Digestive skrev 2023-01-05 04:47:57 följande:
Hade jag ingen aning om. Var tvungen att kolla upp saken och det är tydligen inte reklam i klinisk mening:
Enligt SVT:s sändningstillståndet får sponsring förekomma i högst 20 evenemang per år. Detta gäller sportevenemang och program som innebär utsändning av en allmän sammankomst eller offentlig tillställning där SVT är arrangör, under förutsättning att det är ett arrangemang inom ramen för ett åtagande gentemot EBU (Europeiska Radio- och tv-unionen) eller ett arrangemang av liknande betydelse samt att programmet direktsänds till flera länder.
Det är public service sätt att kringgå förbudet mot reklam i program.
20 evenemang per år där världscupen i längdskidor räknas som ETT evenemang vilket gör att reklamen kan sändas varje skidlopp under hela säsongen. Och så vidare.
"Sändningen sponsras av ..."
En märklig hybrid där reklampengar ska hjälpa till med att betala sändnings-rättigheter för framförallt idrottsevenemang. beroende av företags-pengar lika mycket som TV3 men ändå "
lite finare" och "
lite mer oberoende"
Reklamen ligger även ute på nätet i SVT Play - gårdagens hockeymatch på Play
En annan märklig skvader som public service håller sig med är att de brukar "blurra" loggan på klädmärken - ibland. Intervjuas någon med en Niketröja så suddas swosh-loggan bort. Ibland. Men ibland lämnas den orörd.
For att inte tala om all reklam vid sidan om som inte "blurras"
Här en typisk ishockeyspelare - komplett med blodig näsa - Nike och Svenska Spel