dreamz skrev 2016-03-10 11:13:04 följande:
Tjejer!
Ni som gjort hysto utomlands har ni tecknat en försäkring ifall det skulle hända något på operationsbordet?
Min kära mor nojjar fruktansvärt mycket över om det skulle hända mig något å ingen skulle hjälpa mig att jag skulle förblöda på operationsbordet..
Så ja försöker lugna henne men hon vill teckna en extra försäkring..
Ni som gjort hysto på serum, hur går den till, e dom olycksförsäkrade eller räcker det med en vanlig reseförsäkring? Blir man helt nedsövd eller lokalbedövad?
Hej!
Jag har ju bara gjort en hysto på Serum, så kanske har våra mer erfarna kompisar i tråden bättre råd. Jag gjorde inget mer än att se till att ha ett giltigt EU-försäkringskort med mig. Kanske borde man göra mer, jag vet inte...??
Men angående själva ingreppet: kommer inte ihåg nu om det var NinaCamilla eller Trex, men jag fick en superbra (och lugnande!!) beskrivning av hur det går till av en av dem. Stämde rätt precis!
Ingreppet görs på något av sjukhusen i Aten. Jag hamnade på Mitera, stort, med inriktning på förlossningar och kvinnovård. Man får åka dit kvällen innan för att blodprov, blodtryck, EKG och fylla i lite papper. Du får även träffa en kardiolog (eller åtminstone fick jag det) - det kändes väldigt omsorgsfullt. Mer så än innan den hysto jag gjort i Sverige! Det tog väl ca en timme totalt.
Nästa morgon ska du vara på sjukhuset igen, fastande. Jag skulle vara där 06.00, så det blev taxi från hotellet - med "breakfast box" iordningställd av hotellet att ta med. Väl på sjukhuset var det rätt snabbt avklarat, betalning i förskott, sedan in till op. Det är lätt narkos och du får sedan ligga på uppvak efteråt. När jag var där hamnade två andra kvinnor i samma sal. De träffade jag sedan på på kliniken.
När man vaknat till får man gå och kissa, och åtminstone på Mitera fick man en kopp te och något litet att äta - men kändes bra att dessutom ha hotellfrukosten att lägga till. Sedan var det lite pyssel med att bli utskriven, många turer från den ena disken till den andra för stämplar och underskrifter, men till slut kunde vi ta en taxi tillbaks till Serum. Där träffade jag Penny igen - tillsammans med läkaren som gjorde själva ingreppet. Hon hade då redan sett filmen på hyston (du får med dig en DVD från sjukhuset) och förklarar noga vad de upptäckt och vad som gjorts.
Jag var själv lite nojig över att bli sövd utomlands, men det noggranna besöket på sjukhuset dagen innan gjorde åtminstone mig lugn. De har stenkoll! Och det är stora, moderna sjukhus, så alla upptänkliga resurser finns.
Jag hoppas att någon av de andra har ngt klokt att säga ang behov av ev extra försäkring så att din mamma kan känna sig lugn. Det ska sägas att jag inte ens berättade för min att jag skulle göra ngt ingrepp. Jag vet att hon hade oroat sig hela tiden då, även om min man var med på resan. Jag kände bara att jag inte pallade med att hantera hennes oro, eftersom jag själv kände mig lite nervös.
Stor kram och hoppas att du får tillräckligt med info för att göra din mamma lite lugnare.