Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

nattuw skrev 2020-08-20 21:44:47 följande:
    Nå då kan väl du bli den första. Förklara hur du kommit fram till att Svensk Public Service är opartiskt och att alla som har en annan åsikt än dig har fel.
    Bevisbördan ligger på den som motsäger. PS skriver så här: 
    https://kontakt.svt.se/guide/vad-innebar-det-att-svt-ska-vara-opartiska
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    nattuw skrev 2020-08-24 22:46:25 följande:
    Påståendet att  Svensk Public Service är opartisk är ett binärt påstående. Det är antingen sant eller så är det falskt. Vilket gör att det räcker med ett enda motbevis för att påståendet "Svensk Public Service är opartisk" skall vara ogiltigt. En fällning i granskningsnämnden för partiskhet räcker för att visa att påståendet "Svensk Public Service är opartiskt" inte är sant.

Så har eller har inte granskningsnämnden någon gång fällt Svensk Public Service för opartiskhet?

Nu var trådens rubrik inte "Är Svensk Public Service opartisk" utan "Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska? ". Vid en första anblick kan skillnaden synas vara obetydlig men det finns en viktig skillnad. Trådstarten frågar inte efter fakta utan efter hur du som mediekonsument upplever Svensk Public Service.

De som upplever Svensk Public Service som opartisk anser att de som har en avvikande åsikt bara vill sprida högerpropaganda eller jobbar åt en underrättelsetjänst från någon skurkstat som inte har en vänsterregering. Vilket ger en fingervisning om att de som anser att Svensk Public Service är opartisk lutar åt vänster.

De som inte är lika övertygad om Svensk Public Service opartiskhet anser att Svensk Public Service är vänstervriden.

Sen finns det antagligen en grupp i mitten som struntar i vilket så länge de visar "Allsång på skansen" och "Morden i midsomer"

Så kan vi dra någon slutsats av att de som är nöjd tycks ligga längre till vänster och de som inte är lika nöjd oftare tycks ligga till höger?
    Nej, slutsatsen man kan dra är att många här som är missnöjda är hatiska mot vänster. Hur icke-vänsterhatare och nöjda personer upplever PS och röstar vet vi mindre om.
  • nihka
    KillBill skrev 2020-08-25 13:37:16 följande:

Allt är relativt.

Det finns ingen nyhetsmedia i Sverige som befolkningen har lika högt förtroende för som SR och SVT. Ser man på riksdagspartierna så är det bara SD där inte en majoritet av väljarna har mycket/ganska stort förtroende för SVT och SR. I själva verket säger förtroendeundersökningar om PS mer om SD väljare än om PS.

Där torde man finna en hög andel av de konspirationsteoretiker som nästan urskiljningslöst inte har något förtroende för något eller någon annan än andra som inte heller har något förtroende för något eller någon annan.

I ljuset av det kan man se förtroendeundersökningar nästan som en diagnosform för misfits.
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2020-08-26 10:24:53 följande:

Precis  e-x-a-k-t  det här

SVT engagerar sig mer i ett polisingripande i USA än i ett våldtäktsöverfall med tortyr i Solna

https://twitter.com/rickardwessman/status/1298342280202465281

Hur man väljer ut vilka nyheter man vill lyfta fram.

SVT har inte "engagerat" sig mer eller mindre i något. Det finns inget "engagemang" utan ett rapporterande.

Om du med "engagemang" menar hur långa inslagen är handlade det mesta av kvällen om corona.

TV4-nyheterna hade ett något lite längre inslag om våldtäktsöverfallet, men andra händelser som corona fick mycket mer tid även där.

Hur man väljer hur man vill lyfta fram SVT...
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2020-08-25 13:13:21 följande:
    Det är heller inga obetydliga skillnader.

Hos vänster har 80+ % förtroende för public service

Hos högern - 60% blankt.

(SOM, 2017)

Sedan är inte det exakt samma som om man tycker de är opartiska eller inte, men som skrivet ovan - en fingervisning.
    Så förtroendet är högt bland högern och ännu högre bland vänstern och högt överlag internationellt sett.

En skillnad på 20% finns dock, men då får man betänka att hela den konspirationsteoretiska megafonhögern som är missnöjd med allt och alla förutom andra som är lika missnöjda med allt och alla reflekteras i förtroendesiffrorna för högern.
  • nihka
    nattuw skrev 2020-08-27 20:22:21 följande:
    Troligen genom att titta på CNN. Det blir billigare och är enklare att använda nyheter från CNN än att bedriva egen journalistik.
    Troligen, tror inbillar sig, ingen aning, verkligen ingen som helst aning...
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2020-08-27 20:46:55 följande:
    Så är det ju.
    Nickedocka som också tror inbillar sig, ingen aning, verkligen ingen som helst aning...
  • nihka
    KillBill skrev 2020-08-28 13:13:44 följande:

Apropå amerikansk politik..

Hahahaha! Och exakt hälften av dem är kvinnor. Just grab them by the pussy! 
  • nihka
    nattuw skrev 2020-09-03 23:46:07 följande:
    Vilket inte var vad jag skrev.

Att sälja handlar inte om att spegla samhället utan om att hitta sin kundgrupp.  Etablerad media har hittat sin kundgrupp till vänster och det är därför föga förvånande att etablerad media anpassat (vinklat) sitt innehåll så att det skall passa vänstern.
    Aha. Och då gör annan media samma sak för sin kundgrupp åt höger. Så det existerar ingen nyhetsrapportering utan bara att sälja till olika kundgrupper.
  • nihka
    nattuw skrev 2020-09-04 00:32:23 följande:
    Media säljer bara en produkt som alla andra. De lever på att leverera det kunderna vill ha. Vill kunderna ha nyheter så levererar media nyheter. Vill kunderna ha skvaller så levererar media skvaller. Går det göra mer pengar på att vinkla nyheterna eller skvallret så vinklar media nyheterna eller skvallret.
    Och då gör annan media samma sak för sin kundgrupp åt höger och vinklar för att göra dem nöjda?
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?