• KN75

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

klyban skrev 2023-04-17 19:31:34 följande:

Det mest opartiska och objektiva mediet i Sverige, och det är inte bra nog?

Vad ska ersätta detta?

Och de har avslöjat många dåliga politiker.

Du verkar inte klara greppa hur ofantligt mycket pengar 54 tusen miljoner kronor är. Och du kan omöjligt inse att detta faktiskt är medborgarnas pengar.
    Den större delen av dessa pengar skulle kunna användas till väldigt mycket mer nödvändiga saker, som t ex till gagn till de medborgare som verkligen behöver pengarna, t ex sjuka och pensionärer.

Självfallet skulle Public service klara sitt uppdrag alldeles utmärkt för en tiondel av pengarna, för 5 tusen 400 miljoner av skattebetalarnas pengar.

Medborgarna skulle då få nästan 50 tusen miljoner kronor över till betydligt viktigare saker!

Även du måste väl inse det fullkomligt orimliga i dessa ofantliga summor? Klarar du inte förstå hur otroligt mycket nytta man kan göra för 5 mrd kronor, särskilt i dag när så många har det tufft?
  • KN75
    klyban skrev 2023-04-18 06:12:08 följande:

Opartisk är opartisk, det klarar inte den delen av politiken, det är därför de vill bekämpa SVT/SR, då de inte vill ha någon att rota i deras smutsiga affärer.

Och detta svärdet går åt båda hållen som tur är, och långt mer andra politiker än SD har fastnat i denna.

Även om det vore så att du skulle ha rätt,
    att PS skulle vara opartiska och att de skulle vara goda och göra bra nytta för medborgare och skattebetalare, 
    även om de skulle ha ett vasst svärd som skulle gå åt båda hållen,

så finns det ändå ingen som helst grund för att det ska kosta 54 mrd kronor!!!

Någon miljon, några tiotals miljoner, några hundratals miljoner,
    eller tom några tusen miljoner kronor,
    räcker självfallet för att sköta det uppdrag de har och det skulle också räcka till att avslöja alla korrupta politiker. ALLA oavsett partifärg.

Men 54 tusen miljoner kronor är så sjukt mycket pengar så det överstiger sannolikt allas fattningsförmåga.

Hur kan du ens komma på tanken att du ska försvara detta?
    Att du försvarar detta visar med all tydlighet att du inte fattar hur mycket pengar det är.
  • KN75
    klyban skrev 2023-04-18 16:05:02 följande:
    Jo, vi vet att du är rädd för denna opartiska och objektiva granskningen av politikerna.
    KN75 skrev 2023-04-18 10:22:18 följande:
    Även om det vore så att du skulle ha rätt,
    att PS skulle vara opartiska och att de skulle vara goda och göra bra nytta för medborgare och skattebetalare, 
    även om de skulle ha ett vasst svärd som skulle gå åt båda hållen,

så finns det ändå ingen som helst grund för att det ska kosta 54 mrd kronor!!!

Någon miljon, några tiotals miljoner, några hundratals miljoner,
    eller tom några tusen miljoner kronor,
    räcker självfallet för att sköta det uppdrag de har och det skulle också räcka till att avslöja alla korrupta politiker. ALLA oavsett partifärg.

Men 54 tusen miljoner kronor är så sjukt mycket pengar så det överstiger sannolikt allas fattningsförmåga.

Att du försvarar detta visar med all tydlighet att du inte fattar hur mycket pengar det är.

DU ser ju vem som attackerar SVT/SR, i början körde de att det var dålgia nyheter, sen började ge sig på andra delar, och sen på senare tid har de kört din variant och pratat om summan pengar.

Men roten till allt är att de klarar inte av en opartisk granskning de allra längst ut på högern, därför komemr attackerna fortsätta och bara ändra form.
    Men slutet på dagen är det just den politiska granskningen de är rädda för.

Du är även rätt mycket oärlig när du inte adresserar ett års budget, elelr gör det mycket tydligt det är 6år.
    Och budgeten betalar dom inte allt själva, bara en sådan sak missade du.

Och sen en liten petitess, du vet om att media är dyrt att producera?
    Summan överraskar inte det minsta med denna omfattning de har och så mycket gott de gör för alla i samhället med allt de har.
    Och sure, finns en hel del jag tycker är skräp, samtidigt det som jag gillar tycker andra är skräp, det är vad public service ÄR och att allt är inte för alla.

Återigen sakfel av dig,
    i flera år har det diskuterats PS budget och kostnader i tråden, du har själv deltagit. Jag finner vid en snabb koll att åtminstone sedan 2019 har detta diskuterats i tråden.

Så vitt jag kan se i tråden och i verkligheten, i nutid och i historien, så är det kommunister och liknande extremister längst ut på vänsterkanten som inte klarar en opartisk granskning.

Eller kan du ge något enda sanningsenligt exempel från verkligheten på en enda  kommunistisk eller annan regim längst ut på vänsterkanten, i hela världen, nu eller i historien, som verkligen har främjat opartisk granskning?
    Ett enda exempel?

Jag har hela tiden och i flera inlägg varit mycket tydlig med att budgeten avser 6 år, jag citerar t ex mitt inlägg från i går #6606 
    PS budget sträcker sig över sex år och det förra 6-års beslutet omfattade ca 54 tusen miljoner kronor.

Nej budgeten betalar dom inte själva för det är skattebetalande medborgarna som betalar, visste du inte ens det?
    Så här står det om ANSLAGET för 2023:
    Public service-företagen anslås 9,08 miljarder kronor nästa år, en uppräkning med två procent från 2022.
    Källa: Google, public service budget
    Jag förmodar att du försöker blanda in PS intäkter, men det är en helt annan sak.
    ANSLAGET i budgeten, alltså summan av skattemedel, är 9 tusen 80 miljoner kronor för 2023.

Jag har sagt det förut, jag kan inte rå för att budgetbeslutet handlar om sex år. Om du inte gillar det så måste du ta det med de som har beslutat detta.

Jo jag vet att media är dyrt att producera. Men man får mycket får några hundra miljoner kronor, och man skulle kunna få nästan ofattbart mycket media producerat för 1 000 miljoner kronor.
    Men att PS ska ha mer än 54 tusen miljoner kronor, för att som du säger producera dyrt media, är helt enkelt fullkomligt vansinnigt.

• KN75
    klyban skrev 2023-04-20 15:47:01 följande:

Vet inte varför du är oärlig och buntar ihop flera års budgetar, två media kostar och med all detta man får, så är det inte dyrt alls.
    Och tre allt är inte ifrån skattebetalaren eller har du missat det med?

Fyra och SVT/SR förblir opartiska även efter detta inlägg.

Återigen sakfel av dig.

Jag har hela tiden varit mycket tydlig med att budgeten avser 6 år, t ex senast i mitt inlägg #6606 
    PS budget sträcker sig över sex år och det förra 6-års beslutet omfattade ca 54 tusen miljoner kronor.

ANSLAGET för 2023:
    Public service-företagen anslås 9,08 miljarder kronor nästa år, en uppräkning med två procent från 2022.
    Källa: Google, public service budget
    ANSLAGET i budgeten, alltså summan av enbart skattemedel, är 9 tusen 80 miljoner kronor för 2023.

Vilken summa kommer du fram till om du skulle ta 2023 års anslag gånger 6? Jag kan lova dig att slutresultatet efter sex år kommer att överstiga det ursprungliga beslutet.

Om du inte gillar att hela budgetbeslutet avser 6 år så måste du ta det med dem som har beslutat detta. 
    Jag förmår tyvärr inte göra något åt det, vilket jag hoppas och tror att du klarar att förstå?

• KN75

Du har fel och du klarar inte att hantera fakta och sanningen om den inte överensstämmer med vad som uttalas i den av dig okritiskt älskade vänsterpropagandan.

Fakta är att det är flera gånger visat, bl a i den här tråden, att Public Service verkligen inte är opartiska.

Du och/eller dina egna kompisar har ju tom själva visat på exempel där PS enligt er inte är opartiska utan är högervridna!

Det är visat flera gånger bortom allt rimligt tvivel att journalister och andra som arbetar på PS inte är opartiska.
    Den som försöker påstå något annat sysslar med fake news och ren propaganda, detta oavsett hur mycket vissa ständigt försöker dölja och förneka sanningen.

Flera personer som arbetar på Public Service har visat att man struntar i att följa det uppdrag man har fått av Sveriges Riksdag och av medborgarna.

Fakta är att Public Service har upprepade gånger blivit fällda i Granskningsnämnden. 

Opartiska? Pyttsan!

• KN75
    Fakta är att det är flera gånger visat, bl a i den här tråden, att Public Service verkligen inte är opartiska.

Du och/eller dina egna kompisar har ju tom själva visat på exempel där PS enligt er inte är opartiska utan är högervridna!

Det är visat flera gånger bortom allt rimligt tvivel att journalister och andra som arbetar på PS inte är opartiska.

En liten men ändå mycket viktig detalj är t ex att nyhetsprogram i PS använder sig av effektskapande bakgrundsmusik, just för att skapa effekt.
    Att i ett nyhetsinslag använda sig av effektskapande bakgrundsmusik är självfallet inte opartiskt utan det används för att på ett subtilt sätt påverka tittaren i en önskad riktning.

Det var flera i tråden som tidigare vägrade erkänna att bakgrundsmusik förekommer i nyhetsinslag.
    Men vi var flera som visade exempel på detta.
    De som vägrade erkänna, liksom de allra flesta tittare, hade inte ens blivit varse den effektskapande bakgrundsmusiken innan jag och flera påvisade dess förekomst.
    De allra mest utstuderade och framgångsrika propaganda utförs så subtilt, påverkar mottagaren utan att mottagaren själv är medveten om den.
    Vilket påvisas bl a av hur otroligt propagandastyrda vissa medlemmar är här i tråden, troligen utan att de ens själva begriper att de sprider denna propaganda vidare helt okritiskt och man blir alltmera faktaresistenta.

Fake news, och subtil propaganda, går faktiskt åt båda hållen. Den som inte inser detta blundar för fakta och väljer att lägga ut dimridåer.

Min upplevelse gällande att göra propaganda, att subtilt och obemärkt påverka tittarna, t ex genom att använda effektskapande bakgrundsmusik i nyhetsinslag, är i ökande.

Om vissa här inte är helt faktaresistenta så förmodar jag att de numera, när de blivit varse, klarar av att upptäcka den effektskapande bakgrundsmusik som förekommer, ofta bara mycket subtilt, och som uppenbarligen är till för att skapa effekt, alltså att påverka tittaren i en önskad riktning.

Min åsikt är att effektskapande bakgrundsmusik inte skulle få förekomma, borde helt enkelt vara förbjuden i nyhetsinslag.
  • KN75
    klyban skrev 2023-05-04 16:08:01 följande:

Ja, då står vi här igen med ett nytt inlägg som bara är ord på en rad, och påvisar inte att SVT/SR är systematiskt partiska, utan opartiska.

Undrar varför det ska skriva två så långa inlägg, och inte ens försöker påvisa sin sak.

SVT använder systematiskt effektskapande bakgrundsmusik i sina nyhetsinslag.
    Att använda effektskapande bakgrundsmusik har till syfte att påverka tittaren i den riktning som producenten avser.
    Att ägna sig åt detta är inte att vara opartiskt.

Om du lyckas dölja och förneka detta inför dig själv så må det stå för dig.

Om vissa här inte är helt faktaresistenta så förmodar jag att de numera, när de blivit varse, klarar av att upptäcka den effektskapande bakgrundsmusik som förekommer, ofta bara mycket subtilt, och som uppenbarligen är till för att skapa effekt, alltså att påverka tittaren i en önskad riktning.

Min åsikt är att effektskapande bakgrundsmusik inte skulle få förekomma, borde helt enkelt vara förbjuden i nyhetsinslag, eftersom det vare sig är sakligt eller opartiskt att använda den.

• KN75
    klyban skrev 2023-05-05 21:41:29 följande:

Jag känner sympatier för dina fantasier, och lider med dig för dom.

Dock inser vi att det blev ett inlägg till utan påvisa att SVT/SR inte skulle vara opartiska.
    Visst är det intressant, eller?

Och musik verkar trigga dig svårt, vet inte vad det ska ge oss att du berättar detta nått sånt.
    En sak är dock helt klar, SVT/SR förblir opartiska, då du glömde av att påvisa annat.

Och detta verkar vara en trend att ni aldrig ror hem det.

Musik, ROLF Solig

SVT använder systematiskt effektskapande bakgrundsmusik i sina nyhetsinslag.
    Att använda effektskapande bakgrundsmusik har till syfte att påverka tittaren i den riktning som producenten avser.
    Att ägna sig åt detta är inte att vara opartiskt.

Men du påstår alltså motsatsen, att påverka tittaren i en viss riktning, det är att vara opartisk i dina ögon?
  • KN75

Nu för tiden är det ganska sällan som jag väljer att titta på SVT:s nyheter.
    Förra gången detta var uppe i tråden så förnekade även den gången dessa extrema högljudda att det ens skulle förekomma.

Jag och andra kunde snabbt och enkelt finna exempel som påvisade förekomsten.
    Trots detta fortsatte de extrema högljudda att dölja och förneka förekomsten.

Alltså fullt normalt för dessa vänsterpropagandister. Fullkomligt faktaresistenta i alla de fall där fakta inte passar dem och deras propaganda-syften.

Om jag vid några tillfällen kommer kolla på SVT nyheter så är jag fullt övertygad att effektskapande bakgrundsmusik kommer att förekomma. Så var fallet förra gången som jag tittade och jag är övertygad ett det fortsätter att förekomma.
    I så fall så ska jag givetvis försöka lägga märke till det och påpeka det här i tråden.
    Men som alla redan vet så kommer det inte att spela någon roll för de extrema högljudda, de kommer även denna gången att dölja och förneka att det förekommer.

SVT själva har inget problem att erkänna att effektskapande bakgrundsmusik faktiskt förekommer och man erkänner dess syfte.

Så här skriver SVT själva om bakgrundsmusik:
    Allmänt sett brukar bakgrundsmusik användas för att skapa stämning hos tittaren på en subtil nivå.

• KN75
    klyban skrev 2023-05-09 17:30:18 följande:

Tomma ord på en rad gör inte att SVT/SR inte skulle vara opartiska.
    Och vad vi inser även efter detta inlägget, det är att SVT/SR förblir opartiska.

DU gillar prata om musik, men vad vi inte får reda på är hur ofta detta sker och varför ens någon ska bry sig.
    Är det vanligt du gör påståenden utan saklig grund?

Förra gången detta var uppe i tråden så förnekade även den gången dessa extrema högljudda att det ens skulle förekomma.

Jag och andra kunde snabbt och enkelt finna exempel som påvisade förekomsten.

som alla redan vet så kommer det inte att spela någon roll för de extrema högljudda, de kommer även denna gången att dölja och förneka att det förekommer.

SVT själva har inget problem att erkänna och skriver själva om bakgrundsmusik CITAT:
    Allmänt sett brukar bakgrundsmusik användas för att skapa stämning hos tittaren på en subtil nivå.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?