Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

nattuw skrev 2024-04-11 19:30:16 följande:
    Vänstern är bara intresserad av döda barn när de döda barnen går använda för att kritisera Israel.
    Det var väl inte riktigt sant? Om döda barn kan användas för att kritisera USA så är vänstern också intresserad! Annars inte, givetvis.
  • Mentat
    klyban skrev 2024-04-17 17:02:41 följande:

Vi hade en som berättade problemen med kärnkraft för Sverige, och där fick vi aldrig reda på vad som var för fel sakligt med analysen.

Så de valde en ad hominem som att han hade fått pris för vara anti kärnkraft, men inte försökte dom sakligt beskriva vad som var för fel i det han sade.

Och nu pratar vi inte ens om en enda bokstav.
    Jag gjorde slutsatsen där att de var medvetna varje ord stämde i analysen.

Och om bias är att lyfta problem, så vad är det inte bias.

Men vad ville du ha sagt med länken?

Mentat skrev 2024-04-17 15:58:54 följande:
    Det var väl inte riktigt sant? Om döda barn kan användas för att kritisera USA så är vänstern också intresserad! Annars inte, givetvis.

När mycket barn dör, så tas detta alltid upp som dåligt, men jag misstänker om inte alla döda barn tas upp och speciellt när det deras "fienders" fel, så är det enda hemska.

Första delen är obegriplig och det är inte pga att jag skulle ha svårt att förstå svenska språket.
    Vi har inte sett några massiva demonstrationer mot varken det etiopiska inbördeskriget 2020-22 eller mot det i Sudan. Däremot demonstreras det ständigt på både gator, torg och internetforum mot Israel. Q.e.d.
  • Mentat
    Evalenabena skrev 2024-08-02 16:22:16 följande:

Jag vet faktiskt inte. Kanske inför debatter nära inpå val. Vet att många tycker det, men jag har svårt att se det.

Hur kan ni se att SVT är partiska? 

Jag föreslår att du gör sökningar på sr.se och svt se efter begrepp som höger-/vänsterextremist och höger-/vänsterpopulist och sedan funderar på resultatet.
  • Mentat
    Evalenabena skrev 2024-08-02 18:01:44 följande:

Högerextremist 42 träffar, vänsterextremist 4 träffar.
    höger populist 32 träffar och vänster populist står det 2 men det är en, andra träffen är generell. Det här är inte bra.

Nu förstår jag varför, har bara märkts av lite grann i tv debatter nära valet men inte mycket mer. Hmm blev lite ställd.

Märkligt, Google verkar ha ändrat något då jag inte får upp uppgift om antal träffar? Jag har provat det här av och till genom åren (10+) och förhållandet brukar ligga mellan 10-20 ggr övervikt för högerpopulism/-extremism, ibland upp till 100 ggr (sic!)

Antingen anser public service att bara extremism till höger skall uppmärksammas och att bara rörelser till höger kan vara populistiska eller så är deras egen position sådan att de har ett längre avstånd till högeråsikter och därför anser dessa vara både värda epitetet "populism" och vara mer extrema. Oavsett tolkning är detta inte något som betecknar opartiskhet. 

N.B: Givetvis begär jag inte att det skall finnas någon exakt likhet i sökresultaten men något som liknar balans borde finnas om public service hade varit opartiska. Både extremism och populism finns förstås på bägge sidor av det politiska spektrat. 
  • Mentat

OK, om jag i stället söker med Bing får jag 458 träffar på högerpopulism vs 7(!) för vänsterdito på svt.se
    För -extremism får jag 11.900 (höger) vs 210 (vänster)

Man kan förstås göra om samma sak för sverigesradio.se. Resultaten varierar förstås litet beroende på vad som för tillfället ligger ute på siten men tendensen är tydlig nog.

• Mentat
    Evalenabena skrev 2024-08-02 21:28:12 följande:

vad är bing? ska jag googla på bing?

Du får ursäkta mig, lever ett hektiskt småbarnsliv och börjar successivt återkomma till omvärlden. 

Bing är Microsofts sökmotor. Google är normalt sett den jag använder men eftersom jag inte fick siffror på antalet träffar som jag brukar få, vet inte varför, provade jag en annan.
  • Mentat
    Evalenabena skrev 2024-08-02 22:00:02 följande:
    Hur ser du antalet träffar? Jag gör sökningen och får upp träffar, men ser inget antal.

/ Med vänlig hälsningar 
    oteknisk småbarnsförälder som lever på stenåldern.
    Bing.com skrev jag inte t.ex. "högerpopulism site:www.svt.se" och fick just nu överst "458 träffar", följt av den vanliga listan av länkar. Jag brukade få samma sak på Google men inte när jag testade idag. Jag har gjort liknande sökningar på Google i åratal och tendensen är alltid densamma.
  • Mentat

Notera gärna att mina inlägg riktade sig till dem som vill dra egna slutsatser, inte till Bagdad Bob.

• Mentat
    Anonym (Eller hur) skrev 2024-08-03 19:23:23 följande:
    Det troligaste är att du ljuger. 
    Finns ingen anledning att tro det, det finns många partier på vänstra planhalvan. Jag noterar att han bara nämnde (v) specifikt medan du skrev att han drar sig åt vänster. Det är två olika saker.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?