• Tuss 1

Dagis säger att min son fryser! Hjälp mig klä honom!

Idag hade vi -18. Klädde min minsta i merinoull underställ, skickade ullbyxor och strumpor, tjock fleecetröja, reimaluva, reimaluva ullvante och över det en hestrahandske, kuoma skor och en overall från isbjörn.

De sa att han var varm när de gick in.

Lager och ull är grejen. Ingen bomull mot kroppen.

• Tuss 1

Merinoull är bäst. Kliar inte och behöver inte tvättas utan vädras. Drar inte åt sig lukt och bakterier. Mitt vädrar jag eller lägger i en snödriva en stund. Är det ingen snö så läggs det i en påse i frysen.

I yttersta nödfall tvättas de och då med ulltvättmedel. Finns de som tränar hårt i sina ställ och även då räcker det jag ovan nämnde.

• Tuss 1
    isolande skrev 2016-01-05 14:10:31 följande:

Ok nu har jag handlat ullstrumpor och ullunderställsbyxor på pop, ullunderställ från Reima (rea) samt vanliga mockasiner. Funderar på någon ballerinasko till stora tjejen för hon kommer nog vägra mockasiner. Hade helst köpt Bobux men känner att 3000 spänn på kläder på en dag räckte....

Gällande mössa: han har en biggles från didriksson och även en fleecefodrad ullmössan som har flärpar ner över öronen. Vilken är varmast? Jag har tänkt Biggles men det kanske är fel?

Antar att barn är olika. Jag måste ha mössor som andas. Annars blir mina ungar blöt i skallen. Jag tänker lite att om du inte upplevt mössan som ett problem så fungerar den säkert. Jag har reimaoveraller mössor. Tycker de är bra på mina troll.
  • Tuss 1

Bra köp Förresten! Rea är toppen. Dessvärre har jag redan allt.

• Tuss 1

Haha såg precis att jag skrivit att jag har reimaoveraller mössor ;).

Ja men det är inte kul när de fryser. Och man kan inte känna till allt om vinterkläder. Vi bor i Norrbotten så det faller sig naturligt att vara förberedd när vintern kommer.

• Tuss 1
    isolande skrev 2016-01-05 17:26:28 följande:

Själv är man ju från fjollträsk och hade typ en vecka med minusgrader förra vintern. Helt list, hahaha!

Vi hade rätt varmt i november och början av december. Det om nåt är ju jobbigt. Blött och skitigt. Tvättmaskinen gick varm.

Har själv bott i fjollträsk några år. Dock utan barn.

Snö och kyla är bättre ;)

Skämt åsido. Ullkläderna kommer du ha nytta av ändå. De är toppen även när det inte är kallt.
  • Tuss 1
    Rocket Mania skrev 2016-01-05 20:32:51 följande:

Det är nästan svårare här nere där det dels skiftar från +14 ena veckan till -10 andra och dels känns kylan nästan värre här än uppåt norr. 

Ni upplever kylan värre för att ni inte är lika van som vi. När det är kallt finns minimal luftfuktighet i luften. Sen vet jag av erfarenhet att människor klär sig mycket sämre där nere än här. Vilket iofs är förståeligt. Kan ju kännas onödigt att spendera en massa tusenlappar om man bara behöver grejerna några dagar.

Jag bor vid kusten. Det blåser mycket här och det skulle jag påstå är det värsta. -30 och blåst. Brrr!

Men håller fullständigt med dig om det jobbiga i såna temperatur förändringar :( ni har det jobbigt på ert sätt kan man säga.
  • Tuss 1
    isolande skrev 2016-01-11 15:16:17 följande:

Kan ge er uppdatering om min sons numera frysfria liv. Understället från Reima och den helt fantastiska vinteroverallen från samma märke som vi hämtade i helgen verkar göra susen. Var ute en bra stund i pulkabacken igår och han var varm om händer och fötter även om han satt still i pulkan en stund på väg hem.

Från och med nu är det Reima som gäller! Vilken superkvalitet det verkar vara på de grejerna

Toppen! Då kan han vara ute igen.
Svar på tråden Dagis säger att min son fryser! Hjälp mig klä honom!