nattuw skrev 2021-02-27 14:41:55 följande:
Det finns poddar,till och med utmärkta poddar, utanför SR men inga som täcker samma ämnen och håller samma kvalité.
Som sagt en bristande förståelse för vad radio är.
Kultur är mer än recensioner. Det är till och med mer än den aktuella kulturdebatten. Kultur är att ta del av andras tankar och därmed själv tvingas tänka nya tankar. Här har SR mycket att jobba med men att lägga ner SR löser inte det problemet.
Du tycker att det räcker med en kanal för att de demokratiska åtagandena skall vara uppfyllda vilket innebär att du ser statlig media som en demokratisk grundpelare. Där går våra åsikter isär. Jag ser inte statlig media som en demokratisk grundpelare utan som en medieaktör som levererar det jag är intresserad av. Visserligen skulle jag vilja se ett bredare spektrum av åsikter i SR men numera går det komplettera med intressanta poddar så problemet har blivit mindre.
Och för att föregå frågan. Nej jag tycke inte att SR skall finansieras via skattsedeln. Att direkt finansiera media via skattsedeln är antagligen den sämsta finansieringsformen som finns då den inbjuder till påverkan av innehållet. Antingen direkt via direktiv eller indirekt genom hot om framtida budgetförändringar. Skattefinansierad statlig media är något som vi bör lämna åt diktaturer. Det förändrar dock inte min syn på SR som innehållsleverantör.
Förklara för mig vad radio är då.
Det var du som talade om att P2 sände bra musik och att det "slumpades fram" låtar. Därav min liknelse med Spotify.
Du har inte hittat poddar som du tycker täcker samma ämnen och är lika bra som dina favoritprogram på radion. Det är samma icke-argument för PS existens och utbud som kvinnan som menade att SVT måste sända trädgårdsprogram för de sände just det trädgårdsprogram som hon tyckte var bäst.
All kultur som presenteras inom PS har idag icke-statliga alternativ. Det är tveksamt om PS kultur ens är den största sådana i Sverige. Du måste väl vara medveten om allt som finns utanför PS?!
Ja, jag tror lite grand på den folkhemsromantiska idéen om att PS kan gynna det demokratiska samtalet. När SVT och/eller SR sänder debatter från Riksdagen så ser jag det som en bärande del av PS demokratiuppdrag. Att ge folk chansen att själva få höra sina politiker och informera sig. För att bli mer upplysta väljare i nästa val.
(samma argument försvarar offentliga bibliotek - att ha någonstans att gå och läsa dagstidningen med nyheter och debatt)
Och det finns givetvis en tanke bakom att sätta PS på direkta skattemedel. Det behövs inte 9 miljarder om året för att sända riksdagsdebatter live.