Kung Markatta skrev 2016-01-26 12:41:04 följande:
Gick in och läste på Granskningsnämndens hemsida. Så sent som igår fälldes ett program från SR för att inte leva upp till kravet om opartiskhet. Beslutet kan läsas här:
www.radioochtv.se/casedecisions/218039.pdf
Programmet handlade om ett klädföretag som det kampanjats en del mot de senaste åren. I beslutet finns ett utdrag av hur en av programledarna beskriver företaget:
- Alltså, jag är inte alls förvånad över att det blir konkurs. Det är ganska fula kläder av dålig kvalitet. Det står jag för.
- Men det säger jag som konsument för jag tycker att de har också haft en i många fall lite dålig personalpolitik. Och ibland kommer ett resultat av detta.
Någon representant för företaget fick inte bemöta dessa uttalanden i programmet. Granskningsnämnden skriver så här i sitt beslut:
Granskningsnämnden konstaterar att Nordegren & Epstein är ett lättare underhållningsprogram där programledarna bland annat kommenterar aktuella händelser. Programledarskapets personliga ton som får anses vara känd för lyssnarna ger ett visst utrymme för värderande omdömen.
Även med beaktande av detta anser dock nämnden att den ena programledarens uttalanden om klädföretagets kläder och personalpolitik var alltför värderande och gick utöver vad som kan anses förenligt med kravet på opartiskhet. Inslaget strider därför mot kravet på opartiskhet. Att SR erbjöd en representant för klädmärket att uttala sig dagen efter sändningen ändrar inte den bedömningen.
----------
Vilken roll anser du att programledaren respektive SR:s ledning har i att det här partiska inslaget sändes?
Tja, Nordegren är väl till höger och gör knappast något för att dölja detta i de åsikter han för fram i programmet. Det stör mig inte särskilt. Jag föredrar att se på helheten och i så fall anser jag att SR har ett mycket välbalanserat utbud.
Det är lite som i invandrardebatten där somliga pekar på en enskild invandrare och trumpetar ut "Titta, så han gör, titta så de är". Det förvånar mig inte att samma slappa tänkesätt kan tillämpas på mediernas utbud.
Tvärtom visar ju Granskningsnämndens arbete att det är möjligt att bedöma huruvida ett publicistiskt innehåll är opartiskt eller inte - något trådens konspirationsteoretiker menar bara är möjligt för FL:s vassaste tänkare att göra.
Själv hävdar jag att de som kan branschen och dess förutsättningar som chefer och ägare utan problem kan bedöma om innehållet i deras medier är tendentiöst eller inte.
Jag är alltså inte särskilt imponerad av Gudasänds epigoner på det politiska forumet och deras analys av mediernas innehåll.
Och återigen. Det finns inget som vi svenskar har så stort förtroende för som SR.