• Anonym (Jocke)

Blir jag av med sjukpenning nu

Hej

Har varit sjukskriven för utmattningssyndrom i snart 3 år. Jag är fast anställd. Saken är den att jag också utvecklat alkoholsm typ. Senaste året har jag supit varje dag för att dämpa ångest. Frågan till er är vad händer om jag berättar för min psykolog och läkare och vill ha deras hjälp för att komma bort från detta drickande.

Blir jag då av med min sjukpenning!

• Svar på tråden Blir jag av med sjukpenning nu
  • Långbenopluto

Nej, varför skulle du bli av med sjukpenningen?

Prata med din läkare omgående så du får rätt hjälp och stöd.

• erikswed

Som jag förstått det om misstanke finns att missbruk är bakom liggande orsak till att man vill vara sjukskriven så godkänner inte läkarintyg sjukskrivning

• Anonym (Hmm)
    erikswed skrev 2016-01-04 06:59:28 följande:

Som jag förstått det om misstanke finns att missbruk är bakom liggande orsak till att man vill vara sjukskriven så godkänner inte läkarintyg sjukskrivning

Tror också att det är så. Men det är bara om man fortsätter dricka och inte vill ha hjälp att sluta.

Jag blev sjukskriven när jag gick i behandling för alkoholmissbruk, dvs alkoholism är en sjukdom och därav berättigas sjukskrivning under tillfrisknandet!
  • Anonym (Maria)

Hur kan du vara sjukskriven i 3 år för utmattningsdepression? Bara undrar nyfiket. Mig jagar försäkringskassan med blåslampa. Jag får inte ens vara sjukskriven 50% i mer än ett år. Och jag har en kronisk sjukdom ME.

• Anonym (Jocke)
    Anonym (Maria) skrev 2016-01-04 07:19:02 följande:

Hur kan du vara sjukskriven i 3 år för utmattningsdepression? Bara undrar nyfiket. Mig jagar försäkringskassan med blåslampa. Jag får inte ens vara sjukskriven 50% i mer än ett år. Och jag har en kronisk sjukdom ME.

Det är lätt ordnat säg att du vill dö begå självmord
  • Anonym (Undra sa flundra)
    Anonym (Maria) skrev 2016-01-04 07:19:02 följande:

Undrar jag med. Var sjukskriven några månader för utmattningssyndrom förra året, och som min handläggare på försäkringskassan sa: klarar man första spärren vid 6 månader, då är det nästan garanterat att man snubblar på den när det gått ett år. Men ser vi att du börjat jobba lite, då kan vi tänka på ett annat vis. Så fick börja jobba 25, 50 och 75 procent. Hur lyckades du att vara hemma tre år? Hade väldigt bra läkare, som skrev bra läkarintyg, gått till KBT-psykolog regelbundet och göra allt som jag ska så att säga.
  • Anonym (Undra sa flundra)

Blev så förvånad att jag glömde svara på din fråga tydligen :) Jag hade inte vågat ta upp mitt missbruk, är inte expert men känns som dom kan vända på att ditt mående beror på missbruket och då kan tänka om angående sjukskrivningen. Men finns ju annan hjälp att få om man vill? Googla och kolla vad dom har för erbjudanden i din stad, man får va anonym på såna möten dessutom.

• Anonym (Jocke)
    Anonym (Undra sa flundra) skrev 2016-01-04 08:08:23 följande:

Blev så förvånad att jag glömde svara på din fråga tydligen :) Jag hade inte vågat ta upp mitt missbruk, är inte expert men känns som dom kan vända på att ditt mående beror på missbruket och då kan tänka om angående sjukskrivningen. Men finns ju annan hjälp att få om man vill? Googla och kolla vad dom har för erbjudanden i din stad, man får va anonym på såna möten dessutom.

Jag tänkte samma att läkaren glömmer min långvariga depression som är grundorsak

Det var många saker som hände för tre år sen och det har inte gått en dag som jag inte önskar att få slippa detta så för mig känns det inte som om jag har lyckats med något
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Jocke) skrev 2016-01-04 07:33:34 följande:

Det är lätt ordnat säg att du vill dö begå självmord

Jag är sängliggande en stor del av tiden. Och tänker ofta på självmord. Men kan inte göra så mot min son.

Har tidigare gjort allvarliga försök.

Har sagt att jag inte orkar o har mkt mörka tankar. Dvs orkar inte leva längre. Men försäkringskassan tvingar mig nu att börja arbetsträna så jag kommer upp till 75 %.

Men du kanske inget jobb har och är arbetslös?
  • Anonym (Sara)

Mig har F-kassan aldrig jagat, jag har inte varit sjukskriven i tre år i rad iofs, men mycket sjukskrivningar genom åren, för bla återkommande depressioner, ångest, social fobi mm. Fick diagnos asperger och fick då hel sjukersättning utan några som helst problem. Det kanske berodde på långvarig psykisk sjukdomshistoria och att jag hela tiden själv testat att jobba mellan sjukskrivningar men hela tiden blivit sjuk igen. 

Självklart ska du ta upp ditt missbruksproblem med din läkare, det har ju uppkommit av att du mår dåligt. Många med psykiska problem självmedicinerar med alkohol och/eller andra droger. 

• Anonym (Maria)
    Anonym (Sara) skrev 2016-01-04 10:52:42 följande:

Mig har F-kassan aldrig jagat, jag har inte varit sjukskriven i tre år i rad iofs, men mycket sjukskrivningar genom åren, för bla återkommande depressioner, ångest, social fobi mm. Fick diagnos asperger och fick då hel sjukersättning utan några som helst problem. Det kanske berodde på långvarig psykisk sjukdomshistoria och att jag hela tiden själv testat att jobba mellan sjukskrivningar men hela tiden blivit sjuk igen. 

Självklart ska du ta upp ditt missbruksproblem med din läkare, det har ju uppkommit av att du mår dåligt. Många med psykiska problem självmedicinerar med alkohol och/eller andra droger. 

Ok. Själv fick jag avslag för 50% sjukersättning. Där ser man.
  • Anonym (Jocke)

Skulle vara kul om en läkare eller två kunde säga någonting i frågan

• Anonym (Jocke)

Alkoholism känns så jävla stigmatiserande det är samma med mobbningsoffer så jävla stigmatiserande, ingen vågar ta i det med rätt tång

Svar på tråden Blir jag av med sjukpenning nu