• moaz

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Crash Man
    Padirac skrev 2021-06-22 23:10:49 följande:

Så du missade att i ett fall ska tydligen titel politiker användas och i ett annat fall ska en annan yrkestitel användas.

Detta kallas hyckleri

SDsvansen är inte nödvändigvis SDare utan de som hänger efter och runt SD politiska narrativ - detta har plockats upp bland en stor del (inte så mycket längre) allmänborgerliga väljare och det manliga LO-kollektivet.

SDs styrka ligger inte i det intellektuella  utan i populism, framlingsfientlighet, rasism och en hel del lögner och post-sanning - dvs det som är motsatsen till intellektualism 

Du har en helt felaktig bild av sverigedmokrater. Jag har umgåtts med sverigedemokrater som jobbar som advokater, lärare, poliser, militärer och mycket mer. Alla som röstar på SD är inte populister som vill spika fast grishuvuden på väggarna för att skrämma bort muslimerna, utan de är helt vanliga människor som anser att invandringspolitiken är helt åt helvete.
    klyban skrev 2021-06-22 23:18:03 följande:

Där berättar du vet inget, dock vet vi att SD-svansen är lågutbildad mer än i andra partier.

Och saklig media är det hemskaste som existerar.

Presentera gärna en källa på att sd-svansen är mer lågutbildade än resten av befolkningen och även om de skulle vara det så finns det inte alltid en korrelation mellan utbildning och intelligens, jag har träffat folk med flerårig universitetsutbildning som ändå är fullkomliga stolpskott och jag har träffat personer utan gymnasieutbildning som är genier.
    Padirac skrev 2021-06-22 23:24:38 följande:

Björn Söder - har ha nlämnat partiet - eller blivit kickad?

twitter.com/bjornsoder/status/1376997349432647680

"Björn Söder (SD) 

@bjornsoder
    ·
    Mar 30
    Sveriges okunnige statsminister kallar SD för "icke-demokratiskt parti". Låt mig då upplysa svetsaren."

BS är väl sinnebilden av en sverigedemokrat? eller tänker du annorlunda?
    Det var över en miljon personer som röstade på SD valet 2018, det är klart att det finns några som använder sig av personangrepp. Detta är inget unikt för SD. Hur många gånger har inte Jonas Sjöstedt refererat till SD och moderaterna som den blåbruna smörjan? Då får det dock att framstå som att var och varannan sverigedemokrat förjämnan slänger ur sig personangrepp.
  • klyban
    Crash Man skrev 2021-06-23 08:59:15 följande:
    Du har en helt felaktig bild av sverigedmokrater. Jag har umgåtts med sverigedemokrater som jobbar som advokater, lärare, poliser, militärer och mycket mer. Alla som röstar på SD är inte populister som vill spika fast grishuvuden på väggarna för att skrämma bort muslimerna, utan de är helt vanliga människor som anser att invandringspolitiken är helt åt helvete.

Presentera gärna en källa på att sd-svansen är mer lågutbildade än resten av befolkningen och även om de skulle vara det så finns det inte alltid en korrelation mellan utbildning och intelligens, jag har träffat folk med flerårig universitetsutbildning som ändå är fullkomliga stolpskott och jag har träffat personer utan gymnasieutbildning som är genier.

Det var över en miljon personer som röstade på SD valet 2018, det är klart att det finns några som använder sig av personangrepp. Detta är inget unikt för SD. Hur många gånger har inte Jonas Sjöstedt refererat till SD och moderaterna som den blåbruna smörjan? Då får det dock att framstå som att var och varannan sverigedemokrat förjämnan slänger ur sig personangrepp.
    Jag vet inte varför mer lågutbildade hamnar i SD, men antagligen beror det på att de inte har intellektet att ta reda på och bedöma själva och faller offer för populism som de inte förstår inte säger en enda sak.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KN75

Rent generellt finns det en självklar anledning misstänka att hos alla vänsterblivna, särskilt hos de mest högljudda och upphetsade, sådana exempel finns även i denna tråden, misstänka att hos alla vänsterblivna saknas något väsentligt.

Hos en mycket stor andel, gissningsvis betydligt fler än 80% av de vänsterblivna, saknas mycket viktig erfarenhet och därmed kompetens, sannolikt saknas hos väldigt många någon som helst erfarenhet av att arbeta inom ej skattefinansierad verksamhet.
    Och saknas erfarenhet av att leverera något till en betalande kund på ett sådant sätt att man bidrar till Sveriges välfärd genom att vara en netto skattebetalare, saknas erfarenhet att genom leverans till en betalande kund dra in till sin egen lön.
    Om man saknar detta så saknar man självfallet betydelsefull erfarenhet och kompetens och man saknar en viktig komponent för att kunna bilda sig själv en adekvat uppfattning om hur verkligheten fungerar och t ex om hur den Svenska välfärden finansieras.

I Sverige är antalalet anställda i privat sektor bara ca 3 miljoner,
    av totalt ca 10,2 miljoner innevånare,
    och av totalt ca 5,3 miljoner arbetsföra (källa SCB.)
    Hur man än räknar, hur vänsterbliven man än är, så behövs det ingen större tänkare för att förstå att den privata sektorn, med de endast 3 miljoner anställda som jobbar där, står för en extremt stor del av skattemedlen som finansierar Sverige.

Man kan med fog skänka en tanke av förståelse till den kända skattebetalaren, som i åratal betalat flera hundra miljoner i skatt, som undrade "men vad f_n får man för pengarna?".
    Denna goda och stora skattebetalare drabbades stenhårt av de vänsterblivnas våldsamma drev.
    Drevet fick till följd att såväl den nämnda stora skattebetalaren och flera andra stora skattebetalare vidtog åtgärder som gjorde att de efter detta har kommit att betala mycket mindre i skatt. De vänsterblivnas våldsamma drev skapade direkt flera hundra miljoner i minskade skatteintäkter till Sveriges välfärd.
    Var det begåvat av de vänsterblivna?
    Jag tycker att det var så korkat att klockorna stannar.

Tänk om någon av alla dessa högljudda vänsterblivna som gillar att prata om skatter, som gillar att ständigt propagerar för höjda skatter, som ständigt försöker inbilla sig själv och andra att de som betalar allra mest i skatt "suger ut" dem som inte betalar någon netto skatt,
    tänk om någon vänsterbliven kunde börja skaffa sig själv kunskap, lära sig själv hur verkligheten faktiskt ser ut och sedan börja förmedla till andra vilka det är som betalar mest i skatt, hur mycket de betalar och vilka det är som står för den största delen av finansieringen av Sveriges bidragssystem och välfärden.

• KN75
    klyban skrev 2021-06-23 09:52:36 följande:
    Jag vet inte varför mer lågutbildade hamnar i SD, men antagligen beror det på att de inte har intellektet att ta reda på och bedöma själva och faller offer för populism som de inte förstår inte säger en enda sak.
    Intellekt betyder förstånd.
    Hur kan du inbilla dig att enbart de med hög utbildning har intellekt?

Om du inbillar dig det så måste du sakna allt väsentligt intellekt och jag kan med 100% säkerhet garantera att det finns människor som helt saknar högre utbildning men som har ett mycket större mått av intellekt än du. Garanterat!
  • KN75

Många som arbetar inom privat sektor röstar på SD.
    Inom privat sektor sysslar de flesta med att leverera kundnytta, har förstånd nog att klara få ersättning för att de levererar något till en betalande kund, och de sysslar med att dra in till sin egen lön och att vara netto skattebetalare.
    Dessa som arbetar inom privat sektor är de som gör störst nytta för Sverige, det är dom och denna sektor som i huvudsak finansierar bidragssystemen och Sveriges välfärd och betalar utbildningen för dem som verkar behöva många fler års utbildning.

De som arbetar inom privat sektor är de absolut viktigaste och nyttigaste personerna i Sverige och på många sätt de som har högst förstånd (= intellekt), trots eller tack vare att en stor andel av Sveriges viktigaste och nyttigaste personer har valt att inte ägna många år av sitt liv för högre utbildning.

Hög utbildning har inget direkt samband med förmåga att leverera kundnytta. Många av de nyttigaste och viktigaste personerna i Sverige har medvetet valt att inte prioritera teoretisk utbildning, just för att hög utbildning inte har något som helst direkt samband med förmåga och kompetens att leverera kundnytta. 
    Man kan med fog påstå att i många sammanhang är högre utbildning snarare ett hinder för att leverera det allra viktigaste som är kundnytta. 

Man kan med fog dra slutsatsen att en hög andel av Sveriges förståndigaste, nyttigaste och viktigaste personer röstar på SD.

Det krävs inget större intellekt för att lätt inse att de som är de förståndigaste, nyttigaste och viktigaste personerna har intellekt nog att rösta på SD,
    hellre än att inbilla sig att låg utbildning skulle göra att man röstar på SD.

• Crash Man
    klyban skrev 2021-06-23 09:52:36 följande:
    Som sagt, presentera en källa på att sverigedemokrater är mer lågutbildade och/eller har ett lägre intellekt
  • Flash Gordon
    KN75 skrev 2021-06-23 01:29:02 följande:
    Min generella uppfattning är att om en statsvetare är aktiv socialdemokrat så tror jag att det saknas något väsentligt gällande kompetens och/eller livserfarenhet. Det skulle kunna förklaras av att den allra viktigaste livserfarenheten saknas, därmed saknas den viktigaste kompetensen, om en särskild statsvetare bara är och alltid har varit skattefinansierad? Då saknas något mycket väsentligt.

Välutbildade politiker med yrkeserfarenhet från icke skattefinansierad verksamhet, finns det ens? Nåja, det kanske finns något enstaka exemplar, men jag lyckas inte komma på någon på rak arm och därför är det svårt att tänka något alls om sådana.
    Framförallt, eftersom att tråden handlar om public service, om en statsvetare är aktiv socialdemokratisk politiker och den som lyssnar på SR får veta om detta så kan lyssnaren själv, på ett informerat sätt, bedöma om det statsvetarens säger och påstår möjligen kan vara färgat av dennes politiska åsikter.
    .
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Padirac
    Crash Man skrev 2021-06-23 08:59:15 följande:

Nuvar det ju frågan om Björn Söder var sverigedemokrat eller inte?
    Crash Man skrev 2021-06-22 22:53:28 följande:
    Söt liten härskarteknik du använder dig av. Jag kan garantera dig att sverigedemokrater är precis lika intellektuella som medlemmar av andra partier och jag har aldrig hört en sverigedemokrat som kallat Stefan Löfvén för svetsaren.

• Padirac
    Flash Gordon skrev 2021-06-23 11:44:31 följande:
    Framförallt, eftersom att tråden handlar om public service, om en statsvetare är aktiv socialdemokratisk politiker och den som lyssnar på SR får veta om detta så kan lyssnaren själv, på ett informerat sätt, bedöma om det statsvetarens säger och påstår möjligen kan vara färgat av dennes politiska åsikter.
    .
    Fanns det något som helst politiskt innehåll i det statsvetaren sade i intervjun?
  • klyban
    KN75 skrev 2021-06-23 10:02:04 följande:
    Intellekt betyder förstånd.
    Hur kan du inbilla dig att enbart de med hög utbildning har intellekt?

Om du inbillar dig det så måste du sakna allt väsentligt intellekt och jag kan med 100% säkerhet garantera att det finns människor som helt saknar högre utbildning men som har ett mycket större mått av intellekt än du. Garanterat!

Det är nu du som gör, jag pratar om ett intellekt om att förstå vad man läser, analysera och förstå vad det handlar om i sin helhet.
    Detta är inget man msåte var utbildad för, men det hjälper helt klart om du har.

Dock en extremt intressant detalj, du vet inget om mitt intellekt.
    Och kan lugnt säga dig din fantasi delar ingen i min omgivning eller de jag möter.

Dock har jag förmågan att inte gå på en av de mest banala och lätt identifierade "argumentationen" och populism.
    Och denna populism går dessa intellektuellt svaga på alldeles för ofta, sen bryr de sig inte alls utan
    bara vänder sig till sin sektledare och helt utan reflektion sväljer allt och kan ändra sig en dag till en annan och de bara följer efter fast än det säger emot varandra.
    Sånt beteende tyder på noll intellekt.

Men vad detta har med SVT/SR och att det är mer än denna statsvetare som kommer till tals.
    Komiskt nog är detta klustert väldigt rädd för kunskap, och det är lite udda för jag trodde kunskap var en bra sak, dock inte där.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?