Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

FDFMGA skrev 2020-09-27 11:08:38 följande:
    26 minuter - var det inte så länge Frida Hansdotter klarade av att stå med benan i 90 graders vinkel i Mästarnas mästare? Själv skulle jag inte ens klara fem minuter.

Men jag har för mig att Frida Karlsson klarade en halvtimma för några veckor sen. Jag ska se om jag hittar artikeln.

Jepp. 30 minuter och 11 sekunder.

www.aftonbladet.se/sportbladet/a/Ga10mQ/frida...
    Det blir svårt för tidsstudiemannen från Katarinagatan nu... fler kategorier eller kolumner att hålla ordning på.   
    FDFMGA skrev 2020-09-27 11:10:34 följande:
    Hm, inte benan utan benen.

Med benan i 90 graders vinken kan till och med jag stå i 26 minuter, åtminstone om jag har frisyrgele tillhands.
    haha .. jag är inte säker på att jag klarade benan 90 grader under 26 minuter tidigare ens med gele eller vax - så det har jag gett upp... - 30 minuter i i elljusspåret blir det däremot flera gånger i veckan.
    Flash Gordon skrev 2020-09-27 10:23:04 följande:
    26 minuter.
    Flash!! Notera ovan! 

Det blir många minuters arbete för dig att redovisa nu  - hoppas du får ersättning för all tid du lägger ned - det har ju varit vida omskrivet att SDs medlemmar får står för allt ur egen ficka medans SDs partitoppar drygar ut sina  arvoden med partiersättningar och skattefusk eller andra bedrägerier..  

• Padirac
    nattuw skrev 2020-09-28 00:10:18 följande:

Om de förklaringar som finns i tråden håller en för hög komplexitet så uppstår frågan: hur enkel måste förklaringen vara?

Tvärt om, förklaringarna lyser med frånvaro medans tyckandet är mycket.

Vad menas med vänster vinklat? Vad saknas i PS idag? Vad skall tas bort i PS idag?

3 väldigt enkla frågor som ingen av kritikerna ännu klarat av att besvara.
  • Padirac
    nattuw skrev 2020-10-01 22:35:06 följande:
    Ungefär lika enkelt som att förklara vad vatten är. Särskilt när den man försöker förklara det för är en fisk.
    Du får slipa på din pedagogik och sakkunskap så ska du se att du klarar av det
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2020-10-03 14:29:43 följande:
    55 minuter.
    Nä, från 12:50 till 14:29 är det fler minuter än 55.
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2020-10-03 18:41:18 följande:
    Och där tog det 44 minuter
    Mellan 15:13 och 18:41  är det betydligt längre tid än 44 minuter 
  • Padirac
    nihka skrev 2020-10-05 23:13:54 följande:
    Intressant debatt om public service mellan Elfsberg och en sämre påläst Uvell:

www.svtplay.se/motet
    Kan inte hålla med Uwell om att hon skulle vara bättre på debatt än Elfsberg.

Men Elfsberg sa emot Uwell - väntar nu på att kritikerna ska kalla inslaget för vänstervinklat
  • Padirac
    Missermajser skrev 2020-10-06 00:08:46 följande:

Intressant och bra debatt med undantag för att de var överens om att SVT skulle ha vänster bias. 

Personligen tycker jag den är högerliberal men med dagens mått så skulle väl Bengt Westerberg anses vara kommunist....

Var hörde du att det vara överens om Ps skulle ha vänster bias?

Med 'skulle ha' menar du att de var överens om att var så eller att PS borde vara så?

Vad menar du med vänster bias?  Vad är vänster menar du? Eller vad säger du att de menade?
  • Padirac
    nihka skrev 2020-10-06 19:16:24 följande:
    Nej, det var hon verkligen inte och förnekade dessutom en del fakta.

Det skulle väl vara för att man lät en mer kunnig person uttala sig om vad en mindre kunnig person sa och på så vis framställs den mindre kunniga mindre positivt.

Man kunde ju förstås ha bleepat ut henne när det for iväg som värst för att skona henne från att framstå som så okunnig, men det hade väl tolkats som än mer vänstervridet smile2.gif
    Det här är faktiskt den första definitionen av vänstervridet som presenteras i tråden  - att bleepa ut okunniga tyckare så att det inte tappar ansiktet då de framstår som det de är  

PS kritiker i tråden har inte kunnat höja sin abstraktionsnivå till den nivån så att de klarat en så enkel uppgift - än i alla fall.  

Uwell visade verkligen inte var skåpet skulle stå utan föreföll okunnig och osaklig.  Det enda stringenta hon sa var väl att hon ville att PS skulle fokusera på kärnan, nyheter och sånt - men det var ju å andra sidan Elfsberg som sa att hon sagt det och hon höll med.  
  • Padirac
    nihka skrev 2020-10-06 20:02:46 följande:
    Hahaha! Sant.

Fast Elfsberg menade att de som vill slimma PS egentligen är ute efter att stänga ner då ett slimmat utbud skulle medföra minskade tittarsiffror och en nedåtgående spiral tills PS självdog.

Sedan hade han intressanta fakta om tablå-TV under coronakrisen och hur vi ändrat våra tittarvanor till att se på mer tablå-TV medan Uvell stödde sig på allmänna antaganden om Play.
    Uwell sade väl att hon inte höll med alla dem som sa att PS håller på med en konspiration för att vänstervinkla inslagen. Men hon tyckte att det var regeringen som tillsatte granskningsnämnden och det visste väl CE vilka som var tillsatta (för att inte fälla eller fria inslag)

Vilka sitter då i granskningsnämnden- den som Uwell påstår regeringen tillsatt för att värna om att inte fälla inslag som bryter mot opartiskheten.

www.mprt.se/att-anmala/granskningsnamnden/

I granskningsnämnden sitter en ordförande, sex ledamöter samt fyra ersättare. Samtliga är utsedda av regeringen. Ordföranden i nämnden ska vara eller ha varit domare. Myndigheten fungerar som ett kansli åt granskningsnämnden och vi tar emot alla anmälningar från allmänheten och bereder ärenden till nämnden.

Ledamöter utsedda av regeringen. justitierådet Dag Mattsson (ordförande) bankjuristen Ulrika Hansson journalisten Clas Barkman producenten och projektledaren Berivan Yildiz journalisten och medieanalytikern Gunnar Springfeldt regissören och rådgivaren Bo-Erik Gyberg vd:n och filmproducenten Kristina Åberg

Ersättare:

justitierådet Malin Bonthron (vice ordförande) justitierådet Ulrik von Essen (andre vice ordförande) journalisten Erik Fichtelius journalisten Sofia Olsson Olsén
    Är det dessa personer som Uwell menar friar istället för att fälla partiska inslag?
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2020-10-08 19:46:31 följande:
    Det där tror du inte på själv.
    Vad tror du själv på då?  Att du inte kan vara opartisk eller sanningsenlig eftersom du har politiska åsikter?

Är det så att det i din värld är en helt post-sanning verklighet som spelas upp?

Som jag förstår dig så menar du att journalister inte kan vara opartiska och inte heller framställa sanningsenliga utsagor pga av att de är politiskt färgade...

Med samma resonemang kan du inte heller tro att du själv kan vara opartisk eller sanningsenlig.

Således är allt du skriver partiska osanningar...

Eller... menar du att det är möjligt att det finns personer som inte är partiska, som kan framställa sanningsenliga utsagor? 

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?