• isolande

Dagis säger att min son fryser! Hjälp mig klä honom!

Har en son på snart 3 år som är rätt smal och spinkig. Idag var det -7 grader ute och när vi hämtade honom sa personalen att han frusit på morgonen. Jag tyckte jag pälsat på honom ordentligt eftersom jag vet att han är frusen av sig och han lätt fryser. Men tydligen räcke det inte ändå! Jag blir orolig om det blir kallare hur tusan man ska få honom att hålla värmen.... Dottern hade samma overall i den åldern och frös aldrig, hade sämre mössa osv. Jag känner mig helt rådvill!

Idag hade han:
    Kalsonger
    Tjocka mjukisbyxor
    tunn långärmad bomullströja
    tunnare fleecepolo
    Tjock fristads lurvtröja, ni vet en sån orange med mörkblå kanter.
    bomullsstrumpor
    Polarns skaloverall med fleecefodret i
    Didrikssons varma hjälmmössa med lurv i
    Polarns vinterfodrade tumhandskar
    Kavat varmfodrade vinterstövlar, de i vattentätt skinn, inte några gummistövlar.

Jag fattar inte hur jag ska kunna pälsa på MER kläder?! Då kan han ju inte röra sig? Det enda jag kan komma på är att köpa ullstrumpor, men det är så halkigt på dagis så de vill att man ska ha halkfria strumpor på inomhus. Hur gör man då? Min dotter slog ut framtänderna en gång när hon hade vanliga strumpor på sig och sonen är mycket vildare så jag tvekar....

Hjälp! Hur klär ni era barn vid 5-10 minus? Och hur fasen gör man om det blir ÄNNU kallare?

Han gnäller aldrig när vi är ute med honom skall tilläggas, men det kan ju vara för att vi ofta aktiverar barnen och rör på oss. På dagis är de mest på gården och jag vet inte hur mycket de rör sig där....

• Svar på tråden Dagis säger att min son fryser! Hjälp mig klä honom!
  • isolande

Ok, en liten uppdatering:

Didrikssonoverallen var lite för liten men han har den idag. Har beställt en reimatec overall på rean på nätet och ska fixa underställ. Tror lillen får ull och stora något annat eftersom hon är extremt klikänslig. Funderar fortfarande på det där med ullstrumpor.... verkar som mockasiner som de byter till själva kan vara något. Nån som har tips på bra varianter? Har haft Bobux till stora när hon var 2-3 år och de var ju bra men de är ju oxå svindyra. Man har det ju liksom inte jättefett nu efter jul och samtidigt behöver han ju kläder NU när det är kallt och inte om flera veckor....

• Anghammarad
    amalie79 skrev 2016-01-05 09:49:40 följande:
    Ok då måste jag få fråga, jag har inte problemet själv men en god vän till mig har,även hennes barn,0o även i viss mån min sambo- om man inte tål ull, vad har man då?
    De vanliga superunderställen från Craft och andra sportmärken i polyester och polyamid är varma och bra. 
  • Mrs Okänd
    isolande skrev 2016-01-05 10:02:36 följande:

Didrikssonoverallen var lite för liten men han har den idag. Har beställt en reimatec overall på rean på nätet och ska fixa underställ. Tror lillen får ull och stora något annat eftersom hon är extremt klikänslig. Funderar fortfarande på det där med ullstrumpor.... verkar som mockasiner som de byter till själva kan vara något. Nån som har tips på bra varianter? Har haft Bobux till stora när hon var 2-3 år och de var ju bra men de är ju oxå svindyra. Man har det ju liksom inte jättefett nu efter jul och samtidigt behöver han ju kläder NU när det är kallt och inte om flera veckor....
    Nu är det ju REA överallt.
  • Det kommer bli bra
    isolande skrev 2016-01-05 10:02:36 följande:

Till den stora kanske en mix mellan merinoull och ett annat material? Merinoull är ju den minst kliande ullen... Men är man jättekänslig kanske man känner av den också? Annars underställ i polyester/polyamid: tex Everest är min väninna är nöjd med till sina barn.

Angånde mockasiner: mina har haft alla möjliga från fina Bobux till billigare kopior, till traditionella mockasiner från Po.p eller Lindex och H&M. Det mesta har funkat. Tex gör Lindex och H&M billiga vanliga mockasiner och de har mitt yngsta barn. Pop har rea på sina mockasiner just nu tex. De är bra för de har en rem över foten så de halkar inte ner, men Lindex-mockasinerna gillar min äldsta (har fått välja själv), men på yngsta kan de hasa så de sitter fel. Celavi gör helt okej Bobux-kopior tycker jag. Annars har jag fått tipset om att beställa Bobux billigt från ollipops.com. Där säljs de för halva priset tydligen. De ska tydligen skicka just Bobux fraktfritt till Sverige. Har inte testat själv, bara hört att så ska vara fallet.
  • isolande
    Mrs Okänd skrev 2016-01-05 10:21:14 följande:
    Nu är det ju REA överallt.
    Ja, men rea på dyra grejer blir ändå rätt mycket pengar om man ska köpa mycket på en gång....
  • isolande
    Det kommer bli bra skrev 2016-01-05 10:34:11 följande:
    Till den stora kanske en mix mellan merinoull och ett annat material? Merinoull är ju den minst kliande ullen... Men är man jättekänslig kanske man känner av den också? Annars underställ i polyester/polyamid: tex Everest är min väninna är nöjd med till sina barn.

Angånde mockasiner: mina har haft alla möjliga från fina Bobux till billigare kopior, till traditionella mockasiner från Po.p eller Lindex och H&M. Det mesta har funkat. Tex gör Lindex och H&M billiga vanliga mockasiner och de har mitt yngsta barn. Pop har rea på sina mockasiner just nu tex. De är bra för de har en rem över foten så de halkar inte ner, men Lindex-mockasinerna gillar min äldsta (har fått välja själv), men på yngsta kan de hasa så de sitter fel. Celavi gör helt okej Bobux-kopior tycker jag. Annars har jag fått tipset om att beställa Bobux billigt från ollipops.com. Där säljs de för halva priset tydligen. De ska tydligen skicka just Bobux fraktfritt till Sverige. Har inte testat själv, bara hört att så ska vara fallet.
    Ska kolla på PoP och HM idag, tack för alla tipsen!
  • Tuss 1

Merinoull är bäst. Kliar inte och behöver inte tvättas utan vädras. Drar inte åt sig lukt och bakterier. Mitt vädrar jag eller lägger i en snödriva en stund. Är det ingen snö så läggs det i en påse i frysen.

I yttersta nödfall tvättas de och då med ulltvättmedel. Finns de som tränar hårt i sina ställ och även då räcker det jag ovan nämnde.

• Rappakalja

Kolla antroposofiska butiker och liknande, om detta inte redan påpekats i tråden

Ang inomhus, man måste inte ha mockasiner, man kan köpa tofflor om man inte hittar mockasiner som är billiga. Annars kan man göra egna halksockor om de man köper är för kalla även inne. Då tar man ett par tjockare raggsockor eller liknande och så limmar man limsträngar undertill. Ibland får man göra om det då det kan tvättas bort i vissa fall. Jag har använt Danalim tror jag det heter, gul förpackning med röd text, finns lite här och där, tror jag köpte mitt på Ica eller nåt. Lite som Karlssons klister tror jag, det kan också fungera.

• Envira

ullunderställ, ullstrumpor,tunn ullmössa, en ordentlig vinteroverall. 

Svar på tråden Dagis säger att min son fryser! Hjälp mig klä honom!