Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
Expo har inte utgått från räddningstjänstens statistik, utan från händelser som omskrivits i lokalpress.
Jag säger inte att Expo har helt rätt, men jag är övertygad om att vi ligger betydligt närmare sanningen än MSB. Det kommer alltid finnas ett osäkerhetsmoment i den här typen av granskningar.
Är du också övertygad om att en undersökning som är baserad på vad som skrivs i lokalpressen är mer tillförlitlig än en gedigen utredning utförd av en av våra främsta myndigheter, MSB, som sorterar under regeringen Löfven?
Tydligen har Expo och MSB har mätt olika saker. MSB har i sin statistik endast utgått från de fall där räddningstjänsten larmats. Och det är långt ifrån alla. Vissa bränder har kunnat släckas utan att man behövt ringa brandkåren. Andra gånger har gärningsmännen av olika anledningar blivit avbrutna och efterlämnat en pöl med brännbar vätska. Inget samtal har gått till räddningstjänsten. Expo har även med incidenter där det börjat brinna men där släkt branden och sluppit tillkalla brandkår.
Sedan ser jag att MSB bara har med bränder som startat utomhus i sin sammanställning och vi vet ju att det i fjol greps en (utomstående) kvinna inne på ett asylboende i Strängnäs som hon var i full färd med att tända på så det är märkligt att MSB helt och hållet har exkluderat alla interna bränder. Expo har med interna bränder förutsatt att det inte handlar om olyckor.
Jag tycker att det är vettigt att även inkludera bränder som man lyckats släcka och bränder inomhus (förutsatt att det inte handlar om olyckor) i statistiken så om det Expo påstående stämmer så instämmer jag i Expos kritik.