Inlägg från: Farfallos |Visa alla inlägg
  • Farfallos

Kung alkohol.

Anonym (Yisa) skrev 2015-12-08 08:49:05 följande:
    Bara för att kolla att jag förstått dej rätt.
    Du dricker 3 glas vin 5 dagar i veckan och gjort så dom närmsta 15-20åren? Aldrig mer/mindre?
    Högre konsumtion än gemeneman men skulle inte kalla det missbruk.
    Du låter precis som en som försöker rättfärdiga sitt eget drickande. Fyra vanliga glas vin är en flaska, och kanske det samma som tre stora glas vin. Har man druckit det 5 dagar i veckan i många år så är man med 99% säkerhet alkoholist i fysiologisk bemärkelse. Om det är ett "missbruk" är kanske en filosofisk fråga, men som någon sa - upplever TS det så, då är det så. Och för den genomsnittlige Svensken skulle naturligtvis den konsumtionen få oönskade konsekvenser för det sociala på något vis, så jo Yisa, detta ÅR missbruk. 
  • Farfallos
    Anonym (Fields of misery) skrev 2015-12-08 10:57:58 följande:
    Tack för input!Glad

Jag känner alltså inga tvivel angående mitt beroende, men jag undrar över sjukdomsförloppet.. Jag har absolut varit alkoholiserad i många år men mitt intag av alkohol minskar istället för ökar. Jag dricker inte på samma vis längre. Och jag undrar väl kanske om jag således har hamnat i en annan fas - hur ser faserna ut?
    Jag hittar inte mig själv på skalan, det är det jag undrar över. 

Dom dagarna jag inte dricker så känner jag mig lite rastlös. 
    Flera av de alkoholister som jag har haft i min närhet genom livet har jag svårt att placera på någon skala eller kurva. Det ser helt enkelt olika ut för olika personer. Förstår inte vad du ska med informationen till heller...

Du dricker på ett sätt som tveklöst bekymrar dig, påverkar dig socialt (sannolikt i alla fall) och som inte är bra för din kroppsliga hälsa. Skäl nog för att ta tag i det nu tänker jag.
  • Farfallos
    Anonym (Nyfiken) skrev 2015-12-08 12:33:46 följande:
    Om man då är alkoholist i fysisk bemärkelse enligt din definition, kan man sluta dricka från en dag till en annan utan minsta problem?
    Nä, absolut inte utan problem! Kroppen kommer att slå bakut i någon grad.
Svar på tråden Kung alkohol.