SmalaSara skrev 2016-02-23 22:02:44 följande:
Okej. Jag Antar att du menar "den samlade samhällsbevakningen" exklusive rena nyhetsprogram som rapport och aktuellt eftersom dessa är granskade och funna objektiva.
Kvar blir då t ex dokumentärer, uppdrag granskning och agenda. Hur kan du vara så säker på att dessa är vänstervridna? Jag tycker t ex inte att agenda är det; där brukar alltid olika åsikter få mötas. Vad är felet med det programmet egentligen?
Jag tänker så här: timbrohögern har ända sedan 80-talet fört fram denna kritik med en marknadsideologi bakom; media ska vara privatägt till största del. Här finns också mkt pengar att tjäna. Det finns alltså ett ekonomiskt incitament att driva den här linjen. Sen har folk hakat på. Men vilka bevis finns egentligen? Förutom att journalister har en slagsida åt vänster (vilket inte är ett bevis i sig, utan eventuellt en orsak).
Att sverigedemokrater upplever SVT/ SR som partisk har jag mer förståelse för så rapporteringen om invandring alltid varit väldigt positiv; särskilt i jämförelse med andra länder. Men är det verkligen en vänsterfråga? Partier åt höger har också varit positiva till invandring, och S har varit mer restriktiva historiskt. Så det är knappast klockrent vänster.
Kvar blir en hel del mer än så. Samhällsbevakning är ett brett begrepp och vi har ett antal radioprogram också.
Att (sd)-anhängare är mer kritiska än andra är rätt naturligt för all del, de blir hårt kritiserade för sin rasism medan (F!) enbart gullas med trots sin sexism. Det är två partier som kan användas för att illustrera tesen, (F!) är ett uttalat vänsterparti medan (sd) är uttalat höger i moral- och värderingsfrågor och snarast gråsossar i ekonomisk politik. SVT behandlade ju (F!) på samma sätt som riksdagspartierna i bevakningen av valvakorna inför valet nu senast. Jag kan inte minnas att något parti som inte sitter i riksdagen har fått den behandlingen tidigare, för att bara ta ett exempel av många, många små saker så häng inte upp dig på just det.
Ett enskilt program är sällan så flagrant partiskt som kommentarerna till det s.k. valstugereportaget (som f.ö. inte ens det fälldes av granskningsnämnden) utan vad det handlar om är helheten.