Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Flash Gordon skrev 2022-05-04 08:02:00 följande:
    Sveriges Radios arabiska redaktion "råkar" översätta ordet "islamister" till "muslimer" och skriver om att Ebba Busch frågar om "100 skadade muslimer" efter koranupploppen nyss.

I efterhand, när information om detta sprida bland svenskar, ändrar man texten utan att nämna att man ändrat den.

"Oberoende Sverige Radio"

twitter.com/RichardHerrey/status/152157326698...
    Dock det mest intressanta med ditt inlägg, det är att du inte denna gången heller har påvisat att de inte skulle vara opartiska.
    Flash Gordon skrev 2022-05-04 08:04:23 följande:
    Bara avskeda.

Bara dra in skattepengarna till public service.

En god början är att halvera bidragen till fyra miljarder om året och även det är alldeles för mycket för denna vänster-trogna, vinklade public service.

.
    En radiokanal. En TV-kanal. En webbportal.

Max.

Men då ska den vara opartisk och icke.vinklad också.

Vi all förstår att du tycker det är jobbigt att vi har ett så sakligt, objektivt och opartisk media i Sverige, som det mest sakligt, objektivt och opartiska mediet.

Och detta ska ersättas med ett mindre sakligt, objektivt och opartisk.
    Vad skulle syftet vara med detta?
    Du behöver inte svara, då vi alla redan vet att du är rädda för sakligt, objektivt och opartisk av någon udda anledning och den politiska granskningen som följer.
    Det som är allra mest komiskt, det är att andra politiker än SD har fastnat i denna mer genom tiden.

Och i andra änden i vad du vill med media i Sverige, det är den ryska varianten där man "lagför" de som återger verkligheten.(Lagför är väl att ta i, summarisk rättegång är en mer korrekt beskrivet.)

SaraBergljung skrev 2022-05-04 08:40:10 följande:
    Det är väl helt uppenbart att de är vinklade, särskilt om man följde korankravallerna. De nämnde ALDRIG ordet muslim någonstans, förutom i en artikel där ungdomar hjälpte till att städa upp efter upploppen (alltså en positiv artikel). Då helt plötsligt använde man "muslimska ungdomar".

Jag tror att SVT är rädda för att tappa kontrollen över informationen. Man är rädda för att folk ska tycka "fel" om en händelse, och då börjar man snickra på ett budskap som inte tar med hela sanningen, utan bara utvalda delar av den.

Så du måste få berättat för dig om något du redan vet?

Det låter lite som när flashy var upprörd att en texttv notis inte skrev hela Kubas historia och att det är en diktatur.
    Och detta fast SVT/SR säkerligen har upprepat detta tusentals ggr genom åren de varit en diktatur.

Det blir ganska lustigt när du kör narrativ mot någon som är objektiv och opartisk.
    Och det är nyheter om verkligheten och inget tyckande, blir lite komiskt när en som redan vet om vad det handlar om.

Kanske du menar debattprogram, där är det okey att tycka, även om det är helt fel.(Dock står inte SVT/SR för dom.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    SaraBergljung skrev 2022-05-04 12:08:06 följande:
    Jag pratar om SVTs syfte. Det finns en anledning till att de vägrar använda ordet "muslim" i negativa sammanhang.

Hur ofta måste SVT/SR nämna muslim för du ska bli nöjd?
    Varje mening?
    Och hur vet du att det är muslimer, menar du att du redan vet?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    SaraBergljung skrev 2022-05-04 12:19:17 följande:
    När det handlar om muslimer skriver man det. Inte svårare än så.

Om du kollar på hur ofta de kallar Paludan högerextrem så är det i exakt varenda artikel där de skriver om honom. Med andra ord kan de om de vill.

Men de vill inte för de är rädda att svenskarna kan förknippa muslimer med något negativt, om de skriver ut att det är muslimer som begår våldsamma upplopp.

Så hur många ggr ska de skriva muslimer för du ska bli nöjd, du vet ju redan svaret.
    paludan är fascist, har du missat det?
    Och det är inte så högerextrem man kan bli, tro det eller ej det finns värre.

Och det är en del av sakligheten och att han är där som fascist.

Det blir lätt komiskt när du tycker åt SVT/SR, som det mest sakligt, objektivt och opartisk än alla andre medier. här.

• klyban
    SaraBergljung skrev 2022-05-04 12:36:33 följande:
    Det skrev jag redan. När det handlar om muslimer ska det stå muslimer. Inte "demonstranter" eller "ungdomar".

Semantik som ska ge oss vad?
    Du vet ju redan exakt vad det handlar om, och den är inte enda artikeln.
    För ingen kan skriva allt i varje artikel eller notis, ibland måste man hänga med för veta detta.

Muslimer med, diskussion över.
    www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hundratals-samlades-for-manifestation-mot-koranbranningarna-i-malmo

• klyban
    SaraBergljung skrev 2022-05-04 13:10:55 följande:
    Jag gav exempel på att SVT gärna benämner Paludan som högerextrem, men att de aldrig nämner ordet "muslim" i negativa sammanhang (bara i neutrala och positiva). Vad är det du inte greppar?

I artikeln du länkar till är det Nyans partiledare som använder begreppet muslimer, inte SVT. Dessutom är inte artikeln negativ.

Man berätta vilket parti det är och att det är ett fascistiskt parti.
    Det är bra, för först trodde jag det bara var en dansk som var på semester.

Vi insett med länken att man VISST har använt muslimer, så om man följer nyheter, så vet man redan detta även om man bara varit på SVT.
    Så hur många ggr ska muslimer nämnas för du ska bli böjd, och inte heller är det första gången man har berättat om muslimer och upplopp när en fascist ska bränna koranen för "yttrandefrihet".
    Eller kanske vi alltid ska låtsas om att det aldrig står muslimer fast det gör, du har ett exempel och det berättar ditt narrativ är stendött nu.

• klyban
    SaraBergljung skrev 2022-05-04 13:22:53 följande:
    Jag säger inte att det är fel att nämna Paludan som högerextrem. Det jag påpekar är att man gör det SAMTIDIGT som man vägrar påpeka att det är muslimer som begick upploppen i påskas.

Du verkar inte vara intresserad av att läsa det jag skriver, för du upprepar dig trots att jag sade att artikeln visar att det inte är SVT själva som använder begreppet muslim, samt att artikeln i sig inte har ett negativt sammanhang.

Du får faktiskt anstränga dig lite om vi ska ha en debatt.

Muslimer är nämnt, jag har bevisat det för dig.
    Nyheter kan man inte upprepa varje detalj, och att det är muslimer vet vi alla.

Ska vi ha en debatt om att muslimer bevisligen använts?

• klyban
    SaraBergljung skrev 2022-05-04 13:36:28 följande:
    OK, eftersom du struntar i vad jag säger får du samma medicin tillbaka.

Du säger det inte muslimer är nämnda, jag berättar det gör.
    Är inte då diskussionen över och när man DE FACTO har nämnt muslimer i SVT och med dessa demonstrationer och koranbränningar.

Så hur många ggr ska det stå muslimer för att du ska vara nöjd?
    Det är en saklig fråga.

Sen måste man läsa nyheter på daglig basis, för nyheter upprepar inte allt varje gång, då detta skulle göra tidningarna tjockare än jordskorpan och detta bara för en katt går över gatan i artikeln.

Dock bevisligen med min länk bevisade jag att SVT visst nämner muslimer, så vad ska vi prata om nu när vi vet att påståendet är inkorrekt att man inte skulle nämna det.

• klyban
    Flash Gordon skrev 2022-05-04 15:29:00 följande:
    Relevant fråga: hur är man ansvarig utgivare för något skrivet på ett språk man inte själv talar?
    Förklara dig.
    Flash Gordon skrev 2022-05-04 16:26:39 följande:
    Sveriges Radios arabiske journalist menar själv att det inte finns någon egentlig skillnad mellan "muslimer" och "islamister"

" target="_blank">

Jaja, det är han som säger det ...

Sant, om man inte vill gå semantik, men har du inte lärt dig en som är troende i islam kallas för muslim i skolan eller på annat ställe?

Eller är agendan ett hinder för detta?

• klyban
    Flash Gordon skrev 2022-05-05 13:45:31 följande:
    SRarabic blockar alltså en journalist som påpekar att de gjort en felaktig översättning av en text.

Detta är den redaktion som menar att det inte finns någon nämnvärd skillnad mellan "muslimer" och "islamister".

Något är seriöst fel med ett statligt media-bolag som agerar på detta sätt
    .

Public Service behöver bantas ...

.

twitter.com/RichardHerrey/status/152187540779...

Det är lite komiskt, det krävs ju mer anställda som kan även det språket, och du aldrig gjort nått fel i ditt liv.
    Där har du svaret sen.

Dock inser man att diskussionen inte ens berör någon osaklighet av SVT/SR, kan det vara så att ert narrativ att SVT/SR om inte skulle vara opartisk är inkorrekt?

Undrar då man inte ens lägre snuddar att påvisa det.(Det är lugnt, vi alla vet det inte handlar om detta, utan om att inte tillåta den politiska granskningen, som komiskt nog har fått mer andra politiker från andra partier fällda där och under alla åren, typiskt olika regelböcker för sin egen agenda där allt är rät, och andras alltid fel.)

Och sorgligt att man ger sig på någon som råkar göra fel.

• klyban
    Rataxes skrev 2022-05-05 15:18:13 följande:
    Även SR's somaliska nyheter uppgav muslimer istället för.islamister.
    Public service i ett nötskal. 

Lägg ner

Riv skiten 

Salta marken 

Varför?
    Undrar då du glömde av att berätta det.

Lite komik dock, många ser ingen direkt skillnad på muslim och islam och malplacerar ordet ofta.(Och skulle inte förvåna mig en tusendel och även du gör det och med tanke på hur ofta det sker, komiskt nog vet vi alla vad som är vad, så vad poängen är få vi nog aldrig reda på.)

Gör detta SVT/SR att inte vara opartiska, nope, inte denna gång heller noterar vi.
    Och varför vill man ta bort det mest opartiska och mest sakliga mediet i Sverige?
    Ersättas med ett mindre sakligt och opartiska medie?
    Men faller ni inte på eget grepp då?
    För då är ju det mediet än mindre opartiskt, och det berättar ni ju är dåligt.

What gives?

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?