Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

nattuw skrev 2021-09-19 21:51:40 följande:
    Fast det ju just det som sägs vara meningen med Public Service. Att de skall göra de där studiosamtalen som kommersiell tv inte gör. För det kan väl ändå inte var så illa att public service inte levererar det de borde leverera?
    Enklaste sättet att förutspå framtiden är att titta framåt i tangentens riktning.

Public Service kommer att förändras. Det blir mindre Doobidoo. Mer SVT Forum.

Får vi en blå-gul regering så kommer utvecklingen att gå fortare men oavsett regering så har utvecklingen samma riktning.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon

Fantastiskt!

Mannen på gatan råkar IGEN vara vänsterpolitiker. Som av en slump.

SVT intervjuar slumpvis utvald småbarnsförälder och råkar välja ut Vänsterpartiets gruppledare - givetvis utan att informera om hans politiska roll

twitter.com/avPublicService/status/1440000331891490817

• Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-10-08 19:01:30 följande:
    Då uppkommer den intressanta frågan varför de valde just public service. Kan det vara för att det inte ser public service som oberoende utan snarare som en MPservice?
    För att Public Service är någonting de som politiker kan kontrollera såväl direkt (budgeten) som indirekt (tillsättningar). 

Svårare att tvinga privat media att rapportera om "klimatet" i minst 15 minuter varje sändning.
  • Flash Gordon

Socialdemokratiske fd ministern Sven-Erik Bucht är förbannad på SVT:s osaklighet.

twitter.com/CeciliaReje/status/1447942149828399111

"Jag har aldrig någonsin tidigare sett ett så osakligt och partiskt program i public service"

Han talar om programmet "Slaget om skogen".

Samma program som hyllas av Per Bolund, Miljöpartiets språkrör.
    twitter.com/bolund/status/1440027084953309186

*Oh, the surprise! *

• Flash Gordon

Valet av ämne, vinkling och bildsättning ...

SVT väljer att göra en riksnyheet av att ta fram en repris och intervjua en lokalpolitiker som lämnade partiet för tre år sedan om vad hon tycker om det parti hon då lämnade.

twitter.com/JohanRomin/status/1450851885481664520

"M är tydligen 'SD-light' medan 'regeringen vill styra upp'. Kristersson ser besvärad / sur ut medan Eneroth ser nöjd ut och med koll på läget"

Men Public Service är opartiskt ...

• Flash Gordon
    Klaalf skrev 2021-11-18 09:48:25 följande:
    Förstår ändå inte hur en helt opartisk publik service skulle se ut. Vad i t.ex. nyhetssändningar skulle det rapporteras om? Hur skulle en opartisk nyhetssändning se ut om t.ex. IS härjningar, eller gängkriminalitet?

Vet att det finns många i dagens samhälle som inte tittar/hör på något som har med publik service att göra och därmed inte vill betala för det. Men vad är alternativet...Nicelodium, Netflix??
    En opartisk public service skulle antingen inte välja vänster-narrativet eller välja varannan vänster varannan höger.

Det vore en bra början.

Och exemplen på hur vänster-vinkeln väljs i public service är många i den här tråden.

Alternativen är förstås det som föraktfullt kallas "alternativ-media". Media som inte sällan redovisar nyheter som media som public service inte lyfter fram.

Nyheten blir ju inte mindre sann bara för att det är Nyheter Idag som publicerar den. Till exempel.
  • Flash Gordon
    broderbob skrev 2021-12-09 11:33:42 följande:
    Hej! Jag själv tycker att frågan är ett politiskt ställningstagande:

Reportrar utan gränser skriver bland annat:

Tryck- och yttrandefrihetskommittén lyckades inte enas om ett grundlagsskydd för Public service. Det är oroande, en stor besvikelse tycker Reportrar utan gränser. 

Sverige är inte immunt mot den försämring av pressfrihet vi ser världen över. Situationen för oberoende journalister och även public service media har på kort tid försämrats dramatiskt i vårt närområde. I vår rapport Hoten mot public service visade vi tidigare i somras att det finns ett tydligt hot mot public service medier från politiskt håll även i Sverige. Att nu inte ta möjligheten att skydda dessa medier i grundlagen är att sticka huvudet i sanden. De ledamöter i kommittén som valt att bestrida förslaget bör se sig om ut i Europa och tänka om innan det är försent, säger Erik Halkjaer, ordförande för Reportrar utan gränser i Sverige.

Som framgår av vår rapport är M, Kd och Sd de av riksdagspartierna som är mest kritiska till public service idag.

Det är snart val och återigen kommer då denna fråga vara uppe på agendan - detta kan då inte vara en oberoende frågeställning / forum då man inte vet vem det är som skapade tråden och vilken politisk ställningstagande - man måste§ använda sig utav källgranskning och hur trovärdig denna frågeställare är

PS ska förstås inte vara grundlagsskyddat.

PS är ett medel att förmedla någonting. Det finns andra medel.

De som vill grundlagsskydda PS vill grundlagsskydda det i sin nuvarande form. De skulle gå bananas om exempelvis Moderaterna skar ned på samma PS och sedan grundlagsskyddade det.

Grundlagsskyddat är principer, som yttrandefrihet.

Inte enskilda mediabolag.
  • Flash Gordon

SVT iscensätter ett inslag med en "tankande bilist" vid en bensinmack vid Globenområdet i Stockholm som är positiv till höjningen av bensin- och dieselpriserna.

twitter.com/boyeunique/status/1478274680620560388

När kvinnan ska "tanka" så tar hon slangen för LASTBILAR och låtsas tanka en Volvo personbil. Som om hon aldrig har tankat en bil i hela sitt liv.

Internet avslöjar dessutom att vare sig hon eller någon annan i hennes familj ens äger en bil och att hon har ett välbetalt tjänstemannajobb i offentlig sektor och bor några minuters gångväg från tunnelbanan.

"Absolut! Allla gånger!" svarar hon på frågan om det är rimligt att "höja priset för klimatets skull"

Jo, man kan ju tänka sig det när man själv inte drabbas.

SVT skapar alltså FAKE NEWS genom att göra teater av "ett besök på bensinmacken" med en person som är strålande positiv till prishöjningen som skedde vid nyår.

• Flash Gordon

Jag antar att SVT:s agerande i denna situation platsar i denna tråd.

Ministern ljuger öppet om saken. Låtsas att regeringen varit FÖR att klassa kärnkraft som miljövänligt inom EU när regeringen öppet sade sig vägra driva den frågan när Riksdagen krävde det..

SVT:s journalister BÖR veta detta eftersom regeringen till och med KU-anmäldes för detta.

Inga följdfrågor. Inget ifrågasättande av lögnen.

Varför SVT?

Opartiskt?

twitter.com/avPublicService/status/1478093904557793280

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?