Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Mentat skrev 2020-07-03 05:17:25 följande:
    Ja, du missförstår så grundligt och konsekvent att jag undrar om det är med flit? Public service har idag en allmän vänstervinkling. Det är kanske inte förvånande med tanke på journalistkårens sympatier men det hindrar inte att det bevisligen finns där.
    Jag skulle vilja komma bort från den här vänstervinklingen och ha ett opartiskt PS. Det är exakt det vi inte har idag. Allt tal om att jag skulle vilja politisera PS eller vilja ha en högervinkling är helt gripet ur luften
    Fast det är ju bara bevisat inne i ditt kranium.
  • nihka
    Xelol skrev 2020-07-03 18:19:59 följande:

läs exempelvis mediestudierma om valet 2018.

Det fanns två nyhetsmedier som drev en annan dagsordning än resten av nyhetsmedierna i Sverige, dessa var publik service samt Aftonbladet.

Publik Service och Aftonbladet hade större fokus på vänsterfrågor så som Miljö och social förmåner.
    Mellans resterande nyhetsmedier hade mer fokus på högerfrågor så som Lag och ordning samt invandring.

Sen kommer frågan om det är PS+aftonbladet som är vänstervridna  eller övriga nyhetsmedier i Sverige som är höger vridna?

Personligen så anser jag det PS+aftonbladet som är vänstervriden.

Se https://mediestudier.se/wp-content/uploads/2019/03/kampen_om_mediebilden.pdf

Fast det är inga höger- och vänsterfrågor - bara hur man förhåller sig till respektive frågor.

Eller menar du att någon skulle strunta i exempelvis miljön?
  • nihka
    Mentat skrev 2020-07-03 18:06:04 följande:
    Ja, jag skriver vänstervinklad betydligt oftare än jag skriver högervinklad. Helt rätt, det visar att jag står till höger. Helt analogt visar alltså statistiken att PS står till vänster.

Q.e.d. Tack för det!
    Nope. Det betyder bara att du inte klarar av att vara objektiv.
  • nihka
    Xelol skrev 2020-07-04 11:23:20 följande:

Olika frågor gynnar olika partier olika mycket, Miljöfrågor gynnar Mp+C samt välfärd gynnar S+V. Visst är det konstigt att PS använder sin urvalsmakt för att driva dessa frågor i en valrörelse?

Detta stycke säger väl allt från tidigare länkade rapport,
    ? Den nyhetsjournalistiska bevakningen av valrörel- sen 2018 visar också en strävan hos journalisterna att fungera som uttolkare, vilket kan ses som ett uttryck för tolkningsmakten. Några indikatorer på detta är att en betydande del av rapporteringen är tolkande snarare än beskrivande, förekomsten av tydligt värde- rande ord och uttalanden från journalister sida?

Annars kan du även läsa rapporten från Kent Asp (Göteborgsk universitet) Där det står att aktuell (SVT) var det nyhetsmedie som främst gynnade de rödgrön. https://jmg.gu.se/digitalAssets/1335/1335825_63-mediernas-prestationer-och-betydelse.pdf

L
    äser man den rapporten så ser man att hur en opartisk synpynkt skulle vara bättre att lägga ner publik service och ge alla en DN permutation istället (skulle ävem vara mycket billigare)

Nej, alla partier har en inställning till alla frågor, bara olika inställning.
  • nihka
    mari123 skrev 2020-07-07 17:14:48 följande:

Nä inte ett dugg. För min del spelar det inget roll numer för jag ser aldrig på teve och lyssnar aldrig direkt på radion. Finns jättemycket bra på SR om man väljer ut guldkornen och laddar ner. Har en gammal kompis (tant som jag själv) som talade sig varm om ngt radioprogram hon brukade lyssna på och HERREGUD så kul det var.......och en dag......var väl ett par år sedan så tänkte jag...-"Men jag ska var positiv och så slog jag på radion och jag LOVAR.....det tog 20 minuter innan jag hörde skit om Trump! Fel dag, fel tid.........tydligen....eller?

Nu är det ju inte skit om Trump utan skit som Trump sagt och gjort. Just grab them by the pussy. Så säger och gör väl alla statsöverhuvud. Eller inte.

Don't shoot the messenger. 
  • nihka
    nattuw skrev 2020-07-09 16:36:45 följande:
    Även om det tog en oacceptabelt lång innan det började kastades sten på Trump så kanske du ändå kan finna tröst i att dina skattepengar åtminstone aldrig kommer att användas för att säga något positivt om Trump.
    Det beror väl på Trump själv. Om han hade lite mer intresse för sitt ämbete och lite mindre intresse för sin egen person skulle han kanske kunna åstadkomma fler positiva saker för media att rapportera om.

Jag har aldrig röstat på socialdemokraterna men respekterar Stefan Löfven just för att han inte gör en mediacirkus av sin egen person - så som det är brukligt för våra statsöverhuvud oavsett om de representerar höger, vänster eller mitten. Representera är nyckelordet här. Trump representerar först och främst sig själv dissandes experter - andras och egna om de går emot honom och det är då det blir barnkammare.
  • nihka
    En tönt som heter gagga skrev 2020-07-14 20:49:49 följande:
    Eftersom du aldrig sett ett opartiskt PS så skulle du inte känna igen det ens om det bet dig  i arslet.

Mina invändningar är exempel från verkligheten.

Skulle du reagera om Jimmie Åkesson fick angripa en Isabella i morgonstudion samtidigt som SVT sätter munkavle på Isabella. Jag är 100% säker på att du och hela pk-eliten skulle gå i taket vid ett sådant förfarande. Med all rätt. Men eftersom du vet att det aldrig kommer hända kan du fortsätta låtsas att SVT är opartiska.

Fick lille Morgan använda SVT som magafon? Såg han ut som en megafåne när han gjorde det? Svaret är ja. På båda frågorna.

Jag tolkar dina inlägg som att du vill bevara SVT som vänsterns propagandakanal.

Program är ständigt vinklade åt vänster, men jag har respekt för att det är svårt att upptäcka för den som själv står väldigt långt till vänster.

Att tysta PS skulle aldrig falla mig in. Jag vill att PS ska göra sig lika oberoende av vänstern som man idag är av högern. Är du med?
    Komparera förutsägbar; förutsägbar, mer förutsägbar, man och missnöjd.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    En tönt som heter gagga skrev 2020-07-15 00:07:00 följande:

Hahaha, hehehe...ville vara lite extra tydlig. Och vips verkar det som alla de tre små vänstertrollen på hela FL fattar vem jag är.

Komparera narcissistisk; man och missnöjd, man och missnöjd, man och missnöjd.
  • nihka
    Padirac skrev 2020-07-15 01:39:59 följande:

Tro mig, alla har redan fattat vem du är

Det är väldigt viktigt för personen i fråga.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?