Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Xelol skrev 2020-07-05 13:06:32 följande:
     En viktig aspekt att notera är dock att kritiken mot Socialdemokraterna och särskilt Sverigedemokraterna i första hand kom från andra politiska partier och handlade om politiska sakfrågor. Att dessa partier fick en mindre gynnsam bevakning beror därför inte på att journalister var mer kritiska mot dessa än mot andra partier. Däremot formulerades kritiken mot de borgerliga oftare av journalister

Kritiken mot S var från oppositionen mellans oppositionens kritiken var från journalister (PS). Jag skulle inte säga att det är bra jobb när journalister öppet kritiserar oppositioner.
    om vi istället för att som du cherrypicka en liten del av texten i materialet du använder  - men inte vill refererat till -  skrivs hela stycket så här:

"Förflyttar vi oss till frågan om tolkningsmakten är en central fråga hur rapporteringen av de politiska partierna såg ut. Här visar resultaten att även om de rödgröna och Alliansen fick lika stor medieuppmärksamhet var i synnerhet bilden av Socialdemokraterna mer negativ. På så sätt gynnades Alliansen som regeringsalternativ helt klart i bevakningen av valrörelsen.

Även Sverigedemokraterna fick en mindre gynnsam behandling, och liksom för det största regeringspartiet kombinerades en stor medieuppmärksamhet med mycket kritik.En viktig aspekt att notera är dock att kritiken mot Socialdemokraterna och särskilt Sverigedemokraterna i första hand kom från andra politiska partier och handlade om politiska sakfrågor. Att dessa partier fick en mindre gynnsam bevakning beror därför inte på att journalister var mer kritiska mot dessa än mot andra partier. Däremot formulerades kritiken mot de borgerliga oftare av journalister, vilket hade att göra med diskussionerna kring regeringsbildningen och relationen till Sverigedemokraterna. De konfliktlinjer som framkom i den nyhetsjournalistiska bevakningen speglade dock i första hand vilka motståndare de politiska partierna själva valde att fokusera på, där de borgerliga drev ett tvåfrontskrig mot Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna. Detta var särskilt tydligt hos mittenpartierna Liberalerna och Centern. På liknande sätt bedrev de rödgröna ett tvåfrontskrig mot Alliansen och Sverigedemokraterna. Bilden av konfliktlinjerna ger inte vid handen att någon gynnades eller missgynnades av medierna när det gäller vem som målades upp som fiende eller vän."

Vidare skrier det i materialet du använder men inte vill referera till

"En given följdfråga, inte minst mot bakgrund av anklagelser mot nyhetsmedierna för att vara partiska, är om det finns några tecken på partipolitisk partiskhet. En sak är vilka partier som gynnas eller missgynnas av den nyhetsjournalistiska bevakningen, en annan är hur mönster i den nyhetsjournalistiska bevakningen ska förklaras. Handlar förklaringarna om medialisering och strukturell partiskhet eller om politisk partiskhet? Vår slutsats är att det är svårt att se några tydliga drag av politisk partiskhet. Om vi börjar med valfrågorna är det ganska klart att de är ett utslag av strukturell partiskhet och medialisering snarare än någon form av politisk partiskhet, det vill säga vilka frågor som sågs nyhetsmässiga eftersom partierna förde fram dem och människor såg dem som viktiga. Lika lite som att miljöfrågorna fördes fram för att gynna Miljöpartiet fokuserade medierna på bilbränder för att gynna Sverigedemokraterna. Det är ett tydligt exempel på att mediernas urvalsmakt ifråga om nyheter under valrörelser inte handlar om att medvetet gynna vissa partier. Det är andra faktorer – inte minst institutionaliserade nyhetsvärderingar – som styr"

jag ser det som att du försöker vilseleda och förfalska genom ohederlig argumentation och cherrypicking av enstaka rader text ur ett material som du dels inte anger och dels vill framställa som att vara från ett annat material.

Här är materialet du citerar valda delar ur och som du ger ett falskt innehåll.

http://mediestudier.se/wp-content/uploads/2019/03/Medialiserad-eller-politiserad-bevakning.pdf

https://mediestudier.se/publikationer/kampen-om-mediebilden/
  • Padirac
    nattuw skrev 2020-07-05 14:36:21 följande:
    Samma personer som slår ner på allt och alla som inte går socialdemokraterna ärenden ser inga problem med svensk public service. Det är inte bara det att de inte ser några problem med svensk public service utan de använder samma metoder för att försvara svensk public service som de använder för att försvara sitt parti mot alla som anses kunna utgöra ett hot mot partiet. Däremot har de inget till övers för media som de anser förmedla en annan bild än de själva anser vara den rätta.
    Det stämmer att jag inte har något till övers för SDmedia eller annan alternativ media med kopplingar till fascism eller etnonationalism eller media som sprider alternativa fakta baserade på politiska agendor.

Metoden att  syna premisser och argument, peka på ohederliga argumentation och falska citeringar  är naturligtvis inget som är fel. 

Här har förepråkare för uppfattningen att PS är partiska och vänstervinklade referrat till material som stödjer uppfattningen att PS inte vänstervinklade och inte partiska och att det inte finns något partipolitisk bias eller politisk agenda i PS.

Försvaret för ett opartiskt PS mot de som vill politisera och vinkla PS för att stödja auktoritära partier och normalisering av alternativa fakta har inte med något annat än försvar av demokrati, yttrandefrihet och en sann verklighetsbeskrivning att göra. Den som vill motarbeta detta utgör ett hot mot Sverige, Sveriges befolkning och demokrati.

• Padirac
    Mentat skrev 2020-07-05 06:39:37 följande:
    Du kan knappast förneka att "extremism" och "populism" är nedvärderande uttryck. Som framgick av mitt inlägg har jag inte alls begärt att de skall rapportera lika mycket men att en slagsida på 100:1 är oerhört mycket. Jag börjar bli rätt trött på att behöva påpeka att jag inte alls har uttryckt det du påstår att jag säger.

Jag har inte påstått att jag skulle vara opartisk. PS gör det däremot men lever inte upp till det, vilket siffrorna visar. Du vill inte erkänna det, vilket inte direkt förvånar mig då du väl(?) stöder dagens regering men det är ändå rätt talande att man kan förneka det siffrorna visar. Antingen står PS själva så långt till vänster att betydligt fler rörelser framstår som extrema till höger för dem eller så vill de bara i oerhört hög grad uppmärksamma högerpopulism och inte ta upp vänsterpopulism och då är de inte heller opartiska utan står till vänster.
    ser nu att  ett 'inte' försvunnit från texten som jag skrev i mobilen ..

Nej du har inte påstått det jag säger du påstår. Men om jag tar ditt argument och använder det och dess premisser på de inlägg du producerat på FL ser jag att
    1. Du är partisk (vilket du medger)
    2. En partisk person INTE kan RAPPORTERA opartisk
    3. Din bedömning av PS opartiskhet är partisk.
    4. Alltså kan du som partisk inte bedöma PS opartiskhet
    .
    Padirac skrev 2020-07-05 11:20:52 följande:
    ...
    Nej du har inte påstått det jag säger du påstår. Men om jag tar ditt argument och använder det och dess premisser på de inlägg du producerat på FL ser jag att 1. Du är partisk (vilket du medger) 2. En partisk person kan vara opartisk 3. Din bedömning av PS opartiskhet är partisk. 4. Alltså kan du som partisk inte bedöma PS opartiskhet.

Argumentet är dött. Hitta ett nytt.

....
    Det finns lite mer att säga om hur du vaktar språkets användning, hur du vill normalisera en del företeelser, saker och förskjuta betydelser av andra, men det vill jag återkomma till i ett annat inlägg..

Sen till det intressanta om värdeord  - du verkar vilja dra växlar på att det används ord som extremhöger och extremvänster - där du menar att rapporteringen av viss eller all extremism inte skall rapporteras som extremism.  vad detta är väntar jag på att få höra..

Normaliseringen av högerextremism ses främst hos alt-right, Steve Bannon et al , nazister och fascister. Det är starkt representerat hos SDs svans och följare, SDnära media, neo nationalistik media och den identitra rörelsens alternativa media. Gemensamt för alla dessa är hatet mot media, journalister, politiker, det så kallade 'etablissemanget' tillsammans med retoriken som följer med detta. Det är ett eget universum som spinner runt alternativa fakta, auktoriträra uppfattningar, hat mot det de kallar vänsterliberala, kulturmarxism, främlingar och det starka demokratiska samhället. 
  • Padirac
    Xelol skrev 2020-07-05 17:47:57 följande:
    Återigen,

Neutrala Journalister kritiserar Alliansen mellans Alliansen får kritiserar regeringen.

Typ,
    Nu låter vi Annie Lööf kritisera S under 30 sek.
    Sen får vår politiska kommentator kritisera C under 30 sek.

Nu har både blivit kritiserad i 30 sek men ingen höjd tar till att PS låter sina Politiska kommentatorer kritisera alliansen mellan politiker kritiserar regeringen.

Jag ser det inte som opolitisk rapporteringen då olika befattningar har olika betydelse i debbaten, detta tas inte upp i artikeln.
    Du får nog läsa hela materialet du citerade från så begriper du bättre vad det står. Raderna finns i en kontext som tycks ha gått förlorad mellan papper och tangentbord
  • Padirac
    Xelol skrev 2020-07-05 17:47:57 följande:
    Återigen,

Neutrala Journalister kritiserar Alliansen mellans Alliansen får kritiserar regeringen.

Typ,
    Nu låter vi Annie Lööf kritisera S under 30 sek.
    Sen får vår politiska kommentator kritisera C under 30 sek.

Nu har både blivit kritiserad i 30 sek men ingen höjd tar till att PS låter sina Politiska kommentatorer kritisera alliansen mellan politiker kritiserar regeringen.

Jag ser det inte som opolitisk rapporteringen då olika befattningar har olika betydelse i debbaten, detta tas inte upp i artikeln.
    Här är stycket du plockar rader från utan källredovisning

"Förflyttar vi oss till frågan om tolkningsmakten är en central fråga hur rapporteringen av de politiska partierna såg ut. Här visar resultaten att även om de rödgröna och Alliansen fick lika stor medieuppmärksamhet var i synnerhet bilden av Socialdemokraterna mer negativ. På så sätt gynnades Alliansen som regeringsalternativ helt klart i bevakningen av valrörelsen.

Även Sverigedemokraterna fick en mindre gynnsam behandling, och liksom för det största regeringspartiet kombinerades en stor medieuppmärksamhet med mycket kritik. En viktig aspekt att notera är dock att kritiken mot Socialdemokraterna och särskilt Sverigedemokraterna i första hand kom från andra politiska partier och handlade om politiska sakfrågor. Att dessa partier fick en mindre gynnsam bevakning beror därför inte på att journalister var mer kritiska mot dessa än mot andra partier. Däremot formulerades kritiken mot de borgerliga oftare av journalister, vilket hade att göra med diskussionerna kring regeringsbildningen och relationen till Sverigedemokraterna. De konfliktlinjer som framkom i den nyhetsjournalistiska bevakningen speglade dock i första hand vilka motståndare de politiska partierna själva valde att fokusera på, där de borgerliga drev ett tvåfrontskrig mot Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna. Detta var särskilt tydligt hos mittenpartierna Liberalerna och Centern. På liknande sätt bedrev de rödgröna ett tvåfrontskrig mot Alliansen och Sverigedemokraterna. Bilden av konfliktlinjerna ger inte vid handen att någon gynnades eller missgynnades av medierna när det gäller vem som målades upp som fiende eller vän."

samma källa som ovan
  • Padirac
    Xelol skrev 2020-07-06 01:13:59 följande:
    Sen hopade du över nästa stycke där det står,

En tolkning av Medievalsundersökningen 2018 skulle givetvis kunna vara att Sverigedemokraterna backade i valspurten på grund av den negativa medie- bilden. Troligen hade de också fått ett bättre valresul- tat om mediedagordningen i högre grad hade fokuse- rat på frågor om invandring och flyktingar, på samma sätt som exempelvis Miljöpartiet hade fått ett bättre valresultat om miljöfrågan legat högre på mediedag- ordningen och Liberalerna om skola och utbildning hade dominerat mediedagordningen.

Sen kan man gå till sidan 60 och läsa att AB och PS är dom som främst skiljer ut sig inom Medie Sverige gällande vilka frågor man ska lyfta.

Går vi ner på enskilda nyhetsredaktioner varierar måtten på överensstämmelse mellan .61 (Dagens Nyheter och Aftonbladet) och .78 (Expressen och TV4 Nyheterna). De flesta parvisa jämförelser mellan nyhetsredaktionernas dagordningar visar en överens- stämmelse med en ÖK-koefficient på antingen runt .70 eller .75 Likheterna är därmed uppenbara om än inte absoluta. De redaktioner som skiljer ut sig mest är Aftonbladet och Ekot. Dessa redaktioners nyhets- värdering liknar i något mindre utsträckning de andras (se appendix tabell 1).
    Nejdå. men jag tycker inte att ett konstaterande att PS inte drivit SD eller MPs frågor gör att PS är opartiska

PS har konstaterats förhålla sig till de frågor som gjorts aktuella av väljare och av partier. " - Om vi börjar med valfrågorna är det ganska klart att de är ett utslag av strukturell partiskhet och medialisering snarare än någon form av politisk partiskhet, det vill säga vilka frågor som sågs nyhetsmässiga eftersom partierna förde fram dem och människor såg dem som viktiga"

från tidigare citerad text igen

"En given följdfråga, inte minst mot bakgrund av anklagelser mot nyhetsmedierna för att vara partiska, är om det finns några tecken på partipolitisk partiskhet. En sak är vilka partier som gynnas eller missgynnas av den nyhetsjournalistiska bevakningen, en annan är hur mönster i den nyhetsjournalistiska bevakningen ska förklaras. Handlar förklaringarna om medialisering och strukturell partiskhet eller om politisk partiskhet? Vår slutsats är att det är svårt att se några tydliga drag av politisk partiskhet. Om vi börjar med valfrågorna är det ganska klart att de är ett utslag av strukturell partiskhet och medialisering snarare än någon form av politisk partiskhet, det vill säga vilka frågor som sågs nyhetsmässiga eftersom partierna förde fram dem och människor såg dem som viktiga. Lika lite som att miljöfrågorna fördes fram för att gynna Miljöpartiet fokuserade medierna på bilbränder för att gynna Sverigedemokraterna. Det är ett tydligt exempel på att mediernas urvalsmakt ifråga om nyheter under valrörelser inte handlar om att medvetet gynna vissa partier. Det är andra faktorer ? inte minst institutionaliserade nyhetsvärderingar ? som styr"

Det låter som att du vill att PS ska driva varje partis frågor - det är vad jag kallar att söka politisera PS - vilket är vad det alltid hittils kokat ner till då Ps påståts vara opartiska, dvs att PS driver inte mitt partis frågor och då är de partiska (miot mitt parti)  - detta trots att PS inte driver något annat partis frågor heller.  Det parti som vill att PS ska basunera ut deras politik är idag enbart SD - att deras svans vill detsamma är inte förvånande. 

Det som avhandlas på sid 60 är den strukturella partiskhet och medialisering, dvs vad olika media lägger för nyhetsvärde i olika händelser. Den partiskhet som enligt ovan inte är en politisk partiskhet eller partiskhet i förhållande till politiska partier och media finns värdera sakfrågorna på ett likartat sätt - ingen väsentlig skillnad i detta alltså.

citat från sig 60ff för att se vad som faktisk söägs istf lösryckta meningar

"En intressant aspekt om man utgår från teorierna kring strukturell partiskhet och medialisering handlar om hur likartad eller olikartad dagordningen var i olika medier. Om teorin om strukturell partiskhet stämmer kan det förväntas att dagordningen var tämligen likartad i olika medier. Här visar resultaten att den generella bilden är att nyhetsvärderingen de facto var ganska likartad. Om vi använder ett sammanfattande mått på likheten av dagordningar (ÖK)3 visar resultaten att kvällspressen och etermedierna gjorde den allra mest likartade nyhetsvärderingen av olika sakfrågor (ÖK=.82), medan den minsta likheten fanns mellan morgonpress och de övriga mediegrupperna (ÖK=.76 för båda). Skillnaderna mellan mediegrupperna är dock inte stora och i stort rangordnades olika sakfrågor på ett likartat sätt. Men några avvikelser finns då skolfrågan var mer synlig i morgonpressen, medan sociala frågor (läs pensioner), jämlikhet och skattefrågor tog en större plats i kvällspressen.

Går vi ner på enskilda nyhetsredaktioner varierar måtten på överensstämmelse mellan .61 (Dagens Nyheter och Aftonbladet) och .78 (Expressen och TV4 Nyheterna). De flesta parvisa jämförelser mellan nyhetsredaktionernas dagordningar visar en överensstämmelse med en ÖK-koefficient på antingen runt .70 eller .75 Likheterna är därmed uppenbara om än inte absoluta. De redaktioner som skiljer ut sig mest är Aftonbladet och Ekot. Dessa redaktioners nyhetsvärdering liknar i något mindre utsträckning de andras

Ser vi på likheten genom att jämföra hur redaktionernas topp-fem-lista ser ut är likheten än mer slående (tabell 4.3). Invandring, vård och miljö finns med på alla sju redaktioners topplista även om inte rangordningen är exakt densamma. Av de övriga frågorna finns polis och rättsväsende med på fem, skola och skatter på tre. Sedan finns det några frågor som bara en redaktion prioriterar högt, exempelvis ekonomi i Dagens Nyheter och sociala frågor i Aftonbladet. Ekot har som enda redaktion miljöfrågan högst upp på dagordningen under valrörelsens sista fyra veckor. 

Nyhetsmedierna gjorde med andra ord en ganska likartad värdering av hur nyheter ska bedömas under valrörelsen 2018. I stort sett var det samma frågor som värderades högt under valrörelsen, oavsett vilken nyhetsredaktion vi studerar. Det ligger i linje med teorin om strukturell partiskhet och att olika medier gör likartade nyhetsvärderingar. "

Det finns enligt dessa stycken du refererar till ingen partipolitisk eller politiks partiskhet - det som finns är en strukturell partiskhet och medialisering som bygger på nyhetsvärdering och vad de politiska partierna fört fram som viktiga för sina väljare. 

I materialet från GU som du länkat till men inte vill refera till - varför vet jag (inte) - sid 63 om ÖK-koefficienten.

Ingen slagsida med vänstervinkligt kan hittas där... det ensa som kan sägars ä väl att KD fick oproportionerligt mycket av sin agenda med på mediedagordningen - Men KD driver ju mycket av det som går hem i media som de populister de är  

"I figur 6.1 presenteras mer överskådligt med hjälp av ÖK-koefficienten överensstämmelsen mellan mediedagordningen och partiernas egna dagordningar – och alliansens och de rödgrönas genomsnittliga dagordning (se kommentar till tabell 6.1). Kristdemokraternas dagordning uppvisar den största överensstämmelsen med mediedagordningen. Därefter kommer moderaterna (= alliansens gemensamma valmanifest) och socialdemokraterna. Miljöpartiets dagordning har den sämsta passningen med mediedagordningen, därefter kommer sverigedemokraterna. Avståndet till vänsterpartiet och centerpartiet är dock inte stort. Slutsatsen blir att mediedagordningen var mer gynnsam för alliansen än de rödgröna. Och att den var ogynnsam för miljöpartiet och sverigedemokraterna. Kristdemokraterna, moderaterna och socialdemokraterna var de partier som främst gynnades av nyhetsmediernas sakfrågeprioriteringar."

Vänstervinkling i media? 
  • Padirac
    Xelol skrev 2020-07-05 17:19:18 följande:

Det iaf jag vill är att Public Service läggs ner. Neddlägning av publik service skulle frigöra 8,5 miljarder per år som kan användas till något mycker mer värdefullt. Förstår inte varför alla ska sponsra en kanal som ett fåtal uppskatta.

Bara en sån sak som att SVT tar avstånd från SD dagarna förre ett val är bevis på opartiskhet.

Det du pratar om är det som kallas demokratiparagrafen - Om JÅ kunnat knipa om sina och partiets odemokratiska politiska övertygelser om andra människors essens/egenskaper så skulle han klarat sig utan detta.  Men likt Dr Strangelove ryckte det i de bruna nervändarna....

"jag tror inte att man behöver vara orolig som vanlig medlem, om man bara använder det sunda förnuftet och försöker att inte kontinuerligt lyfta fram rasistiska, nazistiska, antidemokratiska idéer, tankar, artiklar och så vidare, säger Mattias Karlsson."

lite rasism, nazism och antidemokratiska tankar är OK enligt SDs chefsideolog - men just detta går inte hem i PS som har att förhålla sig till demokratiparagrafen.

Jimmie gjorde verkligen bort sig ordentligt - det begriper vem som helst Tyst
  • Padirac
    Xelol skrev 2020-07-06 17:15:51 följande:
    Konstigt att till och med granskningsnämdem höll med om att SVT var partisk när de tog avstånd från SD. Men som vanligt så sker inget när svt bryter mot partiskhet.

Det vanliga är att personer som är uppenbart partisk blir befodrad.

Exempelvis så erkände Sofia Thermaeius att hon gjorde vinklade reportage för att missgyna SD.

" target="_blank">

Som tack för detta arbete så blev hon befodrad till Redaktör av PS.

Varför ska alla sponsra denna tydligt vinklade journalistiken?
    Granskningsnämnden fällde mycket riktigt SVT-men har tidigare fällt SVT för att inte ha tagit avstånd från samma sak. Sättet det gjordes på kunde uppfattas som ett politiskt ställningstagande.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-falls-for-avstandstagande-i-slutdebatt

"Det sätt som SVT tog avstånd från ett uttalande av Jimmie Åkesson i förra årets slutdebatt kan tolkas som ett politiskt ställningstagande, enligt Granskningsnämnden. Programmet fälls för att strida mot kravet på opartiskhet.
    – Det här bekräftar den analys vi själva gjorde i anslutning till programmet, att vi inte ska göra den här typen av avståndstaganden, säger Jan Helin, programdirektör för SVT.

I SVT:s partiledardebatt två dagar före valet hettade det till mellan Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson och Centerpartiets Annie Lööf.

Jimmie Åkesson sade i programmet att det fanns invandrare som inte fick jobb på grund av att ”de inte är svenskar och inte passar in i Sverige”. Efteråt tog SVT avstånd från Åkessons kommentar och kallade det grovt generaliserande.

– Vi måste lita på journalistiken som metod i sådana här fall, med frågor och motfrågor i stället för avståndstaganden, säger SVT:s programdirektör Jan Helin till SVT Nyheter.

Tidigare fällda för att inte ha tagit avstånd

SVT försvarade avståndstagandet med en hänvisning till den så kallade demokratiparagrafen, som slår fast att verksamheten ska präglas av ”principen om alla människors lika värde”. Granskningsnämnden har tidigare fällt SVT för att inte ha tagit avstånd från generaliserande kommentarer.                                     

Enligt Granskningsnämnden kan det diskuteras om Åkessons uttalande krävde ett ifrågasättande eller bemötande från SVT. Men oavsett det gjordes SVT:s markering på ett sådant sätt att det kunde framstå som ett politiskt ställningstagande. Att det gjordes i samband med en partiledardebatt nära valet har särskilt spelat in i bedömningen."

• Padirac
    Konstigt att till och med granskningsnämdem höll med om att SVT var partisk när de tog avstånd från SD. Men som vanligt så sker inget när svt bryter mot partiskhet.

Exempelvis så erkände Sofia Thermaeius att hon gjorde vinklade reportage för att missgyna SD.

" target="_blank">

Avpixlat

Hahahaa... det var ingen dålig kanon du tog fram

Det är att bekänna färg ordentligt - brunaste brun Kräks

https://sv.wikipedia.org/wiki/Avpixlat

Bloggen har av svenska, finländska och internationella medier beskrivits som en rasistisk hatsajtfrämlingsfientlig och högerextrem.[9][10][11][12][13][14][15][16][17][18]
  • Padirac

" target="_blank">

Ekeroth är väl inget sanningsvittne  - 
    ">

Våldsam är han också   
    ">

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?