• isolande

Dagis säger att min son fryser! Hjälp mig klä honom!

Har en son på snart 3 år som är rätt smal och spinkig. Idag var det -7 grader ute och när vi hämtade honom sa personalen att han frusit på morgonen. Jag tyckte jag pälsat på honom ordentligt eftersom jag vet att han är frusen av sig och han lätt fryser. Men tydligen räcke det inte ändå! Jag blir orolig om det blir kallare hur tusan man ska få honom att hålla värmen.... Dottern hade samma overall i den åldern och frös aldrig, hade sämre mössa osv. Jag känner mig helt rådvill!

Idag hade han:
    Kalsonger
    Tjocka mjukisbyxor
    tunn långärmad bomullströja
    tunnare fleecepolo
    Tjock fristads lurvtröja, ni vet en sån orange med mörkblå kanter.
    bomullsstrumpor
    Polarns skaloverall med fleecefodret i
    Didrikssons varma hjälmmössa med lurv i
    Polarns vinterfodrade tumhandskar
    Kavat varmfodrade vinterstövlar, de i vattentätt skinn, inte några gummistövlar.

Jag fattar inte hur jag ska kunna pälsa på MER kläder?! Då kan han ju inte röra sig? Det enda jag kan komma på är att köpa ullstrumpor, men det är så halkigt på dagis så de vill att man ska ha halkfria strumpor på inomhus. Hur gör man då? Min dotter slog ut framtänderna en gång när hon hade vanliga strumpor på sig och sonen är mycket vildare så jag tvekar....

Hjälp! Hur klär ni era barn vid 5-10 minus? Och hur fasen gör man om det blir ÄNNU kallare?

Han gnäller aldrig när vi är ute med honom skall tilläggas, men det kan ju vara för att vi ofta aktiverar barnen och rör på oss. På dagis är de mest på gården och jag vet inte hur mycket de rör sig där....

• Svar på tråden Dagis säger att min son fryser! Hjälp mig klä honom!
  • Tuss 1
    isolande skrev 2016-01-05 17:26:28 följande:

Själv är man ju från fjollträsk och hade typ en vecka med minusgrader förra vintern. Helt list, hahaha!

Vi hade rätt varmt i november och början av december. Det om nåt är ju jobbigt. Blött och skitigt. Tvättmaskinen gick varm.

Har själv bott i fjollträsk några år. Dock utan barn.

Snö och kyla är bättre ;)

Skämt åsido. Ullkläderna kommer du ha nytta av ändå. De är toppen även när det inte är kallt.
  • Tuss 1
    Rocket Mania skrev 2016-01-05 20:32:51 följande:

Det är nästan svårare här nere där det dels skiftar från +14 ena veckan till -10 andra och dels känns kylan nästan värre här än uppåt norr. 

Ni upplever kylan värre för att ni inte är lika van som vi. När det är kallt finns minimal luftfuktighet i luften. Sen vet jag av erfarenhet att människor klär sig mycket sämre där nere än här. Vilket iofs är förståeligt. Kan ju kännas onödigt att spendera en massa tusenlappar om man bara behöver grejerna några dagar.

Jag bor vid kusten. Det blåser mycket här och det skulle jag påstå är det värsta. -30 och blåst. Brrr!

Men håller fullständigt med dig om det jobbiga i såna temperatur förändringar :( ni har det jobbigt på ert sätt kan man säga.
  • Jussi91
    isolande skrev 2016-01-04 18:57:37 följande:

Har en son på snart 3 år som är rätt smal och spinkig. Idag var det -7 grader ute och när vi hämtade honom sa personalen att han frusit på morgonen. Jag tyckte jag pälsat på honom ordentligt eftersom jag vet att han är frusen av sig och han lätt fryser. Men tydligen räcke det inte ändå! Jag blir orolig om det blir kallare hur tusan man ska få honom att hålla värmen.... Dottern hade samma overall i den åldern och frös aldrig, hade sämre mössa osv. Jag känner mig helt rådvill!

Idag hade han:
    Kalsonger
    Tjocka mjukisbyxor
    tunn långärmad bomullströja
    tunnare fleecepolo
    Tjock fristads lurvtröja, ni vet en sån orange med mörkblå kanter.
    bomullsstrumpor
    Polarns skaloverall med fleecefodret i
    Didrikssons varma hjälmmössa med lurv i
    Polarns vinterfodrade tumhandskar
    Kavat varmfodrade vinterstövlar, de i vattentätt skinn, inte några gummistövlar.

Jag fattar inte hur jag ska kunna pälsa på MER kläder?! Då kan han ju inte röra sig? Det enda jag kan komma på är att köpa ullstrumpor, men det är så halkigt på dagis så de vill att man ska ha halkfria strumpor på inomhus. Hur gör man då? Min dotter slog ut framtänderna en gång när hon hade vanliga strumpor på sig och sonen är mycket vildare så jag tvekar....

Hjälp! Hur klär ni era barn vid 5-10 minus? Och hur fasen gör man om det blir ÄNNU kallare?

Han gnäller aldrig när vi är ute med honom skall tilläggas, men det kan ju vara för att vi ofta aktiverar barnen och rör på oss. På dagis är de mest på gården och jag vet inte hur mycket de rör sig där....

Förlåt, men hur tänker du som förälder när det är -9 grader ute, och du klär din son i skaloverall? Han är ute många timmar i streck på förskolan. Jag förstår att han fryser. Lite fleece värmer inte. 

Vill poängtera att jag inte menar något illa med detta inlägg, men om en vuxen väljer att frysa när denne är ute, är det den vuxnes val. Barnen kan inte välja, där måste man som förälder komma med bra alternativ. Har inte läst hela tråden och antar att du säkert fått många bra tips. Men jag hade rått dig att försöka handla en varm vinteroverall på rean som snart är över. Du kanske känner någon som kan skänka en eller något annars?

/Förskolläraren

• isolande
    Jussi91 skrev 2016-01-05 21:30:16 följande:

Förlåt, men hur tänker du som förälder när det är -9 grader ute, och du klär din son i skaloverall? Han är ute många timmar i streck på förskolan. Jag förstår att han fryser. Lite fleece värmer inte. 

Vill poängtera att jag inte menar något illa med detta inlägg, men om en vuxen väljer att frysa när denne är ute, är det den vuxnes val. Barnen kan inte välja, där måste man som förälder komma med bra alternativ. Har inte läst hela tråden och antar att du säkert fått många bra tips. Men jag hade rått dig att försöka handla en varm vinteroverall på rean som snart är över. Du kanske känner någon som kan skänka en eller något annars?

/Förskolläraren

Men har du läst vad jag skrivit i andra inlägg? Min dotter har haft samma kläder eller mindre och aldrig frusit, så SÅ jäkla dum i huvudet kan jag väl inte vara eller? Och vadå skal och lite fleece? Han hade skal och dubbla lager fleece plus bomullströja och en varm jättetjock extratröja ovanpå. På benen tjocka mjukisbyxor plus skal och fleece. Det är alltså 3-5 lager beroende på kroppsdel. Jag själv behöver def inte lika mycket kläder på mig om jag är ute, och rör jag mig ordentligt skulle jag bli svettig i det.

Taskigt inlägg tycker jag :(
  • Jussi91
    isolande skrev 2016-01-05 21:38:00 följande:
    Men har du läst vad jag skrivit i andra inlägg? Min dotter har haft samma kläder eller mindre och aldrig frusit, så SÅ jäkla dum i huvudet kan jag väl inte vara eller? Och vadå skal och lite fleece? Han hade skal och dubbla lager fleece plus bomullströja och en varm jättetjock extratröja ovanpå. På benen tjocka mjukisbyxor plus skal och fleece. Det är alltså 3-5 lager beroende på kroppsdel. Jag själv behöver def inte lika mycket kläder på mig om jag är ute, och rör jag mig ordentligt skulle jag bli svettig i det.

Taskigt inlägg tycker jag :(

Taskigt inlägg? Menade inte att vara taskig, om du sedan tar åt dig av det får det stå för dig. Jag anser att vi är vuxna som måste kunna diskutera viktiga (för det är väl detta?) frågor och få tips och råd av varandra. Hålla det på en vuxennivå helt enkelt. 

Har läst att din dotter inte frös när hon hade overallen, och det var ju skönt för henne. :) Hur var vädret då, samma eller varmare? Jag menar bara att det är olika förutsättningar för olika barn och väderleken som råder. Jag kan tex gå i bara vinterjacka och t-shirt, medan min sambo behöver en tjockare tröja under jackan för att inte frysa, TROTS att han har en tjockare jacka än mig. Det är samma med barnen på förskolan, vissa klarar av kylan och kan gå utan vantar, och vissa blir som isbitar så fort de kommer utanför dörren. Dessutom upplever inte jag att mjukisbyxor är varma, men det är JAG och en annan person kanske tycker tvärtom. Samma gäller barnen. 

Såklart tycker jag inte att du är dum i huvudet, aldrig påstått detta, men jag menar bara att om förskolan säger att han fryser, kanske man får tänka över situationen. Fråga personalen om du undrar över något, ex vad de rekommenderar för kläder etc. Tänker att ni måste ju lösa situationen för din son så att han inte fryser på förskolan.

• isolande

Det var just det tråden handlade om: att få hjälp och råd med att förbättra situationen för min son som fryser. Jag hade svårt att se någon lösning på det eftersom jag klätt honom enligt bästa förmåga och hade slut på idéer. Nästa steg var att sätta på honom ytterligare en overall i princip.... Många har gett mig superbra tips och jag är säker på att vi löser detta nu :)

Jag tycker din ton i inlägget var trist, och det har jag som vuxen rätt att få uttrycka.

• Det kommer bli bra
    Jussi91 skrev 2016-01-05 21:50:26 följande:

Såklart tycker jag inte att du är dum i huvudet, aldrig påstått detta, men jag menar bara att om förskolan säger att han fryser, kanske man får tänka över situationen.

Men TS har ju tagit tag i situationen så fort hon fick höra att han frös på fsk, dels frågat om råd, dels införskaffat nya bra kläder. Och gjort det på en gång.
  • mammalovis

Jag hoppas dina barn slipper frysa.

Här har vi aldrig haft skalkläder då vi kört på fodrat galonställ till ca 5 plusgrader eller så länge det är blött. Sedan är det vinteroverallen från Kaxs som åker på. Skulle det bli riktigt kallt så får de ta på ett fleeceställ under overallen. Under har de vanliga kläder som leggings, strumpbyxor eller mysbyxor som gör det hyfsat smidigt att klä på sig resten. Jeans undviker vi när det är riktigt kallt. Upptill t-shirt och tunn eller tjockare tröja. Än så länge har de klarat sig tidigare vintrar vad jag vet, de är 2,5 år och 5 nu. Ullstrumpor finns på hyllan, men används nog inte. Fleecekrage, tjock fodrad mössa och tjockare vantar, tunnare finns på hyllan. Det brukar finnas tre olika par där.

• Jussi91
    Det kommer bli bra skrev 2016-01-05 22:09:22 följande:
    Men TS har ju tagit tag i situationen så fort hon fick höra att han frös på fsk, dels frågat om råd, dels införskaffat nya bra kläder. Och gjort det på en gång.
    Härligt, och därmed är också situationen löst. Som jag sa i mitt första inlägg - inte läst hela tråden (vilket man borde göra egentligen) - så missat detta. Skönt att höra! Glad
  • Loncelot

Du har fått många råd o kan bara berätta vad förskolepersonalen sa till mig idag

"Din son fryser aldrig o vill vara ute hela tiden"

Skönt tänkte jag då min största rädsla är att han ska frysa om dagarna...

Min son har följande:

-Didriksons vinteroverall -Varm mössa

-Didriksons fodrade galonvantar (förskolan tycker dessa e bäst) -Varma mjukisbyxor -Långärmad tröja samt tjocktröja -Den tjockare varianten av hm:s barnstrumpor -Kavats vinterstövlar

Svar på tråden Dagis säger att min son fryser! Hjälp mig klä honom!