Inlägg från: Anonym (Fields of misery) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fields of misery)

Kung alkohol.

Hej kära medmissbrukare. 

Jag heter xx och jag är kvinna, 40 år. 

Har druckit mycket och frekvent i hela mitt vuxna liv, och nu har jag kommit till stadiet där jag alltså är alkoholberoende. 

Mitt beroende ser ut så att jag ungefär 5 kvällar i veckan dricker 3 stora glas vin. 
    Efter 3 glas är jag nöjd. Jag känner ingen påtaglig berusning eftersom jag jobbat 
    upp tåligheten. 
    Förr i tiden brukade jag bli full men det har aldrig varit något jag gillat. 

Min fråga är vilket stadie i sjukdomen jag befinner mig på. Jag vet att jag måste sluta så den diskussionen kan vi hoppa över, jag är intresserad av att få kunskaper i sjukdomsförloppet - är det någon som har bra koll på detta eller en bra länk? 

tack för stöd! 

• Svar på tråden Kung alkohol.
    Anonym (Yisa) skrev 2015-12-08 08:49:05 följande:

Bara för att kolla att jag förstått dej rätt.

Du dricker 3 glas vin 5 dagar i veckan och gjort så dom närmsta 15-20åren? Aldrig mer/mindre?

Högre konsumtion än gemeneman men skulle inte kalla det missbruk.

Tack för ditt svar!

Jag har ett förflutet av helgfestande, dom senaste 2 åren har detta intresse avtagit helt och hållet.
    Anonym (Fields of misery) skrev 2015-12-08 08:58:04 följande:
    Tack för ditt svar!

Jag har ett förflutet av helgfestande, dom senaste 2 åren har detta intresse avtagit helt och hållet.

3 glas 5 dgg i veckan. Ibland mindre, på fest (kanske 1 ggr varannan månad) dricker jag 1 flaska ungefär. 

Tack för input!Glad

Jag känner alltså inga tvivel angående mitt beroende, men jag undrar över sjukdomsförloppet.. Jag har absolut varit alkoholiserad i många år men mitt intag av alkohol minskar istället för ökar. Jag dricker inte på samma vis längre. Och jag undrar väl kanske om jag således har hamnat i en annan fas - hur ser faserna ut?
    Jag hittar inte mig själv på skalan, det är det jag undrar över. 

Dom dagarna jag inte dricker så känner jag mig lite rastlös. 

KingOfKings skrev 2015-12-08 10:50:46 följande:
    Jag ser inte heller 3 glas vin som missbruk, men det beror på att jag ser små glas vin (inga halvlitersglas) och att jag själv väger 120kg och är 210cm lång.

3 glas vin för mig oavsett storlek (rimlig storlek) är lika effektivt för fylla som att äta knäckebröd.

Men är TS liten tjej på 40kg och dricker 3 stora glas vin och känner sig tvingad till det varje dag i princip så är det missbruk. Men det är inte typbilden av en missbrukare, att dricka exakt 3 glas vin varje dag. Att begränsa sig till exakt antal är ju att kontrollera sig själv - självbehärskning. Missbrukare dricker oftast tills flaskan är tom.
    Mitt begär slutar helt efter 3 glas ungefär- sen blir jag bara törstig. (på vatten ;) 
    Jesper f skrev 2015-12-08 11:06:35 följande:

Jag skulle vilja säga att man måste skilja på riskbruk, beroende och missbruk. Det är olika delar av skalan för att kunna göra en helhetsbedömning. Hur mycket som är för mycket är egentligen omöjligt att svara på utan att känna till mer om TS situation, men om TS själv tycker att det är för mycket, då är det naturligtvis så. Något är det som gör att TS gör den helhetsbedömningen - så därom ingen tvist.

Utan att känna till mer om TS situation, skulle min kvalificerade gissning - poängterar gissning - vara att du är i ett beroende stadie - du är i beroende av alkoholen, men att du inte är uppe på missbruksskalan, där det finns akut hot mot din hälsa. Det innebär inte att ditt intag är riskfritt, och förmodligen har du skador på kroppen av något slag - även om dom inte gett sig till känna som så. Kroppen har förvånande stor tålighet mot alkohol av någon orsak, det kan pågå ganska länge. Men det är som att hälla vatten i en kanna, någon dag tar det stopp. Och därför TS, borde du egentligen söka beroende enhet redan idag - för att komma ur det. Om inte annat, du FÖRTJÄNAR bättre liv än det du har. Alkoholen får så många negativa konsekvenser med sig.. Lev det liv du vill, dröm inte om det i soffan med ett glas vin... Livet är så kort ändå.

Tack för svaret!
    Jag vet att jag måste sluta, den diskussionen behövs inte. Det är solklart.. 
    Skador har jag utan tvekan, min stackars lever -finns den ens kvar...

Är mer objektiv intresserad av processen, eftersom min konsumtion minskat väldigt mycket med åren. 

Hur har erat sjukdomsförlopp sett ut? 

Tack för svaret!

Det är svår att föra denna diskussion utan att hamna i uppmaningsdiskussioner..
    Att söka kunskap om sin sjukdom är väl inte så märkligt egentligen.

Men ett bra svar, jag drar slutsatsen att sjukdomsförloppet och faserna är helt individuella och olika, inte alls som det framstår i t.ex AA´s manual för missbrukare. 

Tack för era synpunkter! 

Daniel12 skrev 2015-12-08 11:31:11 följande:

HAHAHA! Vad löjligt. Fråga mig istället som druckit minst 2 sjuttisar (el. motsvarande) om dagen varje dag i 15 års tid. Nej du är ingen missbrukare. Du kunde lika gärna druckit saft. 3 glas vin blir man knappt ens lätt berusad på ju.

2 sjuttisar, wow..
    Berätta om dig, hur gammal är du, började du tidigt? 
    klyban skrev 2015-12-08 12:44:05 följande:

Hur mycket är tre glas?
    Att dom är stora, säger mig ingenting.

En halv flaska vin..i mitt fall.

Fjonken skrev 2015-12-08 13:59:50 följande:

Skulle säga att du inte är alkoholist då alkoholister har svårt att kontrollera sitt drickande. 2 kvällar i veckan dricker du ju ingenting. Varför? Och du kan ju sluta efter 3 glas. En alkoholist har svårt att sluta utan tappar kontrollen. En enkel "öl efter jobbet" blir till en festnatt med spyor och minnesluckor trots att det inte alls var meningen. Det är en ordentlig varningsklocka om det blir så varje gång. 

Däremot är du ju en person som har en väldigt hög, och kanske till och med skadlig, alkoholkonsumtion. Så antagligen skulle du ändå må bra av att dra ner på konsumtionen. 

En alkoholist är en alkoholist oavsett hur mycket han dricker. Det är därför man säger att man är "nykter alkoholist". Det omvända kan också vara sant. Man kan dricka kopiösa mängder utan att vara alkoholist. Det är delvis genetiskt faktiskt. 

Så frågan du bör ställa dig själv är. "Kan jag kontrollera mitt drickande?"

Tack för bra input, många infallsvinklar här. 

Kan jag kontrollera mitt drickande? 
    Svaret blir att jag skulle kunna det, om jag ville. 
    Men det vill jag inte. Är inte det en del av sjukdomen? 

Jag har förstått att det finns olika grader och individuella faser, 
    tack för bra input i denna tråd. 

Nu ska jag ta mig ett glas rött, rött vin. Mvh

Kronisk smärta måste vara blad det värsta, tack för att ni delar med er..

seriösanvändare skrev 2015-12-08 19:58:12 följande:

Det relevanta är inte om TS dricker mycket eller ej (3 glas vin om dagen är ganska mycket, men inte jättemycket), utan om TS är beroende eller ej. Vad som händer om TS inte tar de där glasen. Hur hon mår då, om hon kan låta bli utan att må dåligt osv.

Har man svårt att låta bli är man beroende, oavsett om det handlar om ett glas eller en flaska. Sen är för mycket alkohol självklart inte bra oavsett om man bara dricker för att det är gott (dvs kan sluta när som helst), eller om man känner ett sug efter alkohol som är svårt att motstå.

En till bra reflektion, tack. Jag hävdar bestämt att jag är beroende och alkoholist, men som jag kommit fram till- efter den eminenta hjälpen här så finns det olika 
    grader i helvetet. (även om jag inte upplever något speciellt helvete just i denna fas)

Tror du att alkoholberoende är mer ett fysiskt än psykiskt beroende? Är det någon som vet lite mer om det fysiska beroendet, det verkar ju biologiskt korkat att vi ens kan bli beroende av ett gift, eller är det ngt annat ämne som kroppen blir beroende av och som det blir överproduktion av när vi dricker - typ dopamin eller dyl,?
    klyban skrev 2015-12-08 20:34:52 följande:

Alkoholist är för mig just att vara missbrukare.
    Är det inte så för dig?
    Verkar som du har ett behov att stämpla dig.
    Jag tycker personligen beroende är allvarligt nog.
    Även om det bara handlar om ynka 37,5cl per dag.

Alkoholberoende, kan vara både fysiskt och psykiskt samtidigt.
    Ett psykiskt beroende, brukar ta rätt lång tid att utveckla.
    Men psykiska beroendet är svårhanterligt, och tar tid att bli av med.
    Om man ska bli av med sådant beroende, så finns det ton med tips.
    Ett är att ändra vanor, att man helt enkelt inte gör den där saken man gör typ oftast när man dricker sitt vin.
    Så aldrig automatiken slår in, för då sitter man där med ett glas vin ändå.

Ofta brukar droger(alkohol inkluderat), bringa "ordning" i ett trasigt psyke.
    Att man känner sig bättre.
    Dock har alkoholen kontraproduktiva egenskaper, där du till slut mår sämre och sämre.
    Och dricker mer och mer, har faktiskt en rätt så nära vän som just är mitt uppe i sån skit.
    Alkohol påverkar nått som heter GABA-systemet, om du vill lära dig mer, så får du vackert ta och googla.
    Benzo och barbiturater verkar på samma system.
    Och på dessa mediciner, har man samma problem.
    Man kommer till en punkt där de inte fungerar och du bara mår sämre(den senare finns ej att tillgå längre, lite för många dog av den tror jag).

Kanske har jag ett behov av att stämpla mig ja, 
    tack för info om GABA, ska jag läsa mer om, spännande :)
    Asteroiden77 skrev 2015-12-09 13:51:04 följande:

Hej!,

Om du behöver hjälp så kanske vi kan pratas komma på ngt sätt att pratas vid. Jag är en nykter alkholist sedan några år tillbaka,,är lite insatt i ämnet,

Med vänlig hälsning,

- F

Hej, tack för svar..

Jag upplever alltså att jag har utvecklat ett beroende sedan lång tid tillbaks, och nu önskar jag lära mig mer om denna sjukdom, helst utan att hamna i alltför långa "dumåsteslutanu-diskussioner.

Jag är redan helt inställd på att sluta dricka helt, och jag har slutat med både cigaretter och snus förut så jag har min metoder som jag tror fungerar. I ett led
     av mina förberedelser för att sluta helt är att lära mig mer om denna sjukdom och det bästa sättet tycker jag är att diskutera med erfarna människor. 

Jag är alltså 40 år och har sedan tonårstiden festat väldigt mycket och frekvent, min alkoholkonsumtion har alltid varit hög,men på senare år så har min konsumtion minskat mycket, utan någon ansträngning utan i ett slags"naturligt förlopp". Min konsumtion är fortfarande hög, men detta känner jag inte av alls. Jag drar alltså i mig en halv vinare i veckanx5 , och det har jag gjort i kanske 3 års tid. 

Min ursprungsfråga handlade om i vilket stadie jag befinner mig, jag blev lite fundersam eftersom det står att läsa överallt att konsumtionen ökar med denna sjukdom. 

Men jag har nu fått klart för mig att det är ett helt individuellt förlopp och att ingen direkt skala finns att hitta sig själv på.

Jag söker hjälp i form av information om sjudomen, vad har du för erfarenheter av denna sjukdom? 

Tack :) 
    Anonym (hm) skrev 2015-12-09 17:23:51 följande:

TS skall inte fundera vidare över hur långt in i sjukdomen hon är utan snarare söka hjälp att bryta missbruket. Förslagsvis kontakta närmaste vårdcentral eller AA redan idag. Det där håller inte i längden. Det står ju dig förstås fritt att kröka ihjäl dig om du vill men jag skulle avråda det. Sök hjälp du kommer inte att ångra dig.

Tack för omtanken.

Har du alkoholproblem själv?
    Gunilla1957 skrev 2015-12-09 22:21:11 följande:

TS du verkar väldigt gärna vilja ha det till att du har en sjukdom. Varför då? Det är väl snarare en vana eller ovana, ditt drickande. Och även om vi säger att du är alkoholist så är det ju ändå inte en sjukdom med ett sjukdomsförlopp på samma sätt som influensa eller malaria. Det är ett beroende.

Sedan vet jag om att alkoholism klassas som en sjukdom av WHO men ja, det är en fråga om definitioner.

Tack för ännu en bra reflektion

All olika svar i denna tråd får representera min inre förvirring :)
    Jag har dock redan bestämt mig för att sluta som sagt, och förbereder mig mentalt, 
    och att klassa mig själv som alko är en del av den förberedelsen -är det sant eller på gränsen kvittar nog. 
    Tack snälla för input. Bra.
    Anonym (hm) skrev 2015-12-10 01:33:37 följande:

Jag funderar lite över fransmännen dessa konsumerar ju en del vin till maten till vardags utan att de "stämplas" alkoholister, på något vis känner jag att TS konsumtion ligger i nivå med en ordinär fransman.
    Men om du nu upplever ett problem så har du ju ett problem. Systembolaget har en del produkter kopplat till alkohol och hälsa så kanske du kan hitta information där hos dem som passar dina frågeställningar.
    Vidare funderar jag över hur du klarar att sköta jobb och köra bil? När alkoholen börjar påverka vardagen det är väl då problemen börjar på allvar.
    Jag har själv jobbat i personalansvarsfunktion och jag kan känna att det är svårt att lägga fram en standardmall för sjukdomen alkoholism. Det finns ju olika "inriktningar", de som dricker jämt öppet, de som smyger och dricker jämt, periodare som dricker på ledig tid enbart och periodare som i perioder dricker både hemma och på jobbet.
    Det går ju inte att tvinga en alkoholist att sluta dricka för viljan och initiativet måste komma från individen annars är det nära lönlöst.
    Jag tycker det är bra att du kommit så långt att du konstaterat ett problem, det tyder ju på en sjukdomsinsikt utan förnekelse. Då har du ju kommit ganska långt redan där. Jag hoppas att du lyckas komma vidare med ditt problem och får det liv som du önskar dig. Lycka till!

Fint och bra skrivet, tack!

Ja det är intressant detta.

Att sköta mitt jobb och liv är inga som helst problem (i dagsläget), jag dricker ett glas vin till maten runt 5, nästa glas tar jag väl runt 7 och sen ungefär ett till runt 9. Jag blir lite varm i kroppen, det är allt. (ökad tålighet) 

Jag gick in på Länkarnas sida och där står det "grava skador" i tabellen för min konsumtionsvinå. Samtidigt som fransmännen nog dricker denna mängd ungefär ja.  Så det är inte märkligt att man bli nyfiken på denna branch, med eller utan sjukdom. 

Fler reflektioner? Är det någon som har slutat som vill berätta lite? 
    Påven Johanna skrev 2015-12-10 09:39:08 följande:
    Men alltså - ökad tolerans? Menar du allvar? Det kan ju inte finnas många människor som känner något annat än lite värmekänsla i kroppen av att dricka ett litet glas vin under två timmars tid och sedan ännu ett under ytterligare två timmar och därefter ett tredje under två timmar till. Tre små glas vin på sex timmar, jag kan liksom inte tänka mig någon enda människa som inte utan problem kan sänka den mängden alkohol på den tiden. 

Hur blev du innan denna "ökade tolerans" dök upp då?
    Jag utgår ifrån att jag har en ökad tolerans med tanke på min höga konsumtion  och all fakta som finns. Jag får ju även frågor här hur jag klarar av att sköta mitt jobb, osv. vilket säger en del.

Eftersom jag alltid har druckit mycket så minns jag inte tiden innan..

Om en nykterist plötsligt började dricka 2,5 vinare/veckan så tror jag att denne skulle känna en rätt påtaglig hälsoförsämring. Själv tycker jag att jag mår finfint.hehe. 
    klyban skrev 2015-12-10 12:39:19 följande:
    Ett antagande helt utan grund, som du gör där.
    ok
Svar på tråden Kung alkohol.