Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

nattuw skrev 2020-10-10 21:01:58 följande:
    Fanns det någon poäng med ditt inlägg?
    Missade du poängen?

Det har jag svårt att tro, du är mer intelligent än att inte begripa poängen.
    '
    Men å andra sidan har jag haft fel förr ...
  • Padirac
    nattuw skrev 2020-10-10 21:13:22 följande:
    Fanns det någon poäng med ditt inlägg?
    Javisst.

Missade du poängen?
  • Padirac
    felix le chat skrev 2020-10-22 12:23:51 följande:
    Är det verkligen rimligt att Public service skall kosta 8.5 miljarder om året ?

Kan inte Sossarna och Miljöpartiet finansiera sin PR verksamhet med egna pengar ?
    Kanske har du förmågan att klargöra vad du menar utgör PR-verksamhet för S och MP i PS?
  • Padirac
    Xelol skrev 2020-10-27 22:11:11 följande:
    Det ändå många intressanta synpunkter i deras upprop som stämmer överens med flera har skrivit tidigare i tråden.
    Bland annat står följande i uppropet,
    En logisk följd av att redaktionerna är så homogena, är att den mer heltäckande journalistiska omvärldsbevakningen uteblir, vilket ytterligare ökar glappet mellan verkligheten och den upplevda verkligheten på redaktionerna.
    Dvs att en majoritet av PS medarbetare röstar på vänstern påverkar nyhetsbevakning och neutral bevakningen av andra partier uteblir.

Yttligare ett stycke där de nämner att dagens vånsteraktivism på publik service påverkar nyhetsbevakningen,

Vi kan alla vittna om vikten av att ha en arbetsledare som ser och förstår våra journalistiska idéer och perspektiv. Arbetsledare och chefers personliga erfarenheter och preferenser får stor betydelse för nyhetsvärderingen. För att nå företagets mål om fler perspektiv och starkare berättelser är det helt avgörande att fler arbetsledare själva har fler perspektiv, erfarenhet av att tillhöra en minoritet, omvärldsbevakningsförmåga, kunskap om kulturyttringar som idag är underbevakade i Sveriges Radios utbud, samt insikter om hur samma kulturyttringar hänger ihop med politiska skeenden osv. Summerat så anser ett flertal SR medarbetare att Publik service bryter mot opartiskheten.
    Det är väl så att dessa jounalister anser att deras personliga idéer och erfarenheter inte får plats pga arbeteledningen. Detta motsäger det eviga tjatet om att journalisters personliga uppfattningar/idelologi/politiska uppfattningar skylle styra produktionen av nyheter i PS.

Du länkar till material som säger mot det du vill påstå..
  • Padirac
    Missermajser skrev 2020-10-28 21:11:36 följande:
    Skrämmande nog så får man tydligen räkna med att de ca 20% som röstar på SD tar med sig sina privata åsikter i yrkesutövandet. Jag antar att man utgår från sig själv om man drar sådana slutsatser om andra.... 
    De verkar inte tro att det finns någonting som är opartiskt - utan allt är politiserat och allt måste kompenseras och mätas upp i motstående bägare.

Trots sin kritik av postmodernism, identitetspolitik, åsiktskorridorer och PK är de själva bästa exemplet på just detta de motarbetar....

• Padirac
    nattuw skrev 2020-10-29 22:09:26 följande:
    Det motsäger ingenting utan visar bara att arbetsledningen har samma blinda fläckar som majoriteten av de journalister som utför det dagliga arbetet.
    Jag tror inte att de 39 journalisterna håller med om din uppfattning - då skulle de väl inte uppfattat sin situation på det sättet de ger uttryck för. 

Hur kan du tro att arbetsledningen och de 39 journalisterna har samma blinda fläckar de de inte är överens med varandra?
  • Padirac
    Xelol skrev 2020-10-30 00:25:16 följande:
    Journalister som avslöjar att arbetsledninge främst tar förslag från journalister med rätt politisk åskådning? 

Under min tid på SR kommer jag med flera förslag på uppslag som min producent inte tycker är tillräckligt stora eller relevanta för att tas upp. Till en början tänkte jag att han hade rätt. Sedan tog jag det vidare till andra kollegor i huset, som i sin tur gick till min producent, som då tyckte att det var fantastiska idéer. Det slutade med att jag satte det i system att sälja in mina förslag till mina andra (vita) kollegor, som oftast använde mina ord ordagrant, och då gick förslagen igenom. Jag gjorde så eftersom det var enda sättet att få in ämnena i programmet och det var viktigare för mig än att jag skulle äga idén. 20152017
    Ok, så du håller inte med skribenten ovan om att arbetsledning och de 39 journalisterna har samma blinda fläck då?
  • Padirac
    Xelol skrev 2020-10-30 08:17:16 följande:
    Jag håller med texten att publik service inte är opartiskt.

Därför bör publik service läggas ner då det inte går att vara opartisk.
    Som sagt:
    Padirac skrev 2020-10-28 21:19:03 följande:
    De verkar inte tro att det finns någonting som är opartiskt - utan allt är politiserat och allt måste kompenseras och mätas upp i motstående bägare.

Trots sin kritik av postmodernism, identitetspolitik, åsiktskorridorer och PK är de själva bästa exemplet på just detta de motarbetar....

• Padirac
    nattuw skrev 2020-10-30 20:58:17 följande:
    Jag skrev majoriteten. Dessa 39 dissidenter utgör inte majoriteten utan en liten minoritet. Hade de varit fler än 39 så kanske public service hade tvingats leva upp till flosklerna om allas lika värde och opartiskhet.
    Så... då förstår jag dig som att du håller med om detta när jag beskriver hur de tänker de som anklagar PS för att inte vara opartiskt:
    Padirac skrev 2020-10-28 21:19:03 följande:

• Padirac
    nattuw skrev 2020-11-02 09:18:50 följande:
    Du politiserar ju allt så för den fortsatta diskussionen kunde det vara intressant att veta om du tror att alla andra gör samma sak eller om du tillhör en minoritet?
    Är detta en bekräftelse på att du anser att _allt_ är politiserat i sig, att ingenting kan vara opartiskt?
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?