Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
En siffra? En doodle? Shoppinglistan?
Ändå gick partiet ut och försvarade siffran som rätt. Dum säger, dum gör
Om du jämställer Sveriges Radio och Tv med gatlyktor och simhallar kanske det är förklaringen till din syn på public service?
Många historiker som exempelvis nyligen avlidne Paul A Levine (som var en god vän till mig) har konstaterat att Sverige var det land som gjorde mest för att rädda och hjälpa judar under andra världskriget trots alla tvivelaktiga balansakter. Den svenska regeringens realpolitiska hållning under kriget möjliggjorde detta. Realpolitiken räddade alltså liv. Tusentals liv.
Aron Flams viftande om akademiska meriter är bara skrattretande. Jag har i skrivande stund 247,5 högskolepoäng inom journalistik och historia och skriver just nu uppsats om Sveriges flyktingmottagande under andra världskriget.
När man gör det läser man rader av böcker av historiker som ägnat åratal av att plöja igenom källäget av det som hände under kriget. Jag kan konstatera det inte finns några belägg bland ledande historiker för de vidlyftiga tolkningar som görs i Flams bok. Även internationella forskare som exempelvis John Gilmour vid universitetet i Edinburgh anser att Per Albin Hanssons och Christian Günthers insatser förtjänar hyllningar i stället för kritik."