Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
Moderno skrev 2016-03-24 11:05:38 följande:
Jag tror ingen (realistiskt) efterfrågar fullständig objektivitet, eller är det så tror du? I så fall är det väl granskning av övervakningskameror (CCTV som i England) som ligger närmast till hands för att undvika någon som helst filtrering eller vinkling.Jag tänkte närmast på t.ex. följande. Låt säga att man med "mörka" menar att journalister väljer att inte rapportera om en faktauppgift som går emot en tes som man tidigare har drivit. Det skulle väl vara en intressant frågeställning att ta reda på vilka motiv som - i så fall - drev journalisten att inte lägga fram berättelsen (förrän konkurrensen nödvändiggjorde en publikation)?
För egen del stimuleras jag av viss vinkling eftersom det är i frågor där någonting "skaver" som mitt intresse väcks att själv bilda mig en uppfattning.
Jag finner tanken på absolut objektivitet absurd och anser att SR och SVT är partiska såtillvida att de såväl är produkter som förmedlare av svensk värdegrund.
Själv föredrar jag radio (P1) och min uppfattning är att den som lyssnar på P1 både får bredd och djup och att SR dessutom förmår vara opartiska utifrån den höger-vänsterskala som ryms inom svensk värdegrund.
Mitt behov av ett radioannex till avpixlat där inslagen skulle präglas av ett rabblande av enskilda exempel på namn- och ursprungsnationalitetsangivna invandrare som begått brott är obefintligt.