Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Flash Gordon skrev 2021-06-29 08:40:14 följande:

SVT igen.

Intervjuar "väljare på gatan" om extraval vs talmansrundor. "Missar" att "väljaren på gatan" som argumenterar för Miljöpartiets bästa sitter i Miljöpartiets lokala styrelse

twitter.com/avPublicService/status/1409724671734517762

Varför källhänvisar du till klagotwitter när du kan länka till reportaget som visar att fyra personer intervjuades och att de representerade 4 olika åsikter i frågan? Och rubriken speglar verkligen oppositionen: 

Röster efter Löfvens besked ? "Det är dags att nån får komma med nya idéer"

www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/efter-lofvens-besked-sa-tycker-folket

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Padirac skrev 2021-07-18 10:49:40 följande:
    Rataxes skrev 2021-06-29 11:43:34 följande:
    Vilken "slump" smile2.gif
    Det är helt säkert ingen slump att Flash inte återger reportaget i sin helhet  - utan _väljer_ att fokosera på den del som hen vill canceleracensurERA

Det kallas politisering och det är med all tydlighet inte oberoende eller opartiskhet Flash vill ha i PS

Hen är ute efter en SD-megafon. Fyra inslag där alla fyra inslag visar hur alla tycker regeringen är helt inkompetenta. Det är den enda rapporteringen som hen skulle uppfatta som objektiv.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2021-07-18 12:03:28 följande:
    Haha, jag lyssnade på inslaget nu.

Om man bortser från gnällhögerns intellektuella tillkortakommanden så måste det rimligen vara deprimerande att ha gnället som livsstil.

Minns du "Fröken Smillas känsla för snö" - till skillnad från "Kverulanthögerns känsla för gnäll" blir den inte repriserad 12 miljoner gånger.
    Det är så det går till i stort sett varje gång. Man kommer med ett påstående som cirkulerar i sociala medier som bara ger en liten del av helheten och delar det vidare.

Oftast vet man nog inte att man därmed ljuger med sin post och skulle man veta det ser man det ändå som bra reklam. Sedan räknar man med att ingen kommer att orka faktagranska så det ändå passerar som sant. Eller att reklamen sätter sig och får samma effekt som om det var sant.

Detta är inte politik utan propaganda.
  • nihka
    pyssel skrev 2021-07-23 10:59:44 följande:
    Någon sammanfattande formulering åt hållet "enpartistat där de medborgerliga och politiska rättigheterna är allvarligt kringskurna." med innebörden "Politiskt oliktänkande och deras familjemedlemmar utsätts för trakasserier av polis och säkerhetstjänst och ibland även för godtyckliga frihetsberövanden. Oppositionellas möten och sammankomster förhindras frekvent av säkerhetstjänsten, exempelvis genom att deltagare hindras att lämna sina bostäder." skulle vara en rakare rapportering om grogrunden för reaktioner vid akuta kriser som nu hänvisas till som ensamt skäl.

Källa: www.regeringen.se/rapporter/2020/12/manskliga-rattigheter-demokrati-och-rattsstatens-principer-i-kuba/

Ibland/ofta är det man inte säger av vikt i frågan i TS.
    Kuba har varit en diktatur sedan 1950-talet. Behöver man ta upp det i varenda nyhetsinslag för det är knappast en nyhet för de flesta av oss. 
  • nihka
    Rataxes skrev 2021-07-23 11:28:24 följande:
    Samlade bedömningen enligt (S)(V)T...
    Nej, det är ingen "samlad bedömning" av läget på Kuba utan nyheter i korthet om vad som är nytillkommet.

Man behöver inte börja med att berätta att Kuba en gång tillhörde kontinenten Pangea.
  • nihka
    pyssel skrev 2021-07-23 18:13:55 följande:
    Akuta kriser får vanligen andra konsekvenser i sådana regimer, varför det bör vara med i en sammantagen bild.

När allmänbildningen är så låg att ett stort antal inte ens har kunskap om SD:s vagga, "nyss", kan du knappast räkna med någon allmän kunskap om Kuba.
    Nej, man ger inte mer än det senaste i texttvs nyheter som liknar tidningarnas notiser. Om man vill ha en fylligare bild får man läsa de längre nyheterna, motsvarande artiklar eller nyhetsreportage eller artikelserier med grävande journalistik och analyser.

Det finns också människor med djup och bred kunskap som inte vill ha det på nivån med Lilla aktuellt varje gång.
  • nihka
    pyssel skrev 2021-07-23 18:32:01 följande:
    Du framhärdar ju fortfarande i felaktigheter. Opartiskhet är en färskvara. Förtroendet ökar igen när man röjer i de egna leden, som vi diskuterade innan med islamistsamröret. Tråkigt bara att det var andras granskning som var katalysator för vår kännedom om vad som skett och att man sedan vidtog ytterligare åtgärder.

Att utelämna saker, och om det skulle ske mer konsekvent med vissa regimer, ställer givetvis frågor. Eftersom förtroende och opartiskhet är något dynamiskt, inte statiskt, är det ett argumentationsfel från ditt håll att försöka slå fast saker "en gång för alla". Saker som tyvärr inte blir sannare av klumpiga, halvt obegripliga upprepningar med små solar.

Ett opartiskt organ är precis så opartiskt som rösterna som för tillfället verkar i det, varför granskningar, interna och/eller externa, i de bästa fallen återställer den opartiska hållningen när den felat. Det är grundläggande kunskap och betyder inte att jag eller någon som riktar kritik mot PS inte vill ha PS.

Men gott att se att du tagit till dig vissa nyanser och nu lutar åt "en majoritet opartiska", istället för det kategoriska du drev i flera månader.
    Det är orimligt att begära en heltäckande rapportering varje gång man ska skriva om en händelse.

Det är som att varje gång en ny mutation dyker upp ska man berätta om vad corona är, när det började och varför man tror det började och allt som har hänt sedan hösten-19, annars skulle det vara en partisk eller subjektiv rapportering.
  • nihka
    En blå väljare skrev 2021-07-23 21:22:26 följande:

Vid begränsat utrymme får bara vänstervinklingen plats helt enkelt. Den är det sista man tar bort.

Vilken vänstervinkling? Vad är "vänster" med coronahantering, sanktioner och ekonomisk kris?
  • nihka
    pyssel skrev 2021-07-23 21:45:22 följande:

Det är inte krav på en heltäckande rapportering att ställa sig undrande till att den viktigaste grogrunden för oroligheter utelämnas helt, när nyheten handlar om protester. Har däremot inget att anmärka på SVT:s längre artiklar, och det har inte med längden att göra. Det är kanske samma tomte på texttv som för några år sedan skrev "allmänna val på Kuba".

Det blir ju inte nyheter om man ska läsa om en massa gammalt.
  • nihka
    pyssel skrev 2021-07-23 23:27:30 följande:
    Det blir en viktig sammanhangsmarkering i vilken typ av regim corona och sanktioner skapat våldsamma protester, dessutom är det en långtidsverkande orsak. SVT och Yle kallar det i samma rapportering för "enpartistaten" eller "diktaturen" Kuba. Helt korrekt och det är ingen "gammal nyhet". SD tidiga samröre med VAM är på samma sätt en sammanhangsmarkering för vilket tankegods dagens retorik härrör från och ingen "gammal nyhet" när nya skandaler dyker upp.

Man behöver inte heller vara det minsta konspiratorisk för att känna till vänsterns stöd till oreformerade kommunistiska partier eller Putinvänliga separatister i Ukraina, varför sådant "textslarv" som i exemplet också måste kunna diskuteras sakligt utan att man får brun skit och skrikhöger kastat efter sig (av vissa).
    Något som har varit konstant i 70 år anser inte jag är nytt utan gamla nyheter. Ska vi skriva varje gång det ska berättas om Sverige att i flerpartistaten och demokratin Sverige...? Eller saknas "en viktig sammanhangsmarkering" annars efter sådant "textslarv" om det utelämnas i en notis?

SD erkänner ju inte sina rötter och därför behöver det lyftas hela tiden.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?