Padirac skrev 2023-04-25 23:41:32 följande:
Du behöver varken vara imponerad eller orolig för att jag kommer ihåg stora delar av vad du och jag diskuterat tidigare - jag anser att det är ett respektera såväl diskussionen som deltagarna i diskussionen.
Om tillräckling många anser att månen är en ost eller jorden är platt eller att Atlantis huvudstad ligger någon halvmil norr om fyris ängar vid det som kom att kallas Östra Aros så betyder det inte på något sätt att det finns någon som helst relevans för hur det förhåller sig till sakerna i sig... det är inte svårt att begripa.
Korrelationen kan beskriva ett faktisk sakförhållande eller en politiserad syn på sakförhållandena. Vilka belägg finns för det ena eller för det andra?
Hittills har du inte visat några som helst belägg för det förra men använder dig av argument som bygger på det senare, det är det som gör att din argumentation kan användas på din argumentation, men inte på min argumentation.
Jag har efter frågat belägg och argument som inte byggger åsikter - utan på faktiska förhållanden, faktiska undersökningar - såna finns det gott om och de visar om och om att det inte finns någon systematisk vänstervinkling i det PS producerar. Däremot har PS att förhålla sig till demokratiparagrafen. Det uppfattas av alternativhöger och SD + deras fotfolk och vurmare som att PS är det de kallar vänsterliberalt kulturmarxistiskt.
Frånvaron av rasism, främlingsfientlighet, radikalkonservativa och etnonationalistska värdeomdömmen på händelser och skeenden gör inte PS vänstervridet.
Ännu har ingen i tråden kunnat redogöra för hur de olika inslagen i PS ska vara formade för att inte vara vänstervinklade, hur de ska vara för att vara högervinklade, och på vilka kriterier det ena eller andra kan klassificeeras och kännas igen
Vad skapar den politiserade synen - den som inte kommer ur intet... så här säger Lars Anders Johansson, kulturskribent och tidigare chefredaktör på tankesmedjan Timbros tidning Smedjan ...
www.reportrarutangranser.se/hoten-mot-public-service/
"Kritiken mot public service har flera spår. Ett av dem handlar enligt Lars Anders Johansson, kulturskribent och tidigare chefredaktör på tankesmedjan Timbros tidning Smedjan, om snedvridning av mediemarknaden.
Digitaliseringen har lett till minskade reklamintäkter för privata medier. Därför borde public service inte med statliga medel konkurrera med nyheter på nätet eller med breda underhållningsprogram, enligt det marknadsliberala argumentet.
Ett annat kritikspår är det om en upplevd åsiktslikriktning i public service.
? Vi har sett en slags motreaktion från konservativa, marknadsliberaler, populister och nationalister, som reagerar på vad man uppfattar som en progressiv dominans, säger Lars Anders Johansson.
Eller annorlunda uttryckt: Att public service är vänstervridet."
"Det har länge funnits stort riksdagsstöd bakom idén om att public service ska ha ett brett programutbud. Men Moderaterna och Kristdemokraterna har i dag bytt fot och förespråkar att uppdraget ska bantas. Skattemedel ska inte bekosta sport och underhållning, utan fokus bör ligga på den dyra, samhällsviktiga information som privat media inte vill eller kan erbjuda, menar de.
På Moderaternas partistämma i fjol motionerade Stockholmsmoderaterna för att helt avskaffa public service, men fick inte med sig resten av partiet. I stället tillsattes en arbetsgrupp som ska mejsla fram partiets nya mediepolitik till år 2021.
Det bör anslås ?avsevärt mindre? skattemedel till public service och kraven på opartiskhet och saklighet ska öka, med tuffare sanktioner vid överträdelser, lyder uppdraget.
Också Kristdemokraternas partistyrelse beslutade under hösten 2019 att ta fram förslag på hur public service framöver ska smalnas av. ?Public service är viktigt, och dess trovärdighet är inte betjänt av att sända krimskrams?, svarade KD:s kulturpolitiska talesperson Roland Utbult på en enkätfråga från SR:s Kulturnyheterna."
OK, det var tydligen svårt att se bjälken i det egna ögat. Visst kan man hänvisa till en demokratiparagraf men ett opartiskt PS borde ju i så fall tillämpa den lika mycket på (v) som på (sd), vilket definitivt inte sker. Jag vidhåller mitt resonemang om logik i inlägg #6647.
Uppenbarligen kommer vi inte längre, så vi drar väl ett streck här då.