• Anonym (Fields of misery)

Kung alkohol.

Hej kära medmissbrukare. 

Jag heter xx och jag är kvinna, 40 år. 

Har druckit mycket och frekvent i hela mitt vuxna liv, och nu har jag kommit till stadiet där jag alltså är alkoholberoende. 

Mitt beroende ser ut så att jag ungefär 5 kvällar i veckan dricker 3 stora glas vin. 
    Efter 3 glas är jag nöjd. Jag känner ingen påtaglig berusning eftersom jag jobbat 
    upp tåligheten. 
    Förr i tiden brukade jag bli full men det har aldrig varit något jag gillat. 

Min fråga är vilket stadie i sjukdomen jag befinner mig på. Jag vet att jag måste sluta så den diskussionen kan vi hoppa över, jag är intresserad av att få kunskaper i sjukdomsförloppet - är det någon som har bra koll på detta eller en bra länk? 

tack för stöd! 

• Svar på tråden Kung alkohol.
  • Anonym (Yisa)

Bara för att kolla att jag förstått dej rätt.

Du dricker 3 glas vin 5 dagar i veckan och gjort så dom närmsta 15-20åren? Aldrig mer/mindre?

Högre konsumtion än gemeneman men skulle inte kalla det missbruk.

Anonym (Yisa) skrev 2015-12-08 08:49:05 följande:

Du dricker 3 glas vin 5 dagar i veckan och gjort så dom närmsta 15-20åren? Aldrig mer/mindre?

Tack för ditt svar!

Jag har ett förflutet av helgfestande, dom senaste 2 åren har detta intresse avtagit helt och hållet.
    Anonym (Fields of misery) skrev 2015-12-08 08:58:04 följande:
    Tack för ditt svar!

Jag har ett förflutet av helgfestande, dom senaste 2 åren har detta intresse avtagit helt och hållet.

3 glas 5 dgg i veckan. Ibland mindre, på fest (kanske 1 ggr varannan månad) dricker jag 1 flaska ungefär. 
  • Anonym (Blä)

Klart det är ett missbruk om ts upplever ett beroende!?
  • Anonym (Yisa)

Blä: komplex fråga. Två personer ser en sak men berättar olika, ingen av dom ljuger men vems sanning stämmer?

Sen får jag erkänna att du har en poäng, skulle förtydligat med ett JAG tycker.

Ts: hur mår du dom dagarna du inte dricker?

Detta är en uppgift jag själv fick en gång av en drogterapet som jag tyckte vad givande.

Rada upp alla negativa och positiva konsekvenser som du fått av ditt missbruk.

Ingenting du behöver rada upp här men ibland kan det vara bra att se det själv.

Huruvida en sjukdomsbild ser ut är det många faktorer som spelar in, hur när var varför, övrigt liv etc etc.

• Farfallos
    Du låter precis som en som försöker rättfärdiga sitt eget drickande. Fyra vanliga glas vin är en flaska, och kanske det samma som tre stora glas vin. Har man druckit det 5 dagar i veckan i många år så är man med 99% säkerhet alkoholist i fysiologisk bemärkelse. Om det är ett "missbruk" är kanske en filosofisk fråga, men som någon sa - upplever TS det så, då är det så. Och för den genomsnittlige Svensken skulle naturligtvis den konsumtionen få oönskade konsekvenser för det sociala på något vis, så jo Yisa, detta ÅR missbruk. 
  • KingOfKings
    Jag ser inte heller 3 glas vin som missbruk, men det beror på att jag ser små glas vin (inga halvlitersglas) och att jag själv väger 120kg och är 210cm lång.

3 glas vin för mig oavsett storlek (rimlig storlek) är lika effektivt för fylla som att äta knäckebröd.

Men är TS liten tjej på 40kg och dricker 3 stora glas vin och känner sig tvingad till det varje dag i princip så är det missbruk. Men det är inte typbilden av en missbrukare, att dricka exakt 3 glas vin varje dag. Att begränsa sig till exakt antal är ju att kontrollera sig själv - självbehärskning. Missbrukare dricker oftast tills flaskan är tom.

Tack för input!Glad

Jag känner alltså inga tvivel angående mitt beroende, men jag undrar över sjukdomsförloppet.. Jag har absolut varit alkoholiserad i många år men mitt intag av alkohol minskar istället för ökar. Jag dricker inte på samma vis längre. Och jag undrar väl kanske om jag således har hamnat i en annan fas - hur ser faserna ut?
    Jag hittar inte mig själv på skalan, det är det jag undrar över. 

Dom dagarna jag inte dricker så känner jag mig lite rastlös. 

KingOfKings skrev 2015-12-08 10:50:46 följande:
    Jag ser inte heller 3 glas vin som missbruk, men det beror på att jag ser små glas vin (inga halvlitersglas) och att jag själv väger 120kg och är 210cm lång.

3 glas vin för mig oavsett storlek (rimlig storlek) är lika effektivt för fylla som att äta knäckebröd.

Men är TS liten tjej på 40kg och dricker 3 stora glas vin och känner sig tvingad till det varje dag i princip så är det missbruk. Men det är inte typbilden av en missbrukare, att dricka exakt 3 glas vin varje dag. Att begränsa sig till exakt antal är ju att kontrollera sig själv - självbehärskning. Missbrukare dricker oftast tills flaskan är tom.
    Mitt begär slutar helt efter 3 glas ungefär- sen blir jag bara törstig. (på vatten ;) 
  • Jesper f

Jag skulle vilja säga att man måste skilja på riskbruk, beroende och missbruk. Det är olika delar av skalan för att kunna göra en helhetsbedömning. Hur mycket som är för mycket är egentligen omöjligt att svara på utan att känna till mer om TS situation, men om TS själv tycker att det är för mycket, då är det naturligtvis så. Något är det som gör att TS gör den helhetsbedömningen - så därom ingen tvist.

Utan att känna till mer om TS situation, skulle min kvalificerade gissning - poängterar gissning - vara att du är i ett beroende stadie - du är i beroende av alkoholen, men att du inte är uppe på missbruksskalan, där det finns akut hot mot din hälsa. Det innebär inte att ditt intag är riskfritt, och förmodligen har du skador på kroppen av något slag - även om dom inte gett sig till känna som så. Kroppen har förvånande stor tålighet mot alkohol av någon orsak, det kan pågå ganska länge. Men det är som att hälla vatten i en kanna, någon dag tar det stopp. Och därför TS, borde du egentligen söka beroende enhet redan idag - för att komma ur det. Om inte annat, du FÖRTJÄNAR bättre liv än det du har. Alkoholen får så många negativa konsekvenser med sig.. Lev det liv du vill, dröm inte om det i soffan med ett glas vin... Livet är så kort ändå.

Svar på tråden Kung alkohol.