Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Helt tyst från @sverigesradio när utrikesminister Ann Linde blev blåst av de ryska "busringarna"

twitter.com/avPublicService/status/1422860621993893888

Public Service väljer att inte göra nyhet av att justitieministern på telefon pratar för nationen känsliga saker med folk hon tror är ryska oppositionen. Men nu börjar det lyftas i sociala medier så vi får väl se om det inte blir nåt av det ändå.

Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    Rataxes skrev 2021-08-05 07:18:37 följande:
    Har bara sett att SvD och Expressen skrivit om det, regimtrogen media är knäpptyst.
    Vilket är en fantastisk nyhetsvärdering.

Sveriges utrikesminister pratar med ryska oppositionen om att finansiera dem i hemlighet inför nästa val, skrattar gott och säger sig gilla tanken på att "Navalnys flickvän" skulle bli nästa president. Med mera. Med mera.

Avslöjas och allt läggs ut på youtube för hela världen att lyssna på.

Public Service ba':

- Chefen, ska vi köra Ann Linde-grejen som huvudnyhet?
    - Äh, lägg undan den, finns inget i det där ...
  • Flash Gordon

Opartiska SVT:

"Vita kan inte utsättas för rasism"

twitter.com/HenrikSundstrom/status/1425165085442514950

Journalisten ifråga är politisk aktivist. Känt sedan flera år tillbaka men uppenbarligen något SVT är OK med.

twitter.com/Grandmannen/status/1093764714037948417

Den här typen av politiska aktivister som kapat Public Service måste bort om Public Service ska vara trovärdiga..

• Flash Gordon

SVT-journalist är gift med den socialdemokratiska ordförande för kommunstyrelsen i Timrå och delar öppet anti-SD, pro-invandring och allmänt vänstermaterial, till och med vänsterextremistiskt material, på sociala medier.

twitter.com/KristinHanell

Nu när det har uppdagats har hon rensat bort de mest uppenbara övertrampen.

Men SVT är säkert opartiskt ...

• Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-08-30 22:53:19 följande:
    När personen stöder rätt parti så anser du att det är oproblematiskt. Hade personen stött fel parti (ni vet vilket) så hade du ansett att det var ett problem. Sedan finns det de som, till skillnad från dig, kan se det problematiska med att personer som skall vara opartiska är öppet partiska och det oavsett var deras lojalitet ligger.
    Det är ganska enkelt.

Vill man framstå som opartisk på sitt jobb kan man inte vara öppet partisk vid sidan om jobbet.

En fotbollsdomare kan inte ha en Facebooksida fylld med inlägg om "Heja Gnaget!" och sedan tro att han framstår som opartisk i ett Stockholmsderby.

Public Service, om de vill framstå som opartiska, har inte råd att ha journalister som på sidan av kampanjar för ett politiskt parti. Jag tror till och med att det finns intern-policy om sådana saker. Det borde finnas i alla fall.
  • Flash Gordon

SVT publicerar debattinlägg från sin medarbetare med tydliga personlig värderingar kring en tingsrättsdom. 

Kallar det "analys".

twitter.com/jonsson_henrik/status/1436313442701516803

www.svt.se/kultur/en-valgarning-att-fortalsanmalan-provas-i-hogre-ratt

Inlägget hade fungerat på Aftonbladet Debatt.

Inte på SVT:s hemsida som en "analys".

• Flash Gordon

"Opartiska" SVT hamnar återigen på vänstersidan av debatten.

Granskar moderat riksdagsman i egenskap av att vara "klimatskeptiker" och ljuger om att han nekat att svara på frågor, bandat.

twitter.com/Ericson_ubbhult/status/1438102847070035970

Jag har nu efter gårdagens inslag i Aktuellt anmält @svt till Medieombudsmannen (MO) samt begärt rättelse från svt i ett mail till ansvarige utgivaren. Läs mer på http://ericsoniubbhult.se

För ärendet i detalj se nedan:

www.ericsoniubbhult.se/

- Jag har alltså, till skillnad mot vad Svt påstår, inte ifrågasatt IPCC:s rapport om klimatförändringarna utan har tvärtom lagt ut rapporten i mitt blogginlägg. Svt hittar helt enkelt på. 
    - Jag har däremot kritiserat medias rapportering av samma rapport för att ge en felaktig bild.
    - Jag hade en rad exempel i mitt blogginlägg på saker som media rapporterat felaktigt - vilket Svt såklart inte valde att citera.

• Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-09-18 11:29:35 följande:
    Forskningen är inte "i konsensus" och berättar inte en enda sak om klimatet. Inte ens de forskare som står för försiktighetsprincipen uppvisar konsensus. Att du avfärdar forskare som inte delar din uppfattning innebär inte att forskningen är "i konsensus".
    SVT:S förmåga att alltid hamna på vänstersidan av debatten har inget att göra med "konsensus" (eller inte) bland forskare. Det handlar om att SVT alltid, av någon outgrundlig anledning, lyfter fram vänsterargumentationen.
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-09-18 12:01:03 följande:
    Det hade i sig inte varit något problem om inte så många nöjde sig med den tillrättalagda och populistiska bild som förmedlas av SVT. Nu är det ju tyvärr så att miljö och klimat är så pass komplexa ämnen att även om SVT skulle ha lite högre ambitioner så skulle de flesta byta kanal till något mer lättsmält.
    Doobidoo säljer bättre än studiosamtal med exempelvis Per-Olof Eriksson.

Men just därför, som moderaten Jan Ericson frågade: Varför väljer SVT, SR, UR att lyfta fram de delar de gör?

Istället för en miljon reportage om "smältande isar" varför inte en miljon reportage om att FN och IPCC säger att kärnkraften måste byggas ut med upp till 500% om vi ska klara klimatmålen?

Det är ju i den nyhetsvärderingen som opartiskheten ligger.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?