• isolande

Dagis säger att min son fryser! Hjälp mig klä honom!

Har en son på snart 3 år som är rätt smal och spinkig. Idag var det -7 grader ute och när vi hämtade honom sa personalen att han frusit på morgonen. Jag tyckte jag pälsat på honom ordentligt eftersom jag vet att han är frusen av sig och han lätt fryser. Men tydligen räcke det inte ändå! Jag blir orolig om det blir kallare hur tusan man ska få honom att hålla värmen.... Dottern hade samma overall i den åldern och frös aldrig, hade sämre mössa osv. Jag känner mig helt rådvill!

Idag hade han:
    Kalsonger
    Tjocka mjukisbyxor
    tunn långärmad bomullströja
    tunnare fleecepolo
    Tjock fristads lurvtröja, ni vet en sån orange med mörkblå kanter.
    bomullsstrumpor
    Polarns skaloverall med fleecefodret i
    Didrikssons varma hjälmmössa med lurv i
    Polarns vinterfodrade tumhandskar
    Kavat varmfodrade vinterstövlar, de i vattentätt skinn, inte några gummistövlar.

Jag fattar inte hur jag ska kunna pälsa på MER kläder?! Då kan han ju inte röra sig? Det enda jag kan komma på är att köpa ullstrumpor, men det är så halkigt på dagis så de vill att man ska ha halkfria strumpor på inomhus. Hur gör man då? Min dotter slog ut framtänderna en gång när hon hade vanliga strumpor på sig och sonen är mycket vildare så jag tvekar....

Hjälp! Hur klär ni era barn vid 5-10 minus? Och hur fasen gör man om det blir ÄNNU kallare?

Han gnäller aldrig när vi är ute med honom skall tilläggas, men det kan ju vara för att vi ofta aktiverar barnen och rör på oss. På dagis är de mest på gården och jag vet inte hur mycket de rör sig där....

• Svar på tråden Dagis säger att min son fryser! Hjälp mig klä honom!
  • hon mot strömmen

Långkalsonger? Sätt på en riktig interoverall som. Håller värmaren och inte några skalkläder, vilka jag anser vara bra på hösten och våren.

• Carabellis kusp

Ullunderställ närmast kroppen, fleecetröja, fleecebyxor, overall (nån varmare än den med skal och fleece) . ullstrumpor är bra förstås, har såna stövlar som din son till min dotter och hon fryser om hon inte har ullstrumpor i.

• Eleonor01

Skaloverall används net till 5 plus därefter vanlig overall. Har också polarns kläder å skulle icke använda skal idag. Deras overaller är de bästa som finns. Ordentligt underställ i merinoull eller dylikt! Vintervantarna å kavat har vi också men även en rejält vintermössa å fuskpolo. Sen beror det ju även på vad han gör när de är ute. Sitter han still eller rör han sig? Äter han inte ordentligt så fryser han ju också

• isolande

Ok, har en didrikssonoverall också, men den känns ungefär lika tunn som skaloverallen med fleece... ska prova den iaf. Ullunderställ låter bra, men hur gör ni när barnen går in då? Byter personalen så de har "vanliga kläder" då eller går de med understället bara hela dagen? Det är jättevarmt inomhus på dagis så jag undrar hur bekvämt det blir, men kanske värt ett försök?

• Evm

Eh, vinteroverall såklart och inte bara fodrad skaloverall. Ulfrottebyxor och ullfrottetröja som lager två.Ooch är det riktigt fulkallt så ullunderställ som lager ett, har jag dock aldrig haft på mina barn men de är inga frysisar.

• isolande

Vet som sagt inte hur mycket han rör sig, men gissar på lite eftersom han aldrig gnäller med oss.... Visste inte att skaloverallen bara funkar till -5. Dottern hade den hela vintern i samma ålder och det var svinkallt Glad. Men hon hade lite mer hull å andra sidan.

• Eleonor01
    isolande skrev 2016-01-04 19:11:06 följande:

Vet som sagt inte hur mycket han rör sig, men gissar på lite eftersom han aldrig gnäller med oss.... Visste inte att skaloverallen bara funkar till -5. Dottern hade den hela vintern i samma ålder och det var svinkallt Glad. Men hon hade lite mer hull å andra sidan.

Skalkläder anvönder vi mest som regnkläder å sandlådekläder. Inte när det ät så här kallt som nu
  • isolande
    Evm skrev 2016-01-04 19:09:57 följande:

Eh, vinteroverall såklart och inte bara fodrad skaloverall. Ulfrottebyxor och ullfrottetröja som lager två.Ooch är det riktigt fulkallt så ullunderställ som lager ett, har jag dock aldrig haft på mina barn men de är inga frysisar.

Men sätter du ullfrotté över typ mjukisar och innetröja då eller? Vart hittar man bra ullfrottékläder?

Har som sagt en dotter sedan innan  och hon har verkligen aldrig frusit i de kläder som han nu har. Känner mig helt lost och erkänner att jag inte har nån bra koll! 

Har även en äldre tjockare bävernylonoverall, kan det vara något att prova? Trodde den var dålig för att den var gammal och inte har samma moderna material som PoP overallen.... 
  • Eleonor01
    isolande skrev 2016-01-04 19:08:32 följande:

Ok, har en didrikssonoverall också, men den känns ungefär lika tunn som skaloverallen med fleece... ska prova den iaf. Ullunderställ låter bra, men hur gör ni när barnen går in då? Byter personalen så de har "vanliga kläder" då eller går de med understället bara hela dagen? Det är jättevarmt inomhus på dagis så jag undrar hur bekvämt det blir, men kanske värt ett försök?

De går ofta i underställen inomhus om det är för varmt med både och på
  • Eleonor01
    isolande skrev 2016-01-04 19:15:59 följande:
    Men sätter du ullfrotté över typ mjukisar och innetröja då eller? Vart hittar man bra ullfrottékläder?

Har som sagt en dotter sedan innan  och hon har verkligen aldrig frusit i de kläder som han nu har. Känner mig helt lost och erkänner att jag inte har nån bra koll! 

Har även en äldre tjockare bävernylonoverall, kan det vara något att prova? Trodde den var dålig för att den var gammal och inte har samma moderna material som PoP overallen.... 
    Polarns ullkläder är riktigt bra
Svar på tråden Dagis säger att min son fryser! Hjälp mig klä honom!