Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

pyssel skrev 2021-05-09 19:44:28 följande:
    Är man påläst så vet man att inte SD och alternativmedia äger frågan. Men om berättelsen från oinsatta antirasister hela tiden kallar det för att det skulle vara SDs debatt så gör man sig själv skyldig till att sätta ljuset där de vill och demokratiska krafter en ordentlig björntjänst, osynliggör de senare efter bästa förmåga. Men aldrig är ni så intresserade av salafismen som när SD ska åka ett populistiskt varv på den. Var finns du i debatten när modiga journalister granskar salafismen och när politiker, oftast kvinnor med utländsk bakgrund, tar strid mot radikalerna? (Du kanske är jätteengagerad i att debattera även denna extremism, vad vet jag?)
    Det jag undrade över var om du anser om att SR ska lastas för Drysen (vars anställning är avslutad) på ett annat sätt än SD ska lastas för Putilov (om åtnjuter fortsatt förtroende från SD och deras organsiation)?

Är ett reportage om  SÄPOs rättigheter iom utlänningslagen ( utlänningslagens möjligheter som jag tycker är bra) fel?  Är det fel personer som deltagit i reportaget?  Kan man intervjua brottslingar och terrorister i media?  Gör sig media skyldiga till någonting om de har brottslingar och terrorister i reportage?  
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-05-09 19:59:04 följande:
    Det skrivs ju många artiklar i saken men jag läste senast i morse att SRs ledning visste i höstas. Det ska också ha varit en intern debatt, innan förhållandet var känt eller om de ens var ihop då, att hon inte förde en opartisk rapportering utan istället en väldigt ensidig. Står i Expressen nu.
    Så SR har agerat på olika sätt på den information de har haft?

Vad var saktfärdigt menar du?
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-05-09 19:44:28 följande:
    Är man påläst så vet man att inte SD och alternativmedia äger frågan. Men om berättelsen från oinsatta antirasister hela tiden kallar det för att det skulle vara SDs debatt så gör man sig själv skyldig till att sätta ljuset där de vill och demokratiska krafter en ordentlig björntjänst, osynliggör de senare efter bästa förmåga. Men aldrig är ni så intresserade av salafismen som när SD ska åka ett populistiskt varv på den. Var finns du i debatten när modiga journalister granskar salafismen och när politiker, oftast kvinnor med utländsk bakgrund, tar strid mot radikalerna? (Du kanske är jätteengagerad i att debattera även denna extremism, vad vet jag?)
    I den här tråden är det nog SDs svans och vurmare som äger frågan om PS partiskhet/opartiskhet
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-05-09 20:02:37 följande:

Konstig fråga om SD till mig. Jag lastar gärna SD i drivor. 

Kritiken gäller det jag skrev om principer av opartiskhet, vilket det inte är med ett kärleksförhållande, och att det dessutom funnits intern kritik om vinklingen innan förhållandet blev känt/fanns. 

Så Drysens arbete har inte varit oifrågasatt på Ekots redaktion - och när relationen uppdagats (på något sätt efter att den inletts någon gång) har anställninge avslutats.

Vad har SR för skuld till mordhotet och är det OK att göra reportage med brottslingar, terrorister enligt dig?
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-05-09 20:11:46 följande:
    Reportagen kan nu ses ur ett annat ljus kom genom Dokus avslöjande, inte när hon fick gå i oktober. Då höll SR tyst om det. Det är saktfärdigt, för att inte säga ovilligt. 
    Ok, så kritiken är att Ekot inte publicerat nyheten om sin reporter och mannen som av SÄPO klassats som ett  säkerhetshot menar du?

Med tanke på de fårordiga kommentarerna om att 'det är ett personalärende' tillsammans med SÄPOS inblandning är det inte långsökt att tro att det är just ett säkerhetsärende som i övrigt inte kan kommenteras.  

Men det är min tolkning utifrån hur jag tror mig förstå hur säkerhetsärenden hanteras.  Alla stormar om saktfärdighet spelar nog mindre roll med tanke på personerna som 'personalärendet' handlar om.
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-05-09 20:28:54 följande:

Turerna verkar ännu och delvis höljda i dunkel om du ser vad medarbetare påstår och vad chefen påstår. 

Det sista är en fråga lika relevant som den du jagar med frågan *Slår du fortfarande dina barn?* Så den får bli mitt oerhört tydliga svar tills du greppar vad jag vänder mig emot till att falskeligen reducera hela saken och med det allt som hänt innan I den, till en tröttsam anklagelse om skrikhöger.

Eller du anklagar Doku för att vara skrikhöger?

Så vitt jag vet är det en del sten som kastas i glashus nu. Och det är inte jag som kastar stenen....

Jag anklagar de som är skrikhöger och och SDs svans och vurmare för att falskeligen utpeka PS som opartiska pga en reporters samröre med en islamist.   Det är ett svagt argument oavsett reportern i sig är islamsist eller inte är islamist. Skrikhöger och Sds svans och vurmare uttrycker att media inte kan vara neutralare än varje enkild medarbetare och att det är partiskt att tex verka enligt demokratipararafen.

Som jag förstår skrikhögern så menar de att PS är partiska för att en medarbetare vars anställning avslutats då samröre med en islamist framkom hade ett förhållande med just denna islamst.   Du har säkerligen bättre argument än dessa ihåliga påståenden från skrikhögern.

Duko har varit tydliga med vad som är könt och vad som inte är känt och vad SR/Ekot gjort och inte gjort - jag ser inte skrikhögerns ideliga tjutande om 'kulturmarxister och sossar' i det Doku presenterat.  Däremot såg jag något liknande om sossar nyligen från någon som inte vill bli kallad skrikhöger.  
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-05-09 20:40:40 följande:
    Nej, att hennes reportage är publicerade och varit alltjämt tillgängliga med förespeglingen att public service är opartiska, förstås. Sett till innehållet i reportagen som rör just utlänningslagen och enskilda, identifierbara fall, så finns det givetvis ingen tillkommande sekretess på att det framkommit partiskhet. Vad skulle vara hemligt menar du? Du försöker verkligen försvara detta på rent dogmatiska vis. Läskigt.
    Om reportagen (som bedömts vara riktiga i sak) alltjämt är tillgängliga och att reportern någon gång under tiden inledde ett förhållande med den islamsist och dömda brottsling reportagen tog upp - då är SR opartiska -  är det så jag ska förstå dig?
  • Padirac
    Nej, att hennes reportage är publicerade och varit alltjämt tillgängliga med förespeglingen att public service är opartiska, förstås. Sett till innehållet i reportagen som rör just utlänningslagen och enskilda, identifierbara fall, så finns det givetvis ingen tillkommande sekretess på att det framkommit partiskhet. Vad skulle vara hemligt menar du? Du försöker verkligen försvara detta på rent dogmatiska vis. Läskigt.
    Blev visst fel..

Om reportagen (som bedömts vara riktiga i sak) alltjämt är tillgängliga och att reportern någon gång under tiden inledde ett förhållande med den islamsist och dömda brottsling reportagen tog upp - då är SR opartiska  partiska -  är det så jag ska förstå dig?
  • Padirac
    Vadmenar du att SR/Ekot tar ställning för eller mot med reportagen (som ställs i ett annat ljus då reporterns förhållande med islamisten och dömde brottlingen framkom)

Hur skulle SR/Ekot ha agerat från början och hur skulle SR/Ekot då relationen blev känd av SR/Ekot? 

Vad hade varit partisk och vad hade varit opartiskt - kan du ge exemepl och förklara hur det skulle varit pasrtisk /och för vad) resp opartiskt(gentemot vad)?
  • Padirac
    Padirac skrev 2021-05-09 21:38:17 följande:
    Så vitt jag vet är det en del sten som kastas i glashus nu. Och det är inte jag som kastar stenen....

Jag anklagar de som är skrikhöger och och SDs svans och vurmare för att falskeligen utpeka PS som opartiska pga en reporters samröre med en islamist.   Det är ett svagt argument oavsett reportern i sig är islamsist eller inte är islamist. Skrikhöger och Sds svans och vurmare uttrycker att media inte kan vara neutralare än varje enkild medarbetare och att det är partiskt att tex verka enligt demokratipararafen.

Som jag förstår skrikhögern så menar de att PS är partiska för att en medarbetare vars anställning avslutats då samröre med en islamist framkom hade ett förhållande med just denna islamst.   Du har säkerligen bättre argument än dessa ihåliga påståenden från skrikhögern.

Duko har varit tydliga med vad som är könt och vad som inte är känt och vad SR/Ekot gjort och inte gjort - jag ser inte skrikhögerns ideliga tjutande om 'kulturmarxister och sossar' i det Doku presenterat.  Däremot såg jag något liknande om sossar nyligen från någon som inte vill bli kallad skrikhöger.  
    partiska menar jag
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?