Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Rataxes skrev 2024-05-15 12:20:51 följande:
    Kända statskontrollerade media, sk "Public Service"
    Al Jazeera
    Russia Today
    RIA Novosti
    Xinhua
    SVT
    Man får som bekant inte kritisera Public Service.
    Public Service är det finaste som finns.

Varför ljuger du Rataxes?

Padirac skrev 2024-05-15 18:25:15 följande:
    SVT är till skillnad mot andra exempel du tar upp INTE statskontrollerad. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill

Det är bedrövligt att SVTs journalister  inte agerade när Jimmie spred sina lögner direkt till TV tittarna. Sverige är på en mycket farlig väg..

Läs dessa citat och smaka på orden:

"Men den stora lögnen är en sofistikerad propagandakampanj, där strategin är ett direkt anfall på fakta. Det var detta som visade sig i Aktuellt. Jimmie Åkesson ljuger. Alla vet att han ljuger. Han vet att alla vet att han ljuger, men han ljuger ändå"

"En demokrati kan bara fungera så länge alla är överens om att det finns sanningar som alla kan vara överens om och att fakta över huvud taget existerar. Den stora lögnen är tvärtom en inbjudan till den som lyssnar att delta i en alternativ verklighet. En värld där ingenting är sant och allting är möjligt.

I slutändan skapar det uppgivenhet, likgiltighet och bristande tilltro mot vår egen förmåga att agera: medborgare som rycker på axlarna åt att grundläggande förbrytelser mot demokratins principer kan passera utan konsekvenser.

Vad blir nästa steg i denna dödsdans?"
    www.dn.se/kultur/bjorn-wiman-jimmie-akesson-la-ut-sin-stora-logn-infor-en-paralyserad-svt-programledare/

• KillBill
    Evalenabena skrev 2024-08-05 10:30:18 följande:

Inget tyder på att PS är partiska, men diskussionen väckte mitt intresse. Gjorde en sökning idag som visade:

Vänsterextremt:114 träffar 

Högerextremt:4 träffar

100% Opartiskhet existerar inte, men det är anmärkningsvärt att sökresultatet har en markant skillnad

Janne Josefsson har nämt att det inte har varit populärt  att granska vänsterpartiet/vänsterextremismen inom publicera service. Han säger även att det är olyckligt att public service tystar samhällsklimatet. När samhällsklimatet tystas så växer misstron.  

Det var någon i tråden som nämnde att: vänsterextremismen är svårt sällsynta och avsaknaden av dess information berodde på dess sällsynthet.

Avsaknaden av information skulle kunna bero på vänsterextremismens sällsynthet. Men det troliga är att Public service har tystat samhällsklimatet.

Det är olyckligt att det är en markant skillnad, och nu tänker jag främst på mitt umgänge som har sin starka övertygelse. Sånna här smådetaljer gör att misstron växer. 

Eftersom vissa högersympatisörer gödslat webben med påståenden  om att PS skulle vara vänstervridet så visar antalet googleträffar bara att det finns vissa  högersympatisörer som driver den tesen och det är ingen nyhet.

Går du till vad forskningen säger så är inte PS vänstervridet. 
    norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:1664122/FULLTEXT01.pdf

Citat:

"Frågan i det här kapitlet var i vilken utsträckning public service- medierna kan sägas efterleva kravet på opartiskhet. Trots att vi gått igenom svenska studier av valrörelsenyheter från 1960-talet till idag (och även vidgat perspektivet till att gälla SVT:s parti- ledarintervjuer under mer än ett halvsekel) finns det inget stöd för någon systematisk partiskhet, varken åt höger eller vänster"

• KillBill
    Evalenabena skrev 2024-08-05 11:34:33 följande:

Ååhhh. Är jag verkligen så otydlig?
    Det är inte mig du ska övertyga.

Min nyfikenhet drev mig och jag undrade vad personerna baserade sin övertygelse på.

För en gång skull fick jag lite egentid, men jag har fått tre barn som vill pocka på min uppmärksamhet. Det enda som fattas är amningen. 

Ursäkta jag missförstod dig!
  • KillBill
    Mentat skrev 2024-08-05 11:52:54 följande:
    Aha, jag tyckte väl att det var märkligt. Nu installerade jag appen och kollade. Du råkade alltså förväxla de två i ditt inlägg, det var 114 träffar på högerextremt och bara 4 på vänsterextremt. Det är ju mer i linje med de resultat jag får på webben.

Det är alltid nyttigt att gå till källan och kolla själv.
    Det säger nog mer om appen än om något annat. Om man googlar på site: SR.se vänsterextremt så får man tusentals träffar. 
  • KillBill
    Mentat skrev 2024-08-05 11:52:54 följande:
    Aha, jag tyckte väl att det var märkligt. Nu installerade jag appen och kollade. Du råkade alltså förväxla de två i ditt inlägg, det var 114 träffar på högerextremt och bara 4 på vänsterextremt. Det är ju mer i linje med de resultat jag får på webben.

Det är alltid nyttigt att gå till källan och kolla själv.
    Jag testade att söka på antal gånger som ordet högerextremism  respektive vänsterextremism är nämnt på Säpos hemsida och det är betydligt vanligare att högerextremism nämns och förklaringen är sannolikt att högerextremister är betydligt mer våldsbenägna. Det är samma sak internationellt så det är inte konstigt att högerextremism nämns mer på SR
  • KillBill

Kollade antalet träffar på högerextremt respektive vänster extremt på Svenska Dagbladet och och fick 1 980 träffar på vänster extremt och 16 800 träffar på högerextremt dvs det var 8,5 gånger mer vanligt att ordet högerextremt förekommer än ordet vänsterextremt  i denna moderata tidning. 

• KillBill
    Mentat skrev 2024-08-05 12:51:15 följande:
    Får du upp en siffra på antal träffar på Google? Det får inte jag längre. Vet inte varför, jag trodde det var generellt. Kanske beror på webbläsare, jag skall prova med Chrome
    Du googlar som vanligt och klickar sedan på verktyg så ser du antal träffar längt upp till höger.
  • KillBill
    Mentat skrev 2024-08-05 12:49:39 följande:
    Ledarsidan är moderat, ja. Övrigt utrymme skapas av samma journalistkår som vi hittar överallt och som till ca 70% stöder vänstern.
    Vad är din förklaring till att ordet högerextremt är ca 4 gånger vanligare än ordet vänsterextremt på Säpos hemsida? Tror du att vänstern har infiltrerat Säpo eller kan det vara så att högerextremism är mer vanligt/använder mer våld och att det är detta som är orsaken till att ord kopplat till högerextremism är så mycket vanligare än motsvarande för vänsterextremism på Säpos hemsida (och så mycket vanligare i svensk media)?
  • KillBill
    Mentat skrev 2024-08-06 08:49:48 följande:
    Ursäkta att jag inte är här 24/7, likt vissa. Gårdagen ägnade jag mest åt OS och lär göra så så länge friidrotten pågår.

Jag har uttryckligen sagt att jag inte begär någon exakt likhet i referenser till extremism/populism. De proportioner man finner hos public service är däremot extrema, i min senaste sökning 4110 - 8 (inlägg#8039).

Det gäller ju inte bara begreppet extremism heller utan också det nedsättande omdömet populism. Sedan vilka slutsatser man drar av detta är uppenbarligen beroende av ens politiska ståndpunkt. Det är i alla fall ett mer generellt mått än att peka ut olika program, nyhetsinslag etc vilka alltid kan avfärdas med att just den gången var det motiverat - vilket det mycket väl kan vara. Det är tendenserna jag vill peka på.
    Frågan är om du gjorde en korrekt sökning? 

När jag testar att söka på högerextremt respektive vänsterextremt på SRs hemsida och SVTs hemsida så får jag helt andra resultat.  På SRs hemsida får jag 5090 träffar på vänsterextremt och på SVTs hemsida får jag 11 800 träffar. 

På SRs hemsida är det ca 4 ggr vanligare att ordet högerextremt nämns (samma proportioner som på Säpos hemsida).  På SRs hemsida ör det 2,7 ggr vanligare att ordet högerextremt nämns (skillnaden är mindre än vad den är på Säpos hemsida)

Jag kan alltså inte se att det skulle finnas några extrema skillnader. 

Vilket sökord använde du och på vilka sidor gjordes sökningen?
  • KillBill
    Rataxes skrev 2024-08-06 11:42:04 följande:

Den vänsterextrema sagobloggen som snyltat till sig över 300 miljoner av skattebetalarnas pengar genom åren måste vara ännu sämre än både public service och Aftonlatrinen:
    Publicerar sån här skit skriven av en kommunist:

Hur många år pratar du om? Idag får ETC 1/17 del av det belopp som du anger. 

Kan du förklara varför du anser att ditt inlägg är lämpligt att posta i en tråd  om Public service?
  • KillBill
    Evalenabena skrev 2024-08-06 14:23:56 följande:
    Vänta lite nu, ska du sätta gränsen för vad som är lämpligt? Du specificerar andra nyhetsredaktioner som inte har med frågan att göra.
    Vart drar vi gränsen? Du får ett svar på ditt inlägg.

När jag gjorde jämförelse  mellan SR och SVT och SVD så var det för att visa att skillnader i rapportering och inlägget var kopplad till en pågående diskussion. Inlägget hade en tydlig koppling till trådens ämne (är PS opartiska).

Om tråden ska fyllas med inlägg utan koppling till pågående diskussioner där folk listar namnen på tidskrifter som man anser är bättre eller sämre än SVT/SR och utan koppling till trådens ämne (är PS opartiska)så kommer tråden tappa sin relevans.

• KillBill
    Rataxes skrev 2024-08-06 15:57:09 följande:
    Visst brister de i opartiskhet, det har påvisats flera gånger i tråden. Vinklade rubriker och nyheter, 
    Ett exempel:
    Den eliminerade terrorledaren för hamas beskrevs av SVT som "progressiv", Argentinas folkvalde president beskrivs som "kontroversiell".
    När det gäller ditt påstående om att ledaren för terrorsekten Hamas, Ismail Haniya, som nyligen dödades, skulle ha beskrivits som "progressiv" så kan jag inte hitta belägg för att detta ska ha sagts i SVT. Kan du återkomma med en länk till källan så att det blir tydligt i vilket sammanhang detta nämns?

Däremot finns det nyheter i flera medier att Ismail Haniya betraktades som pragmatisk av olika diplomater men detta har flera medier rapporterat om och nyheten kommer från Reuters så det kan inte gärna vara den nyheten som du refererar till eller? 

Kan du utveckla varför det skulle vara fel att kalla Argentinas folkvalde president Javier Milei för kontroversiell? Olof Palme var folkvald politiker som också betraktades som kontroversiell.  Ordet  omdebatterad är synonym till ordet  kontroversiell och såväl Javier Milei som Olof Palme var/är omdebatterade politiker.  Längre ner ser du att även SVD beskriver Javier Milei som kontroversiell. 

omni.se/forhandlade-om-vapenvila-sags-som-mer-pragmatisk-an-andra-inom-hamas/a/Mn7j8B

www.svd.se/a/Q7v9Gx/milei-fran-galning-till-president

• KillBill
    Mentat skrev 2024-08-07 08:30:10 följande:
    Jag googlar på: begrepp site:site-adress.

Idag när jag söker på vänsterextremt site:sverigesradio.se får jag 491 träffar medan högerextremt site:sverigesradio.se ger 19800 träffar.

Motsvarande sökning på -populism ger 81 vs 2490 träffar. Om du tycker att den kvoten är rimlig och ett tecken på opartiskhet så får det stå för dig. Jag har försökt att undvika att peka ut enskilda program utan se de långsiktiga tendenserna, något granskningsnämnden inte kan göra - bl.a. därför att materialet på webben inte faller under granskningsnämnden.
    Det är något som är galet. När jag gör exakt samma sökning får jag följande resultat: Det är ungefär samma förhållande mellan högerextremt och vänsterextremt som på den svenska säkerhetspolisens hemsida.  Jag får dessutom betydligt fler träffar på vänsterpopulism än vad du får. 

Fråga. Kan du ha begränsat din sökning på något sätt antingen i tid eller med gjort en sökning andra sökkriterier?

• KillBill
    KillBill skrev 2024-08-07 09:06:02 följande:
    Det är något som är galet. När jag gör exakt samma sökning får jag följande resultat: Det är ungefär samma förhållande mellan högerextremt och vänsterextremt som på den svenska säkerhetspolisens hemsida.  Jag får dessutom betydligt fler träffar på vänsterpopulism än vad du får. 

Fråga. Kan du ha begränsat din sökning på något sätt antingen i tid eller med gjort en sökning andra sökkriterier?
    Sorry, glöm detta inlägg. Jag ser att jag gjort fel och råkat få med ett mellanrum i min sökning...
  • KillBill
    Mentat skrev 2024-08-07 09:35:47 följande:
    Ja, jag konstaterade just samma sak. Bra, då fick vi i alla fall utrett vem som gjorde en korrekt sökning.
    Det märkliga är att jag får fler träffar än dig när jag söker på högerextremt respektive vänsterextremt (25 800 respektive 1260)..
  • KillBill
    Mentat skrev 2024-08-07 09:35:47 följande:
    Ja, jag konstaterade just samma sak. Bra, då fick vi i alla fall utrett vem som gjorde en korrekt sökning.
    Jag roade mig med att jämföra antalet sökträffar på olika hemsidor och jag kan inte se att Sveriges Radio utmärker sig.  I sökresultaten från Expressen, AB, SVD och DN ingår träffar från debattartiklar från politiska partier och från tidningarnas politiska ledarsidor och det  påverkar förstås dessa resultat. Det man kan konstatera är att  högerextremism förekommer betydligt oftare i nyhetsförmedlingen och det oavsett om källan är PS eller någon av de stora svenska tidningarna.  Detta förklaras sannolikt av att högerextremism är vanligare än vänsterextremism alternativt att högerextremister är är mer våldsbenägna än vänsterextremister och sannolikt gäller detta både i Sverige och internationellt. 

• KillBill

Att någon anser att SVT är partisk och visar enstaka exempel på att det skulle vara så innebär inte att det är så. 

Det finns forskning på om vänstern eller högern frågor får mest utrymme i publik service (SVT och SR) och den visar  att det beror på vilka frågor som dominerar debatten.  Ibland får vänsterns frågor mest utrymme ibland högerns och det är inte ett belägg för att PS är partiska. 

Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?