Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

nattuw skrev 2020-08-20 21:44:47 följande:
    Nå då kan väl du bli den första. Förklara hur du kommit fram till att Svensk Public Service är opartiskt och att alla som har en annan åsikt än dig har fel.
    Det finns fler undersökningar som länkats av de som påstår att PS är partiska i tråden som bevis för att PS är partiskt - alla undersökningar säger att PS är opartiskt.

Så då återstår för de som påstår att PS är partiska att kunnat presenter vad de menar med opartiskt och komma med en lista på vad som  saknas eller ska tas bort för att PS ska vara opartiskt? 

Svaret uteblir - liksom ditt svar uteblev denna gång. 

Jag tror att det inte finns någon som kan eller vill eller vågar säga vad som saknas eller ska tas bort för att PS ska vara opartiskt? 

Jag väntar på ditt svar - inte p åvad du _tycker_ för det har du redan berättat, utan på varför du tycker det och vad du tycker skulle vara annorlunda för att du inte skulle tycka det.
  • Padirac
    nattuw skrev 2020-08-24 22:46:25 följande:
    Påståendet att  Svensk Public Service är opartisk är ett binärt påstående. Det är antingen sant eller så är det falskt. Vilket gör att det räcker med ett enda motbevis för att påståendet "Svensk Public Service är opartisk" skall vara ogiltigt. En fällning i granskningsnämnden för partiskhet räcker för att visa att påståendet "Svensk Public Service är opartiskt" inte är sant.

Så har eller har inte granskningsnämnden någon gång fällt Svensk Public Service för opartiskhet?

Nu var trådens rubrik inte "Är Svensk Public Service opartisk" utan "Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska? ". Vid en första anblick kan skillnaden synas vara obetydlig men det finns en viktig skillnad. Trådstarten frågar inte efter fakta utan efter hur du som mediekonsument upplever Svensk Public Service.

De som upplever Svensk Public Service som opartisk anser att de som har en avvikande åsikt bara vill sprida högerpropaganda eller jobbar åt en underrättelsetjänst från någon skurkstat som inte har en vänsterregering. Vilket ger en fingervisning om att de som anser att Svensk Public Service är opartisk lutar åt vänster.

De som inte är lika övertygad om Svensk Public Service opartiskhet anser att Svensk Public Service är vänstervriden.

Sen finns det antagligen en grupp i mitten som struntar i vilket så länge de visar "Allsång på skansen" och "Morden i midsomer"

Så kan vi dra någon slutsats av att de som är nöjd tycks ligga längre till vänster och de som inte är lika nöjd oftare tycks ligga till höger?
    Jag tror att det inte finns någon som kan eller vill eller vågar säga vad som saknas eller ska tas bort för att PS ska vara opartiskt? 

Jag väntar på ditt svar - inte på vad du _tycker_ för det har du redan berättat, utan på varför du tycker det och vad du tycker skulle vara annorlunda för att du inte skulle tycka det.
  • Padirac
    nattuw skrev 2020-08-27 20:01:16 följande:
    Jag har svarat. Att du inte är nöjd med ett svar som inte stödjer din agenda ändrar inte på den saken.
    Aha.. min agenda som är att ta reda å varför du tycker det vill du inte svara på, för du har redan sagt att du tycker det.

Tja, har du inte mer att säga om det så håller jag min tidigare observation för fortsatt sann: att ingen som påstår att PS är partiska har ännu lyckats berätta vad som ska bort och vad som saknas för att uppnå opartiskhet.

Tyckande utan grund eller varken mer eller mindre än grundlöst tyckande
  • Padirac
    nattuw skrev 2020-08-28 21:43:40 följande:
    Ingen som påstår att PS är opartisk har hittills kunnat visa att PS är opartisk.  Och där står vi nu.
    Jodå, akademiska undersökningar och material som länkats till tråden av personer som anklagar PS för att inte vara opartiska visar att PS inte alls är partiskt.  

Så vi står inte alls där du tror.  Vi står i ljuset av att de som hävdar att PS är partiskt/inte opartisk inte kan förklara vad de menar och på vilken grund de anser detta, att det inte kan förklara vad som skall bort och vad som skall läggas till för att opartiskhet som de säger sig sakna skall vara uppfylld.

Läs länkat material, läs kommentarerna till detta länkade material så ser du att det rent faktiskt visas att PS inte är partiskt- alltså tvärt emot vad du påstår.

• Padirac
    Xelol skrev 2020-08-29 23:03:45 följande:
    Mig veteligen så är dit svar på alltid att undersökningar som visar att SVT är partiska inte gälls.

Ex när näringslivets medieinstitut vissade detta 2019.
    Du menar de där rapporterna som fäster så stor vikt vid några enstaka inslag per år de senaste 15 åren?

Är dessa inslag något annat än enskilda inslag som inte representerar helheten?

NMIs rapporter som du refererar till är i sig knappast opartiska - de försvarar till exempel SDs rasism och europeisk slavhandel  
  • Padirac
    Xelol skrev 2020-08-29 23:03:45 följande:
    Mig veteligen så är dit svar på alltid att undersökningar som visar att SVT är partiska inte gälls.

Ex när näringslivets medieinstitut vissade detta 2019.
    NMIs rapporter är väldigt tunna i jämförelse med de akademiska undersökningar som presenterats i tråden av de som påstår att PS är partiska/inte opartiska - vilket undersökningarna alltså inte stödjer.

De bygger på en enskild journalists sammanställning, har en del tveksamma slutsatser och förutfattade uppfattningar om hur det förhåller sig istället för att bygga på saklighet och empiriska data.

• Padirac
    Xelol skrev 2020-09-01 21:22:09 följande:

Det finns INGEN undersökning som visar att svt är opartisk.

Det finns enstaka akademiska undersökning om valbevakningen.

Den enda oberoende undersökning av publik service opartiskhet jag känner till är den som gjordes i England som visade att BBC var pro vänster.

Det finns ingen i denna tråd eller någon annan tråd som kan redogöra för vad som ska tas bort och vad som ska läggas till i PS för att de ska anse att PS är opartiska istället för påstått vänster och partiska.

Väntar på att någon ska våga berätta vad de egentligen vill att PS ska sprida för information i samhället...
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2020-09-02 11:04:34 följande:
    Såhär

twitter.com/hanifbali/status/1301043165961609...

Sveriges Radio sprider okritiskt Rädda Barnens åsikter.

Illustrerar dessutom inslag om "ensamkommande barn" med en bild på en död treåring som inte hade ett dugg med "ensamkommande" att göra. Ett inslag fyllt av värdeladdade ord: "möta våld", "utnyttjade", "inlåsta", "neka dem skydd" ...

Vridningen. Valet av vinkel.
    Så hur anser du att insklaget skulle ha gjorts för att uppfylla det du anser vara opartiskt eller ovinklat?  

Kan du redogöra för vad du menar är med i valet av vinkel och hur detta skulle ha balanserats?

Det du gör i inlägget är att säga att vissa ord inte får användas för att de är värdeladdade -  hur ska man beskriva de händelser som RB beskriver med orden "möta våld", "utnyttjade", "inlåsta", "neka dem skydd" ... för att inslaget inte ska vara vinklat?

Jag vet inteom du ser det - men det du skriver beskriver en hårt kontrollerad åsiktskorridor där vissa händelser inte får beskrivas... "möta våld", "utnyttjade", "inlåsta", "neka dem skydd" ...   

Korridoren är trång längt ut på höger, inga värdeladdade ord får förekomma i media om vissa människors utsatthet.

Det är en sorglig syn på människovärde 
  • Padirac
    nattuw skrev 2020-09-03 13:10:00 följande:
    En undersökning från USA visade att mediekonsumtionen skilde sig mellan vänstern och högern. Det skillnaden gjorde det lönsammare att rikta sig till en mer vänsterorienterad publik. Resten är bara ren Darwinism, de som är lönsammast överlever.
    Tanken bakom det du skriver stämmer väl överens med det de undersökningar som tidigare länkats in i tråden säger - det är medias egna logik som driver valet av artiklar och inte en partipolitisk eller ens politisk agenda.

Jag antar att det från bortom mainstream M ser ut som att media vänder sig till en vänsterorienterad publik, men den vänder sig till allmänheten istf till alt right och SDs svans.

All klagan över vänstervinkling och opartiskhet är inget annat en en klagosång för att samhället som helhet inte befinner sig i Polens, Ungerns eller en auktoritär eller en libertariansk samhällsutveckling. Demokrati och liberal demokrati och socialliberalism är fortfarande starkare än fåtalet längts bortom mainstrema M, alt right och SDs svans.

Det är inte vinkling, det är spegling av samhället, vilket är precis vad du själv skiver i detta inlägg.
  • Padirac
    Mentat skrev 2020-09-03 16:28:14 följande:
    Grundläggande fel! Det räcker bra med att vara allmänborgerlig väljare för att se SR/SVT:s vänstervridning. Allt handlar inte om (sd).
    Spännande med ditt inlägg - kan du redogära för vad som ska bort och vad som ska läggas till för att PS ska sluta vara vänstervridna enligt ditt sätt att se på saken?

Har du liksom Flash problem med att verkligt inträffade händelser i utsatta människors liv beskrivs med orden "möta våld", "utnyttjade", "inlåsta", "neka dem skydd" ... ?  Anser du att dessa ord inte får användas eller är det en annan vinkel på dessa händelser du vill ska tas upp, i så fall vilken?

Du kan bli den första i trådarna som faktiskt besvarar dessa frågor.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?