Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

KillBill skrev 2024-03-17 09:43:56 följande:
    Invandrare för Svenska är ett humor/satirprogram där man  driver med svenskars  stereotyper för invandrargrupper i Sverige. I programmet har humorn träffat mörkhyade, muslimer och nu senast invandrare  från Ukraina. Det finns folk som som stödjer fri konst och fri satir och så finns det folk som inte gör det.  Det är tydligt vilken grupp du tillhör. 
    Rataxes skrev 2024-03-15 15:38:07 följande:

I ett klipp från (S)(V)t -programmet "invandrare för svenskar" påstås det att Ukrainare inte syns i Sverige för att de jobbar på den svenska bordellerna. 

www.svtplay.se/video/8ZxkzJw/ifs-invandrare-for-svenskar/avsnitt-1&id=8ZxkzJw

(ca 23 minuter in i tramset som bisarrt nog presenteras som underhållning.)

Nu kommer ju den totalt meningslösa granskningsnämnden att skita i eventuella anmälningar, däremot kan ansvarig utgivare anmälas för HMF, 

Värt att komma ihåg är att ryzzland (enligt Washington Post) betalar opinionsbildare, artister, hornalister, och influencers ?49000 för att sprida antiukrainska eller proryzzka narrativ. 

Det blev aning taktlöst och de hade väl även dålig koll på hur många svenskar känner för våra ukrainska flyktingar. Det finns en frustration över att vi inte gör/kan göra/vill göra mer för dem.

Under en lång tid har vi tagit emot flyktingar och kunnat erbjuda dem en hel del, under en period blev det väldigt ansträngt och nu när krig har brutit ut på kontinenten så har vi påtagligt mindre att generellt erbjuda våra ukrainska flyktingar.

Menar inte att grupper ska ställas mot varandra och för vår egen del hade vi kunnat göra det bättre. Flera förslag kring 2015 och som hade kunnat skapa en rimligare ordning och kontroll blev tyvärr nedskjutna på grund av det sociopolitiska klimatet - vilket givetvis kan kännas lite extra vemodigt idag/när kriget mot Ukraina bröt ut och för dem som stod bakom förslagen.

I allmänhet så är det bra att folk markerar så att vi i allmänhet kan känna av temperaturen på varandra. Något fel i en juridisk mening/sett till Public Service uppdrag och skyldigheter har troligen inte gjorts - om inte rysk påverkan har drabbat Public Service, men det är såvitt jag vet kvar i stadiet för spekulation -  folkets dom gäller dock även i det här fallet som i alla andra.

En variant vore väl att prova fallet mot demokratibestämmelsen (tack Padirac) men jag har ingen aning om hur nyanserna skulle falla när det var ett försök till humor.

Uh, men ja, det är något vemodigt. Man får hoppas att alltsammans iallafall ger lärdomar till oss samtliga.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-03-17 12:08:04 följande:
    Jisses, det är ett humorprogram som driver med stereotyper. Menar du att det är om ok att driva med stereotyper som gäller flyktingar som kommer från MENA (vilket också görs i programmet) men inte om  flyktingar som kommer från Ukraina?  Anser du att satir/humor som "träffar" invandrargrupper bör förbjudas? 
    Det är såklart en fråga om nyanser men som sagt tror jag inte att det är ett övertramp i någon juridisk mening - vet dock inte hur demokratibestämmelsen faller i den frågan, om den har någon verkshöjd inom det juridiska - sedan är det såklart upp till var och en vad man anser att Public Service ska göra och hur de ska göra det.

Det är som sagt en viss frustration som har växt fram angående hur vi har tagit emot våra ukrainska flyktingar och det blir gärna svårare att dra/höra grövre skämt om människor som man samtidigt känner att vi har svikit. Försöker helt enkelt säga att att det finns grader av mänsklighet som inte behöver har (läs: och som troligen inte har) med grupperna i sig att göra utan snarare omständigheter som gör fallen mer/mindre känsliga. Det är även ett relativt nytt fenomen med en större volymer flyktingar från samma kontinent/vårt så kallade närområde men det har nog mindre betydelse även om det kanske spelar en roll  på sina håll, medan folket från MENA-området och så vidare har vi en godare vana med och de första intrycken är i många fall redan på plats.

I övrigt så har jag inte sett mycket mer av programmet i fråga men borde kanske göra det. Hur de driver med stereotyper gällande vårat MENA-härstammande folk kan jag bara ana mig till men jag tvekar på att det skulle vara på en motsvarande grov nivå.

Att driva med kvinnorna som kommer ifrån MENA-området - i praktiken mödrar och systrar - på ett vis som framställer dem som horor är inte att rekommendera, på den punkten tar de åt sig på ett vis som kulturer bortom storfamiljer (det vill säga svenskar i stort) inte riktigt förstår. Och hur det ser ut med ukrainare på sådana kulturella punkter känner jag inte till överhuvudtaget, gör du?

Vad som dock vore motsvarande grov humor skulle exempelvis vara att framställa afrikaner från särskilt drabbade länder som våldtäktsmän och afghaner som pojkknullare. Var det på sådana sexuella vis (läs: med offer i bakgrunden, om inte i förgrunden som i det ukrainska fallet) som programmet framställde stereotyper även för vårt MENA-härstammande folk? - jag får väl se några avsnitt, helt enkelt.

Aja, personligen har jag skrattat mig fördärvad av filmen "Torsk på Tallinn" och även om det enda man ser/såg av folket i Estland var hallickar och prostituerade, var ändå inte skämtet på deras bekostnad även om det givetvis kan ha varit grogrund för någons stereotyper - kvinnorna i Estland var iallafall inte generaliserade som horor och en del hade nog reagerat när det begav sig, om så vore fallet (- fattigdom och våld plågade landet något förfärligt under 90-talet och åtta år innan aktuell film släpptes, tillhörde området Ryssland). Det hade inte riktigt känts som samma anti-hero-humor om det som filmen drev med i direkt bemärkelse var det estländska folket och istället för svenskar.

Hur Public Services bör navigera sig kring sådant här kan man diskutera men för Rataxes del så är det troligen ett icke problem, då han förmodligen inte vill att Public Service lägger resurser på humor överhuvudtaget.

Lättare är det för folk som näst intill höjer upp Public Service som ofelbara och möjligtvis tycker att några miljarder till om året vore bra. Menar inte att det är fel men nog påverkar det något i sak.

Hmmm, bara några eftermiddagsreflektioner utan något dräpande allvar. Men, visst känns det alltjämt vemodigt.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    KillBill skrev 2024-03-17 12:57:45 följande:
    Fråga, var du en av dem som kritiserade Lars Vilks för att hans konst kränkte muslimer eller har du varit kritisk mot humorprogrammet Invandrare för Svenska när de skämtat om muslimer?
    Inte nämnvärt vad jag minns men med åldern 25 när det begav sig och som nybliven far till en ett- och fyraåring så var det inte heller några detaljer som stannade kvar i minnet. Var även mindre mogen för min ålder på den tiden.

Med det sagt så hade jag i samma vända precis flyttat från Trollhättan där jag haft en hel del muslimska vänner och bekanta genom åren (någon enstaka har väl stått emot både tidens och avståndets tand fram tills idag) så helt oberörd var jag troligen inte. Det hade dock känts värre idag och i mognare ålder och med tanke på människan jag blivit på vägen, så mycket kan jag iallafall säga.

Det är väl också något svårare som kulturellt svensk att se en teckning som lika allvarlig som att framställa kvinnorna i ett inte allt så förmöget men i högsta grad krigsdrabbat land, som horor. Men det går såklart att diskutera det med och med svensken åt sidan.

I förlängningen handlar det väl även om vad vi vill ha för straffkultur i Sverige - både juridisk som folklig - varför man kan leka med tanken om en, för en majoritet svenskar fiktiv figur, i ett religiöst heligt kontext - ska likställas, placeras lägre eller högre än faktiska människor, när det handlar om att kränka/kännas sig kränkt/värdera det kränkta i de fall som kan behövas.

Jag har en intimare relation till det heliga än många om inte de flesta kulturellt svenska medborgarna/invånarna så frågan är inte självklar för egen del. Anser även att man får så sin skörd (läs: ta ett egetansvar om vatten har tagits över huvudet) samt i all mån man är förmögen till, göra allt med kärlek.

Inte jättelätta frågor och jag vaknade till lite av ämnet när du tog replik. 
  • Digestive
    klyban skrev 2024-03-17 13:40:05 följande:

Tänk ett så långt inlägg och som går summera upp med en enda mening.
    "JA, SVT/SR är opartiska!", för du försöker ju inte ens påvisa annat.(Men lugnt, alla dessa ord på en rad utan mening, är till för att flytta fokusen ifrån faktumet du inte klarar av att påvisa annat.)

Ärligt talat så fanns det inte i min tanke och just partisk/opartisk är ett svårare perspektiv att se på händelsen ur, för min del och innan det kommer fram/innan jag vet mer om omständigheterna kring händelsen.

Händelsen har inte riktigt hunnit fånga mitt intresse fram tills nu i tråden. Har varit fullt upptagen med att fäktas med dig och Padirac under aktuella dagar.

Hur det rimmar med Public Service olika uppdra samt demokratibestämmelsen är dock mina första tankar - vilket även är det som nämns och uttrycks i texten (till skillnad från något om partiskt/opartiskt).

Hur tänker du själv?
  • Digestive
    K Markatta skrev 2024-03-17 14:01:27 följande:
    Lars Vilks konst censurerades ju av SVT.
    Se där. Vet du om det går att verifiera någonstans (helst så man kan läsa motiveringen)?

Det vore hyggligt om du hade något sådant men söker även själv när tillfället ges.
  • Digestive
    klyban skrev 2024-03-17 15:38:54 följande:

DU väljer att följa upp med ett nytt inlägg som berättar att SVT/SR förblir opartiska.
    Det tycker vi alla är intressant att det sker IGEN.

Öki, have fun with them windmills. 🤺
  • Digestive
    K Markatta skrev 2024-03-17 16:13:16 följande:
    KillBill skrev 2024-03-17 15:17:02 följande:

Lars Vilks rondell-hundar visades I SVT. Lars Vilks har genom åren varit mycket uppmärksammad av SVT. Han har  deltagit i flera debattprogram och SVT har gjort flera dokumentärer om Vilks. Vad är det för censur som du hänvisar till?

www.svt.se/kultur/muhammedkarikatyrerna-visas-i-svt

Från artikeln:

"Syftet är givetvis inte att kränka någon utan att berätta om en av vår tids största konstbråk. Muhammedkarikatyren är en bild som väcker starka känslor hos många och därför har vi valt att visa de här bilderna ytterst sparsamt, säger Eva Beckman."

Programmet sändes också flera år efter uppståndelsen kring Profeten M. som rondellhund och mordhoten mot konstnären.

När frågan var aktuell valde nyhetsprogrammet Rapport att inte ta med konstverket i bild i sin sändning. Det motiverades så här av ansvarig utgivare:

www.svt.se/kultur/svt-vi-publicerar-bilden-nar-det-ar-befogat

"Igår tyckte inte reportern som gjorde inslaget i Rapport att det var motiverat att visa bilden. Och då gjorde vi inte det, utan koncentrerade oss på själva mordplanerna mot Vilks. I Aktuellt, som har ett fördjupande uppdrag, valde man att publicera bilden, berättar Olofsson.

Morgan Olofsson framhåller att gårdagens beslut på Rapport inte betyder att man fattar samma beslut idag eller i framtiden.

- Nej, idag kan det mycket väl landa i att vi publicerar bilden.

Rapport kommer dock inte att publicera Vilks rondellhund över hela tv-rutan, från kant till kant.

- Vi sätter det i ett sammanhang istället. Att bara visa upp bilden handlar om att göra det till en manifestation och det tycker jag är fel."
    Tackar! 🙏
  • Digestive
    klyban skrev 2024-03-17 18:59:11 följande:

Det är lugnt, för vi fick ett nytt inlägg där man inser SVT/SR förblir opartiska.

Snygg projicering dock, men trodde du någon skulle gå på den menar du?

Du kan alltså inte ens vänta och se om vi överhuvudtaget är i polemik kring den här saken? - innan du skriver vad du alltid gör vid polemik och i den här tråden.

Vänta med dina mantran tills jag överhuvudtaget har bildat mig och uttryckt kontextuella åsikter om saken.

Tills dess så står väderkvarnarna till ditt förfogande. Jag har även hört att det här i Sverige är vindstilla under hela vintern så du kan komma dem nära med oro.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-03-17 21:02:27 följande:
    vindkraften.se/sample-page/varfor-blaser-det/

"I Sverige blåser det under vintertid betydligt mer än under sommaren. Man beräknar att det mellan oktober och januari blåser det dubbelt så mycket jämfört med sommarmånaderna. Det här beror på att kall luft ger mer energi eftersom kall luft är tyngre än varm luft."
    Tack igen för rättelsen. 👍
  • Digestive
    klyban skrev 2024-03-17 22:43:59 följande:
    Kanske du kommer till skott någon dag, och under tiden tittar vi på ditt inlägg och inser samma sak sker igen och att SVT/SR förblir opartiska även efter detta inlägg.
    Det verkar som att du behöver någonting att göra men har glömt bort att du fick den här rapporten igår och att brottas med:

https://naringslivets-medieinstitut.se/wp-content/uploads/2019/06/Rapport_NMI_Public-service_GAL_TAN_190611.pdf

Public service partiskt åt GAL-hållet
    Den här undersökningen visar att det finns en tydlig vridning åt GAL-hållet i fällningarna för partiskhet i granskningsnämnden, medan fällningar åt TAN- eller högerhållet inte alls kan upptäckas. Om man förutsätter att granskningsnämnden bedömer opartiskhet efter objektiva kriterier bör detta därför vara skäl till självkritik från programbolagens sida.

Varsågod.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?