Asteroiden77 skrev 2015-12-09 13:51:04 följande:
Hej!,
Om du behöver hjälp så kanske vi kan pratas komma på ngt sätt att pratas vid. Jag är en nykter alkholist sedan några år tillbaka,,är lite insatt i ämnet,
Med vänlig hälsning,
- F
Hej, tack för svar..
Jag upplever alltså att jag har utvecklat ett beroende sedan lång tid tillbaks, och nu önskar jag lära mig mer om denna sjukdom, helst utan att hamna i alltför långa "dumåsteslutanu-diskussioner.
Jag är redan helt inställd på att sluta dricka helt, och jag har slutat med både cigaretter och snus förut så jag har min metoder som jag tror fungerar. I ett led
av mina förberedelser för att sluta helt är att lära mig mer om denna sjukdom och det bästa sättet tycker jag är att diskutera med erfarna människor.
Jag är alltså 40 år och har sedan tonårstiden festat väldigt mycket och frekvent, min alkoholkonsumtion har alltid varit hög,men på senare år så har min konsumtion minskat mycket, utan någon ansträngning utan i ett slags"naturligt förlopp". Min konsumtion är fortfarande hög, men detta känner jag inte av alls. Jag drar alltså i mig en halv vinare i veckanx5 , och det har jag gjort i kanske 3 års tid.
Min ursprungsfråga handlade om i vilket stadie jag befinner mig, jag blev lite fundersam eftersom det står att läsa överallt att konsumtionen ökar med denna sjukdom.
Men jag har nu fått klart för mig att det är ett helt individuellt förlopp och att ingen direkt skala finns att hitta sig själv på.
Jag söker hjälp i form av information om sjudomen, vad har du för erfarenheter av denna sjukdom?
Tack :)