Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

RebeckaZ70 skrev 2019-11-19 17:00:20 följande:
    Ha en riktigt skön semester i vårt vackra land! Hör gärna av dig i PM om du vill ha tips på utflykter eller sevärdheter.
    Yes! Happy holidays:

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    nattuw skrev 2019-11-20 14:18:25 följande:
    Det är alltid trevligt med ett resmål som inte är attraktivt för antisemiter.
    Det är alltid trevligt med ett resmål som ligger i ett land som inte har legat i konflikt/krig de senaste 50 åren, men det finns säkert de som kittlas av det också.
  • nihka
    KillBill skrev 2019-11-21 13:16:01 följande:

SD ledarenm Jimmie Åkesson säger i intervju i P1 nu på morgonen att en av public service främsta uppgifter ska vara att "förmedla gemensamma normer och värderingar".

Är det bara jag som tycker att det börjar bli läskigt? Hur tusan kan partier som M och KD tänka sig att samarbeta med parti som hyser fascistoida idéer?

Jaja. Bara precis i motsats till PS uppdrag. Varför vill man öht göra nåt med PS? Är det inte bättre att bara starta upp en SD-propagandabyra? 
  • nihka
    KillBill skrev 2019-11-21 13:16:01 följande:

SD ledarenm Jimmie Åkesson säger i intervju i P1 nu på morgonen att en av public service främsta uppgifter ska vara att "förmedla gemensamma normer och värderingar".

Är det bara jag som tycker att det börjar bli läskigt? Hur tusan kan partier som M och KD tänka sig att samarbeta med parti som hyser fascistoida idéer?

Jaja. Bara precis i motsats till PS uppdrag. Varför vill man öht göra nåt med PS? Är det inte bättre att bara starta upp en SD-propagandabyra? 
  • nihka
    ErikaMor skrev 2019-12-06 09:17:04 följande:

I går råkade jag titta på tablå-TV och på Aktuellts 21.00 sändning.

I ett nyhetsinslag om USA och kolgruvor tog reportern och inslaget tydlig ställning FÖR kolet och mot Trump för att han tidigare hade lovat att återupprätta kolindustrin. Med detta hade han enligt inslaget misslyckats. 
    Om Aktuellt m fl gillar kol-användningen så är man väl glada då att man i Asien ska bygga 1400 nya kolkraftverk.

Nåja, ovan var mest bara för att ge en bakgrund.
    Det jag tycker är mest anmärkningsvärt är att SVT i inslaget valde att använda sig av effektskapande bakgrundsmusik i ett nyhetsinslag.
    Att använda sig av effektskapande musik för att påverka mottagaren av budskapet anser jag inte är opartiskt och jag tycker att det direkt strider mot Public service uppdrag och regler.

Jag läste tidigare i tråden att vissa medlemmar envetet förnekade att effektskapande bakgrundsmusik ens förekommer i SVT:s nyhetsinslag.
    Dessa medlemmar uttryckte sig minst sagt nedvärderande, raljerande och hånfullt.
    Därför tycker jag det är påkallat, när jag nu råkade se ett sådant inslag, att faktiskt påpeka att dessa hånfulla, raljerande och otrevliga medlemmar hade fel.
    FEL!

SVT använder effektskapande bakgrundsmusik i sina nyhetsinslag, för att påverka mottagaren i en särskild riktning.
    Så svaret är nej, ps och SVT är absolut inte opartiska.

MUUU! Kackel, kackel. Kor som råmar är absolut effektskapande. Det får effekten att vi tror de är kor. Vänsterkor
  • nihka
    KillBill skrev 2019-12-06 12:25:37 följande:

Du har totalt missförstått programinslaget. Aktuellt tar inte ställning i kolfrågan utan redovisar fakta.  Vad lovade Trump  före valet gällande USAs kolkraft? Vad har hänt med kolkraften i USA efter valet? Kolet och miljön, Asiens satsningarna på kol och EU:s motdrag etc.

Och den "effektskapande" musiken?
  • nihka
    K Markatta skrev 2019-12-06 08:31:41 följande:

Den förre nyhetsuppläsaren Claes Elfsberg, numera Arg Pensionär, tycker att hans gamla program Rapport blivit allt för snuttifierat:

www.expressen.se/noje/elfsbergs-nya-harda-kritik-mot-svt-och-rapport/

En följd av de nya direktiven där man ska fokusera mer på lokala nyheter. Det tär på resurserna och en massa lokala nyheter ger inte en heltäckade bild på riksnivå.
  • nihka
    ErikaMor skrev 2019-12-06 16:59:50 följande:
    Var du en av dem som tidigare i tråden försökte dölja och förneka att SVT använder effektskapande bakgrundsmusik för att påverka tittarna?
    I så fall hade du fel, så som de som vill dölja och förneka så ofta har.

Gällande det aktuella nyhetsinslaget är det helt ok att du har en annan uppfattning än jag. Jag står alltid upp för att var och en får ha sin egen åsikt och att var och en är fri att framföra sin åsikt.

Fakta är ju dock att SVT helt uppenbart och upprepat använder effektskapande bakgrundsmusik i sina nyhetsinslag för att påverka och styra hur tittarna ska uppleva och ta emot budskapet.

Du får fortsätta leva i förnekelse och fortsätta försöka dölja och förminska sanningen, om du gillar det. Det är dock bara konstatera att du tillhör en krympande skala.
    79% anser att Public service INTE är opartiska.
    Att använda effektskapande bakgrundsmusik för att försöka påverka tittarna är självfallet ingenting som stödjer att man ens skulle vilja försöka vara opartisk.
    Det kan vare sig du eller någon av dina högljudda kollegor dölja.
    I sak hade du och dina medlöpare fel, vilket du och ni mycket väl är medvetna om, men som du och ni som vanligt försöker dölja och förneka.
    Var det så här den "effektskapande musiken" lät? Den som ingen kunnat länka till:

[...]

HAHAHAHA!

Du får verkligen sluta inbilla dig att en tråd på FL ger en mer rättvisande bild av NÅGOT än en kontrollerad opinionsundersökning. 
  • nihka
    ErikaMor skrev 2019-12-09 13:19:09 följande:

I trådens inledning finns en omröstning.
    Resultatet visar just nu att av 512 röster anser 79% att Public service INTE är opartiska.
    Kanske vissa högljudda skulle behöva läsa resultatet och reflektera över detta åtminstone ett par sekunder innan man häver ur sig alla otrevligheter mot dem som har samma åsikt som den extremt stora majoriteten i tråden?
    Uppenbarligen anser 79% att det inte går att dölja och förneka att Public service brister när det gäller opartiskhet.
    Detta oavsett hur högt och ihärdigt vissa försöker att skrika om motsatsen.

Jepp. Det är bara att regga på med ett nytt nick i vanlig ordning och rösta i alla favorittrådarna.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2019-12-09 19:36:32 följande:
    Inte bara rösta.

Det är nog minst lika viktigt att trösta FL:s mest "bildade" SD-svanskonstnärer så de inte hämmas i det idoga arbetet att finna konst som skulle kunna täcka över det solkigt bruna på den nyauktoritära åsiktskorridorens väggar.

Lustigt förresten att bildkonstnärerna så oförblommerat tillägnat sig första ledet i det som skulle känneteckna det kommunistiska himmelriket: Av var och en efter förmåga.
    Riksdagsval är ju lite kämpiga med regler om en röst per person när man är annars van vid att kunna rösta obegränsat antal gånger.

Lite menskonst kanske. Det brukar få raggen att resa sig på män som tycker att dickpics ändå är "en rolig grej".
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?