag har gäller kontakten med kliniker och koordinatorer? Vet ni nått ställe där man kan ha kontakt på svenska?

Hälsningar från en less Sara

• TyckOmMig
    GrukanGrace skrev 2016-05-08 22:30:29 följande:

Vi har bestämt oss det blir AVA kliniken i Riga.

Åh nu är jag pepp igen!

Hoppas du/ni blir nöjda med valet.
    Hur snart ska behandlingen dra igång?
  • hoppfull2016

Hej! Hur länge har ni fått ordinerat att ta progesteron och i vilken dos? Jag skulle ta fram till och med vecka 12, men jag tycker det verkar lite långt? Och hur länge skulle ni ta babyasprin?

• hoppfull2016
    Sara405 skrev 2016-05-08 21:40:14 följande:

Va intressant att läsa din historia hoppfull2016!

Jag blir helt tokig av alla val. Vi har egentligen inga krav på donatorns bakgrund eller utseende och ser gärna att ett barn kan få ta reda på donatorn en dag. Tycker valet av ställe är så svårt, det praktiska i resorna från göteborg och priset är viktigt. Får man vara så fräck och fråga vad ni som varit med ett tag betalat? Är det nån som vill dela med sig av det? Tillkommer mycket kostnader under tiden som man inte vet från början?

En fråga jag har gäller kontakten med kliniker och koordinatorer? Vet ni nått ställe där man kan ha kontakt på svenska?

Hälsningar från en less Sara

Hej! Vi bor i Göteborg och åkte som sagt till Intersono i Lviv. Äggdonationen kostade 5150 euro inklusive frysning av embryon i ett år. Dom har även icke anonyma donatorer som i Sverige och om man väljer det kan man få donationen betald av försäkringskassan. Resorna blev inte så dyra och framförallt var det väldigt billigt där. Vi köpte alla våra mediciner och tog alla prover där vilket gjorde att det inte blev så dyrt. Jag kan även tipsa dig om en bra gynekolog i göteborg på södra vägen som gör mätningarna innan man åker på äggdonation, och även hjälper till med mediciner om så behövs. (många äggdonationpatienter i göteborg har gått till honom.) Han tar landstingstaxa, 200 kr/gång. (många andra ställen som tex carlanderska tar ockerpriser för mätning.) Jag vet precis hur det är när man står i djungeln av alla val inför äggdonation. Lycka till!!
  • KajsaK
    hoppfull2016 skrev 2016-05-09 10:01:34 följande:

Hej! Hur länge har ni fått ordinerat att ta progesteron och i vilken dos? Jag skulle ta fram till och med vecka 12, men jag tycker det verkar lite långt? Och hur länge skulle ni ta babyasprin?

Hej jag ska oxå ta tom v 12 om det nu lyckats, ska göra gravtest på torsdag.. Jag tar lutinus 100mg * 3, per dag. Vad är babyasprin?
  • Bappen
    hoppfull2016 skrev 2016-05-09 10:01:34 följande:

Hej,
    Jag brukar få ta 2x3 lutinus 100mg, per dag och skulle oxå ta det till v 12.
    Jag brukar inte ta aspirin, men däremot prednisolon, fragmin och IL-dropp.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2016