Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Padirac skrev 2024-08-08 21:31:29 följande:

Ett neutralt PS borde försvaras av varje person som värnar om demokrati.

Äntligen är vi 100% överens! Kruxet är att vi saknar detta. Du drar tydligen inga slutsatser av att det är vänsterdebattörer som styvnackat försvarar tesen om public services påstådda opartiskhet?

Vad gäller vad du må ha skrivit tidigare i tråden så har den alltså över 8000 inlägg och dina brukar vara de med mest text. Nej, jag har inte tänkt läsa igenom allt för att försöka hitta vad det nu är du refererar till.
  • Mentat
    Padirac skrev 2024-08-08 22:42:52 följande:

Jag drar slutsatser av det du själv skrivit och upprepat många gånger i tråden. Att det om PS är opartiskt är en politiserad uppfattning, att du upprepat menar att en rapportering av verkliga förhållanden inte är opartisk och att du inte vill ta till dig forskning som motsäger sin politiska uppfattning om PS opartiskhet 

Vi ser kanske samma saker, men drar väsentligt skilda slutsatser. Jag menar att då du vägrar läsa och kommentera forskningsrapporter som motsäger din politiska uppfattning så är min  slutsats mer saklig och mindre politiserad än den uppfattning du presenterar. 

I det att PS rapporterar mer om högerextremism än vänsterextremism går det inte utan vidare att dra den slutsats du för fram.  Det finns otaliga exempel på andra aktörer som har samma rapporterings benägenhet, det är också någonting som du inte kommenterar eller förklarar på samma sätt som du vill förklara det du menar är PS partiskhet.

Dels är det lika galet som att påstå att PS är partiska för att de inte rapporterar att månen är en ost lika mycket som att PS rapporterar att månen är sten och mineraler och stoft. 

Om du ser den absurda och ogiltiga syllogismen i argumentet så kanske du kan se det i ditt argument också. 

Den nya högern, alterantivhögern använder samma metod som du gör, kanske tror du själv på det du skriver- jag vet faktiskt inte en tror det . Genom att lägga fram en extrem tolkning eller värdering kan de sedan hävda att verkligheten måste finna någonstans mellan den verklighet som finns och den extrema tolkningen och värderingen. På det sättet förflyttas det som uppfattas normal.  Den nya högern använder också sin egen (påstådda) misstro mot verkliga rapporteringar som ett skäl till att säga sig ha belägg för att den verkliga rapporteringen måste ifrågasättas. Exemplet på detta är när den nya högern ifrågasätter valets legitimitet för att de själva är de som fört fram tvivel och därför menar att allt tvivel som finns måste vara ett skäl till att det inte gått rätt till.

Den nya högern har efter att ha varit undanskymda sedan efter ww2 fått luft från 1979-talet och framåt, där finns föringen av de allmänborgerliga, där finns de övervintrade fascisterna och nazister, där finns SD, delar av yttersta M och delat av KDs kristna högern, där finns alterantivhögern och MAGA-högern.

Det är fullt möjligt att det inte går att ta till sig den fakta som rapporterats i forskning, att det alltid finns förklaringar som bygger på att journalister är vänsterliberala kulturmarxister och att ändå inte förstå att man själv är i samma politiska sits.  Vad gör din politiska uppfattning mer giltig än det du säger är en annan politisk uppfattning. Det är någonting jag inte sett dig adressera, istället säger du att det inte går att komma någon vart.  Men självklart går det att komma vidare i att undersöka grunden och giltigheten i alla uppfattningar.

Varför tror du inte på forskningen? Varför är den inte giltig? Vad gör forskningen partisk enligt dig?  Varför är din uppfattning mer giltig än forskningen?

Se, det finns massor att komma vidare i. För den som vill istället för att slå ifrån sig att det är lönlöst för att det inte går att komma vidare. 

FL har sin egen version av Goodwins lag: Alla diskussioner om politik, oavsett ämne, utmynnar i att Padirac et consortes hänvisar till (sd), alternativhöger och liknande mörka krafter. Jag är inte en del av detta.

Jag har fortfarande inte tänkt leta igenom 8000+ inlägg för att hitta någon referens till det du syftar på. Jag noterar att du inte drar några som helst slutsatser av att borgerligt sinnade väljare i högre grad uppfattar public service som partiskt medan vänstersympatisörer benhårt försvarar uppfattningen att de skulle vara helt opartiska.
  • Mentat
    Padirac skrev 2024-08-09 10:09:09 följande:
    Jag noterar att du inte drar några som helst slutsatser av att fringen av högerväljare inte accepterar forskningsresultat som inte stämmer med deras politiska uppfattning.

Jag noterar också att du inte drar några som helst slutsatser av att andra än PS gör samma rapportering.

Jag noterar att du inte vill adressera detta.

Jag noterar att enkla syllogismer är för abstrakta, vilket förvånar mig.

Jag noterar att du refererar till vetenskapliga undersökningar som att vänstersympatisörer benhård försvarar att PS skulle vara opartiska.

Jag noterar vidare att det finns mycket att komma vidare i frågan för att komma vidare 
    Jag har redan sagt att jag inte har en aning om vilken forskning du syftar på, alltså har jag inte förhållit mig till detta. Som vanligt talar du om "fringen av högerväljare". Goodwin's lag i FL-version.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2024-08-09 13:00:04 följande:

Nä, nyhetsuppläserskan var ju nästan gråtfärdig över att bojkottuppmaningarna inte fungerade. 
    Nu är det ju inte så mycket jag köper från Israel, det är väl citrusfrukter, men man borde bli mer proaktiv, det finns väl listor hos alla de där judehatargrupperna man kan ha med sig som inköpslista.

Jag kan rekommendera Systembolagets beställningssortiment!
  • Mentat
    Padirac skrev 2024-08-09 18:41:32 följande:
    Nähä..  så du har ingen aning och du adresserar inte heller de andra frågorna..  

Kan inte komma vidare.. 

Har ingen aning...

Men en åsikt som stödjer sig på en politisk uppfattning, det har du i alla fall. Alltid någonting att hålla fast i.

Jag noterar att du inte drar några som helst slutsatser av att fringen av högerväljare inte accepterar forskningsresultat som inte stämmer med deras politiska uppfattning.
    Jag noterar också att du inte drar några som helst slutsatser av att andra än PS gör samma rapportering.
    Jag noterar att du inte vill adressera detta.
    Jag noterar att enkla syllogismer är för abstrakta, vilket förvånar mig.
    Jag noterar att du refererar till vetenskapliga undersökningar som att vänstersympatisörer benhård försvarar att PS skulle vara opartiska.
    Jag noterar vidare att det finns mycket att komma vidare i frågan för att komma vidare 
    Jag har god aning om väldigt mycket men inte vad du ständigt refererar till eftersom du aldrig specificerar det

Själv kan jag notera mycket, som t.ex att du inte besvarar innehållet i mina inlägg utan som vanligt mal på i din retoriska monolog. Det är ett tungt skäl till att diskussionen inte för framåt.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2024-08-09 19:52:28 följande:
    Det är ju en tanke förstås, bortsett från att jag inte dricker alkohol...
    Du kanske har folk i din omgivning som skulle uppskatta alkohol som present?
  • Mentat
    Anonym (BMW) skrev 2024-10-21 16:07:17 följande:
    Förväntar du dig att jag ska kritisera andra aktörer när ämnet handlar om public service?

Vissa tidningar har anknytningar till särskilda färger. Jag förväntar mig att Aftonbladet ska vara partiska. SVT ska ha en opartisk hållning och hur andra  medier rapporterar är inte relevant. 

Jag har ju gett kritik men du kallar det för agenda, vill du att jag ska kritisera public service mer? 
    Något off topic för all del, men egentligen skall ju bara ledarsidan, debatt och möjligen krönikor vara partiska i en tidning. Nyhetsplats skall vara opartisk. Det är den iofs knappast, men om man blir för trött på det kan man låta bli att köpa tidningen. Det valet har vi inte med PS.
  • Mentat
    Anonym (BMW) skrev 2024-10-31 15:32:08 följande:
    Du lär få höra att det är trådstartaren som är osaklig och att trådstartaren har en hemlig agenda. Att du håller dig till ämnet är inte relevat för Klyban, huvudsaken att du förstår klybans budskap.

Jag försöker komma underfund med vad budskapet är.
    Såvitt jag kan förstå, att få folk att tröttna på att tala med en vägg och lämna siten så att väggen får sprida sitt budskap ostört.

Det kanske fungerar?
  • Mentat
    Anonym (BMW) skrev 2024-11-01 15:11:17 följande:
    Du har en poäng!

En annan strategi skulle kunna vara att inte bemöta personer som inte håller sig till ämnet. Tycker ändå att det är viktigt att kunna debbater men om man märker att vissa personer inte håller sig till ämnet så är nog det bäst att ignorera och endast besvara personer som håller sig till sakfrågan.

Som i mitt fall blir det kontraproduktivt att fortsätta, vi som märker av vilka som inte håller sig till ämnet kan kanske komma överens om att inte gå in i en destruktiv debatt?
    Från och med i dag anammar jag ett nytt förhållningssätt.

Hoppas att fler hakar på! 
    Ja och nej. Att diskutera med en vägg ger givetvis inget men att låta bli att bemöta totala galenskaper är inte heller särskilt lyckat. Jag försöker hålla någon slags medelväg.
  • Mentat
    jaha2024 skrev 2024-12-09 20:00:29 följande:

Jag skickade ett mail till svt varför de inte tog upp internationella mansdagen som det berör halva befolkningen. Då svarade de såhär 

I princip alla årets dagar har något form av tema eller annat att uppmärksamma. SVT lyfter dessa dagar då och då, men inte nödvändigtvis varje år. Det görs en bedömning från fall till fall när och om man lyfter en temadag. Det beror så klart också på vad för andra nyhetshändelser som inträffar samma dag. 

Jag frågade ett annat år varför inte farsdag fanns att läsa om. då vet jag detta svaret

Tack för ditt mejl. Fars- och morsdag är privata högtider. Det uppmärksammas ibland lokalt av våra nyhetsredaktioner genom intervjuer om och kring fars/morsdagfirandet. 

När morsdag kommer och internationella kvinnodagen. då minsann ska det skrivas. Hade önskat att man kunde välja att inte betala in skatt till dessa 
    Samtidigt som det inte är lönt att slå på nyheterna 8 mars då man bara talar om kvinnodagen och inget annat, om det nu inte har hänt något alldeles spektakulärt för all del...
  • Mentat
    klyban skrev 2024-12-14 15:34:01 följande:

Hört talas om väderrapporter??? :lol::lol::lol::lol::lol:
    Tydligen inte :whoco5:

Alla vet om denna halmgubben, vad är argumentet att vi inte ska ha billigare el  när det blåser?
    Eller vad är argumentet, för det är något som man inser aldrig kommer.

Bäste klyban: Vänligen ta reda på vad begreppet "halmgubbe" innebär!
  • Mentat
    klyban skrev 2024-12-14 16:45:40 följande:
    Vi har inte ministerstyre över vattenfall.
    Mentat skrev 2024-12-14 16:33:34 följande:
    Bäste klyban: Vänligen ta reda på vad begreppet "halmgubbe" innebär!

Ja, en halmgubbe är att det inte blåser jämt och tror det är ett argument för något mer än att det inte blåser jämt.

Vad är argumentet där menar du, och om något vi alla vet om?

Jaja, jag försökte...
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?