Digestive skrev 2024-02-04 16:11:25 följande:
Hade du haft koll på ditt eget material och diskursen så hade inte frågan behövts ställas.
Nämner frågan vare sig "PS" eller "politiserat material"? Nej, det gör den inte. Det är inte mellan raderna som du ska läsa för där hittas tydligen helt andra frågor.
Det handlar inte om min läpp utan om att bli representerad. Använder du sådana här ord och resonemang även när andra känner sig marginaliserade och vill bli bättre representerade i Public Service, exempelvis etniska minoriteter?
Då är det tur att det för min del räcker med en konservativ och proportionerlig representation. Övriga som blir orimligt marginaliserade på samma vis kan säkerligen tala för sig själva.
Får vad ifrån? Oklart vad du menar men något om demokratibestämmelsen var det inte.
Skriv gärna ut det du själv har mellan raderna. Eller som jag skriver om och om igen , ange premisserna för dina påståenden som frågarina bygger på och avgränsa frågans betydelse så att du kan få svar som betdyer något annat än att du hittar andra som känner sig orättvist behandlade (alla bara tänker på sig och ingen tänker på mig .. ) av PS och staten som tar dina skattepengar till någonting som du inte vill ha.
'diskursen och mitt eget material' tillsammans med din fråga ser för mig ut som att du vill ta ett politiserat material i PS baserat på riksdagsparlementets politiska sammansättning. Du nämner om och om igen demokratibestämmelserna och sen riksdagens politiska mandarfördelning. Vad betyder det om det inte betyder det jag hittar på raderna du beskriver?
Det betyder för mig att du vill politisera PS och att du inte läst eller förstått vare sig radio- och TV-lagen eller de sändningstillstånd radio resp tv har.
Jag har skrivit det i klartext tidiagre och skriver det igen för att hjälpa dig navigera bland reglerna för PS: Det finns andra punkter i sändningstillståndet du kan hänga upp dina argument och önskemål på.
Att etniska minoriteter har utrymme för sin samhällsinformation och sina kulturella utrryck är inte enbart för dem utan för den breda massan - det är en del av sändningstillståndet. Därför får du också tillgång material och inenhåll som du kanske inte annars skulle få möta.
Etnonationalister gör ju politik av etnicitet och kulturell bakgrund - det ser ut som att du också gör politik av etnicitet och kulturell bakgrund då du blandar ihop politisk representation med PS uppdrag i fråga om programinnehåll, mångfald och minoritetsgrupper.
Ingenstans i PS uppdrag finns det någon som helst koppling till att de ska representera olika politiska inriktningar som du återkommande önskar. PS är inte politiserat och jag önskar att PS får fortsätta vara politiserat.
Här kommer sändningstillståndet som jag tror du behöver sätta dig in i för att efter det kunna komma med relevanta argument om önskade ändringar i sändningstillståndet.
Innehållet i sändningarna
6 § SVT ska erbjuda ett mångsidigt programutbud som omfattar allt från det breda anslaget till mer särpräglade programtyper. I detta ligger att tillhandahålla ett varierat utbud på det svenska språket. SVT har ett särskilt ansvar för det svenska språket och dess ställning i samhället. Språkvårdsfrågor ska beaktas i verksamheten. Programverksamheten ska som helhet bedrivas utifrån ett jämställdhets- och mångfaldsperspektiv samt utmärkas av hög kvalitet och nyskapande form och innehåll. Programmen ska utformas så att de genom tillgänglighet och mångsidighet tillgodoser skiftande förutsättningar och intressen hos befolkningen i hela landet. Programutbudet ska spegla förhållanden i hela landet och den variation som finns i befolkningen samt som helhet präglas av folkbildningsambitioner. SVT ska beakta programverksamhetens betydelse för den fria åsiktsbildningen och utrymme ska ges åt en mångfald av åsikter och meningsyttringar.
7 § SVT ska verka för mångfald i programverksamheten genom en variation i produktionsformer. Vid sidan om en betydande egen programproduktion ska utläggningar, samarbetsprojekt och inköp av program bidra till denna variation liksom utomståendes medverkan i den egna programproduktionen.
Nyhetsverksamhet
8 § Nyhetsverksamheten i SVT ska bedrivas så att en mångfald i nyhetsurval, analyser och kommentarer kommer till uttryck i olika program. SVT ska meddela nyheter, stimulera till debatt, kommentera och belysa händelser och skeenden och därvid ge den allsidiga information som medborgarna behöver för att vara orienterade och ta ställning i samhälls- och kulturfrågor. SVT ska granska myndigheter, organisationer och företag som har inflytande på beslut som rör medborgarna samt spegla verksamheten inom sådana organ och inom andra maktsfärer. Nyhetsförmedling och samhällsbevakning ska ha olika perspektiv, så att händelser speglas utifrån olika geografiska, sociala och andra utgångspunkter. Den journalistiska bevakningen av svagt bevakade områden ska stärkas under tillståndsperioden. SVT ska sända regionala nyhetsprogram. Kulturutbud
9 § SVT ska erbjuda ett mångsidigt kulturutbud som ska fördjupas, utvecklas och vidgas under tillståndsperioden SVT ska bevaka, spegla och kritiskt granska händelser på kulturlivets olika områden i Sverige och i andra länder. Det utländska programutbudet ska spegla olika kulturkretsar och innehålla program från olika delar av världen. Program om och från de nordiska grannländerna ska sändas i syfte att stärka den nordiska kulturgemenskapen. SVT ska, på egen hand och i samarbete med utomstående producenter och utövare i det svenska kulturlivet, svara för en omfattande produktion av kulturprogram i vid mening. Särskild vikt ska läggas vid dramaproduktion. SVT ska spegla de många olika kulturer och kulturyttringar som finns i Sverige. SVT ska göra föreställningar, konserter och andra kulturhändelser tillgängliga för hela publiken genom samarbeten med kulturinstitutioner samt fria kulturproducenter på skilda kulturområden i hela Sverige. SVT ska bidra till utvecklingen av svensk filmproduktion.
Barn och unga
10 § SVT ska erbjuda ett varierat utbud av program för och med barn och unga. Programmen ska på barns och ungas egna villkor förmedla nyheter och fakta samt kulturella och konstnärliga upplevelser från olika delar av Sverige och världen. SVT ska ha en omfattande nyproduktion och egen produktion av program i olika genrer för barn och unga. SVT ska särskilt utveckla programverksamheten för äldre barn och unga. SVT ska ta hänsyn till de språkliga behoven hos barn och unga som tillhör språkliga eller etniska minoritetsgrupper eller är teckenspråkiga.
Tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning
11 § SVT ska beakta behoven hos personer med funktionsnedsättning. Ambitionsnivån när det gäller möjligheterna för personer med funktionsnedsättning att tillgodogöra sig SVT:s utbud ska höjas och tillgängligheten förbättras. Det långsiktiga målet är att hela utbudet görs tillgängligt för alla medborgare. Tillgängligheten till program för barn och unga ska prioriteras. SVT ska fortsatt prioritera god hörbarhet, bl.a. genom att vid utformningen av sändningarna beakta att bakgrundsljud kan försämra möjligheten för personer med hörselnedsättning att ta del av utbudet. Program ska produceras för särskilda målgrupper. I fråga om program om och för personer med funktionsnedsättning får SVT, Sveriges Radio AB (SR) och UR sinsemellan fördela ansvaret för olika slags insatser. SVT ska ha en kontinuerlig dialog med de berörda grupperna. Se också regeringens beslut om tillgänglighet till tv-sändningar för personer med funktionsnedsättning för SVT och UR.
Minoritetsspråk och teckenspråk
12 § SVT:s förstasändningar på vart och ett av de nationella minoritetsspråken samiska, finska, meänkieli, romani chib och jiddisch samt på teckenspråk ska öka under tillståndsperioden jämfört med 2019 års nivåer. SVT:s samlade programutbud på samiska, finska, meänkieli och romani chib samt på teckenspråk ska, sammantaget med SR:s och UR:s utbud, uppgå till minst 2019 års nivå. Det samlade programutbudet på jiddisch ska, sammantaget med SR:s och UR:s utbud, öka under tillståndsperioden jämfört med 2019 års nivå. SVT ska även erbjuda ett utbud på andra minoritetsspråk. SVT ska ha en kontinuerlig dialog med de berörda grupperna. SVT, SR och UR får sinsemellan fördela ansvaret för olika slags insatser avseende den programverksamhet som omfattas av denna bestämmelse.