Inlägg från: Flash Gordon |Visa alla inlägg
  • Flash Gordon

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Försök lyssna på P1 ett par timmar vid slumpmässig tid på dagen utan att behöva höra minst ett inslag som behandlar:

feminism/identitetspolitik/genus/könsidentitet/HBTQ och så vidare

Samma P1: inte ett inslag om exempelvis motorkultur eller jakt- och fiskekultur. Någonsin.

Inte ens en ynka bokrecension på ämnet.

Och skulle det någonsin sändas ett inslag om sådant så skulle det vara i en överlägsen och hånfull stil.

• Flash Gordon
    Rataxes skrev 2021-02-16 15:49:59 följande:
    Det är inget jag frivilligt utsätter mig för. Det blir en nyhetssändning i bilen på vägen till jobbet och kanske en lokalradionyhet på vägen hem. Det är vad jag står ut med.
    Tur att CD i bilen funkar. Står inte heller ut med kretinerna i reklamradion.
    Sjövädret och Spanarna är bra men kulturnyheterna och kulturtimmen rapporterar bara om sådant jag skrev om ovan. Helt hopplös slagsida mot en smal, smal del av "kulturen".
    KN75 skrev 2021-02-16 17:41:23 följande:
    Men tycker du att P3 skulle vara bättre?

P3? 

Ingen sund, vuxen person lyssnar på P3.

Typexempel på vad som kan rensas bort i ett bantat Public service. 
  • Flash Gordon

Det senaste våra skattepengar går till är att få se Peg Parnevik och Mikkey Dee gå på Opera.

"Hjälp jag ska gå på opera" heter programmet som av vänsterns trollande megafoner påstås vara livsviktigt för demokratins skull.

Ett program helt i linje med "Sveriges fetaste hundar" och dejtande präster i "Tro, hopp och kärlek".

En radiokanal. En TV-kanal. En hemsida.

Max.

Det räcker för regimmedia.

• Flash Gordon

Det finns ett legitimt argument om samhällsinformation och nyhetsförmedling - opartisk sådan dock.

Det och de officiella minoritetsspråken.

Resten är bara utfyllnad som kan skalas bort.

Vill man sedan argumentera för "barnprogram" och "smal kultur" eller "Sveriges fetaste hundar" så får man klämma in det på 24 timmar radio, 24 timmar linjär TV och en obegränsad datamängd på en hemsida.

• Flash Gordon
    Rataxes skrev 2021-02-17 10:48:29 följande:
    Lyssnar en förmiddag på den regimtrogna statsradion och allt de rapporterar om är corona, klimathot och mer kontroll av samhället. Inget annat verkar existera i deras nyhetsflöde.
    Det är som att lyssna på Stimme der DDR, där kommunistpropagandan är utbytt mot MP's nyfascism.
    Det är givetvis ett problem att de har ett förutbestämt narrativ. Att de inte kan förhålla sig neutrala i sin rapportering. Men det är ju en personal- och policyfråga mer än en fråga om dess själva existens.

Personal kan bytas ut. Policies kan förändras.

Men vi behöver verkligen inte för skattepengar se Peg Parnevik gå på opera
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-02-17 21:33:24 följande:
    P1 med program som "människor och tro", "filosofiska rummet o.s.v. håller oftast en kvalité som är svår att hitta någon annanstans. Visserligen har mycket av det de gör en "viss" slagsida åt vänster och att man kunde önska att de ibland kunde släppa in lite andra perspektiv men det ändrar inte på det faktum att mycket av vad de gör håller en för media ovanligt hög klass.

P2 med sitt utbud av klassisk musik och jazz är ett utmärkt val för den som inte bara är intresserad av reklamradioskval.

P3, nja.

P4 har ett existensberättigande främst genom att det är den kanal där det sänds samhällsviktiga meddelanden och trafikinfo. P4 tycks även vara populär hos de som är lite äldre. Samt att de sänder radiosport.
    Du har P2 Språk, P3 Din Gata, P4+, P6, SR Sapmi och SR Finska också.

Inte ens om man tycker att jazz och filosfiska rummet är nödvändigt i statlig radio "för demokratins skull" så behöves TIO statliga radiokanaler för att uppfylla det så kallade "demokratiuppdraget".

Dagligen lyssnar ca 150000 till 170000 personer i snitt 35+ minuter på P2 både via FM och digitalt. Det går att lägga ned P2och föra över något av programen till en gemensam statlig radiokanal utan att demokratin hotas.

www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/radioundersokningar/lyssnarsiffror-radio-ppm
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-02-19 15:01:58 följande:
    SR håller över lag hög kvalité och har ett existensberättigande eftersom de gör precis det som Public Service ska göra. De tillgodoser de smalare intressen som kommersiell eller politisk media inte är intresserad av. Och några tio kanaler har jag inte i min mottagare. Där får jag nöja mig med fyra. Där den fjärde är vikt till lokalt innehåll vilket innebär att allt inte bara handlar om Stockholm.
    Vilka smalare intressen täcker PS som inte redan "kommersiell eller politisk media" täcker?

All typ av musik finns på Spotify, Youtube, Itunes och liknande tjänster. Stream är det normala men du köpa digitala filer om du vill. Eller så kan du köpa en fysisk skiva med jazz i affären. Marknaden erbjuder såväl CD som vinyl och till och med stenkakor.

P1 kultur-timmens recensioner av konstutställningar, böcker, musik och film är exakta samma till urval, vinkel och slutsats som de som produceras av vilken kulturredaktion som helst på svenska landsortstidningar. Det finns tidskrifter (analoga och digitala) som har som affärsidé att erbjuda kulturdebatt.

PS är bara den svullna gigant det är idag för att man genom historien alltid bara har byggt på med bit för bit utan att ta fundera över att skala bort det som är överspelat. Eftersom man aldrig haft problem med finansieringen.

150000 lyssnare lyssnar 30 minuter om dagen på P2:s utbud. Det behövs inte en helt egen radiokanal för det.

Demokratin är inte hotad om P2 läggs ned och några timmar av musiken i veckan flyttas över till den återstående PS-kanalen.
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-02-21 17:47:06 följande:
    Program som "Människor och tro", "Studio ett", "Språket"

Fördelen med musik via radion är att man inte väljer själv. Vilket innebär en större sannolikhet att man får höra musik man annars inte skulle fått höra eftersom man inte ens skulle veta att den existerade.

Det var nog många år sedan du satt i hotellets frukostmatsal och läste lokaltidningen. De är numera tunna som reklamblad och håller dessutom ungefär samma kvalité som en gratistidning.

Att du på ideologiska grunder hatar SR innebär inte att P2 är oviktig för de 150 000 som varje dag aktivt väljer att lyssna på P2.
    Det finns poddar som täcker samma områden som de där programen.

Och du menar väl inte att vi ska betala 8,5 miljarder om året för att folk ska kunna få "framslumpade" låtar i radion? Finns säkert en random-knapp på Spotify.

En lokaltidning bläddrade jag senast i idag och det är samma Kultur där som på PS.

Jag kan faktiskt inte komma på någonting som jag hatar" så det är ett lite tramsigt ordval men det är inte rimligt någonstans att 150000 personer har en helt egen skattefinansierad radiokanal som de dessutom bara lyssnar på i 30 minunter om dagen.
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-02-27 11:27:26 följande:
    Ja, hos SR.

Den som jämför radio med Spotify har inte förstått vad radio är. Dessutom är SR:s budget inte på 8,5 miljarder.

Nej. Kulturdelen i en genomsnittlig tidning och kulturen i SR är inte samma.

Om det inte är hat så är det en väldigt bra imitation av ideologiskt hat. Och med den logiken kan vi stänga museer, bibliotek och idrottsarenor.
    Tror du verkligen att poddar bara finns hos SR?! Finns gott om poddar, utanför PS, som täcker de ämnen/program du säger dig gilla.

Det var du som talade om musik och att den kom slumpvis på radion. Spotify har musik. Det finns säkert en randomknapp på Spotify.

Kultursidorna i tidningen recenserar samma böcker, filmer och musik på samma sätt som kulturen på PS. Den aktuella kulturdebatten tenderar att vara densamma också. Större än så är inte ankdammen.

Det var länge sedan PS bjöd på unika saker som ingen annan tillhandahåller.

Och det är inte hat att tycka att public service är för stort. Inte heller är det hat att konstatera att det är vänstervridet.

Som du säkert inte läst så tycker jag PS kan vara kvar. Som en kanal. Det räcker för att uppfylla deras demokratiska åtagande.
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2021-02-27 14:41:55 följande:
    Det finns poddar,till och med utmärkta poddar, utanför SR men inga som täcker samma ämnen och håller samma kvalité.

Som sagt en bristande förståelse för vad radio är.

Kultur är mer än recensioner. Det är till och med mer än den aktuella kulturdebatten. Kultur är att ta del av andras tankar och därmed själv tvingas tänka nya tankar. Här har SR mycket att jobba med men att lägga ner SR löser inte det problemet.

Du tycker att det räcker med en kanal för att de demokratiska åtagandena skall vara uppfyllda vilket innebär att du ser statlig media som en demokratisk grundpelare. Där går våra åsikter isär. Jag ser inte statlig media som en demokratisk grundpelare utan som en medieaktör som levererar det jag är intresserad av. Visserligen skulle jag vilja se ett bredare spektrum av åsikter i SR men numera går det komplettera med intressanta poddar så problemet har blivit mindre.

Och för att föregå frågan. Nej jag tycke inte att SR skall finansieras via skattsedeln. Att direkt finansiera media via skattsedeln är antagligen den sämsta finansieringsformen som finns då den inbjuder till påverkan av innehållet. Antingen direkt via direktiv eller indirekt genom hot om framtida budgetförändringar. Skattefinansierad statlig media är något som vi bör lämna åt diktaturer. Det förändrar dock inte min syn på SR som innehållsleverantör.
    Förklara för mig vad radio är då.

Det var du som talade om att P2 sände bra musik och att det "slumpades fram" låtar. Därav min liknelse med Spotify.

Du har inte hittat poddar som du tycker täcker samma ämnen och är lika bra som dina favoritprogram på radion. Det är samma icke-argument för PS existens och utbud som kvinnan som menade att SVT måste sända trädgårdsprogram för de sände just det trädgårdsprogram som hon tyckte var bäst.

All kultur som presenteras inom PS har idag icke-statliga alternativ. Det är tveksamt om PS kultur ens är den största sådana i Sverige. Du måste väl vara medveten om allt som finns utanför PS?!

Ja, jag tror lite grand på den folkhemsromantiska idéen om att PS kan gynna det demokratiska samtalet. När SVT och/eller SR sänder debatter från Riksdagen så ser jag det som en bärande del av PS demokratiuppdrag. Att ge folk chansen att själva få höra sina politiker och informera sig. För att bli mer upplysta väljare i nästa val.

(samma argument försvarar offentliga bibliotek - att ha någonstans att gå och läsa dagstidningen med nyheter och debatt)

Och det finns givetvis en tanke bakom att sätta PS på direkta skattemedel. Det behövs inte 9 miljarder om året för att sända riksdagsdebatter live.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?